شورای شهر

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:۱۰۰ هکتار از پارک جنگلی “سرخه حصار” کم شده است!

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: عرصه موجود پارک جنگلی “سرخه حصار” در حدود ۵۴۰ هکتار مساحت دارد که در سالیان گذشته در حدود ۱۰۰ هکتار از آن برای مصارف و کاربری‌های مختلف کاسته شده است

به گزارش شوراآنلاین، شهرداری منطقه ۱۴ به تازگی خبر از تبدیل پارک جنگلی سرخه حصار به اکوپارک را داده است، در حالی که شیوه توسعه پارک با ویژگی‌های اکوپارک فاصله زیادی دارد. شیوه بارگذاری و ساخت و ساز در این پارک بیم آن را می‌دهد که بازمانده‌های مناطق طبیعی تهران در معرض نابودی قرار گیرند. پارک جنگلی سرخه حصار یکی از مناطق مهم طبیعی در تهران است که به واسطه مجاورت با پارک ملی خجیر و و سرخه حصار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظتی جهان فعالیت در آن تاثیر و اهمیت بسیاری بر این اکوسیستم بسیار مهم در تهران را دارد.

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا پارک جنگلی سرخه حصار شرایط تبدیل به اکو پارک را دارد؟ گفت: اکو پارک تعریف مشخصی دارد؛ اکو پارک، پارکی است که حداقل مداخله انسانی در آن صورت گیرد و تا حد امکان چشم‌اندازهای طبیعی حفظ شده و یا اکوسیستم‌های طبیعی در آن بازسازی شود.

او با بیان اینکه این مکان دقیقا یک پارک جنگلی است که با صرف هزینه‌های فراوانی طی حدود ۶۰ سال گذشته احداث شده است، تصریح کرد: پارک جنگلی سرخه حصار ساختاری دارد که به مفهوم اکوپارک نزدیک نیست و نباید لفظ اکوپارک برای آن به کار رفته شود.

میلانی تاکید کرد: طی سه سال گذشته رسیدگی خوبی در خصوص پارک جنگلی سرخه‌حصار از سوی شهرداری منطقه انجام گرفته است، بطوری که هم امنیت خوبی در این پارک برقرار شده و هم تسهیلات رفاهی مناسبی برای آنجا تدارک دیده شده است و استقبالی که اکنون از این پارک می‌شود، قابل توجه است.

تاکید بر مطابقت پروژه‌های اجرایی با دفترچه راهنمایی بهره برداری منابع طبیعی

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار شهرداری منطقه، به طور متوسط پیش از ایام کرونا، هفته‌ای ۱۰۰ هزار خودرو به این پارک تردد داشتند، افزود: اینجا پارک بسیار پرمخاطبی برای مناطق ۱۳ و ۴ است و دسترس پذیرتر کردن این بوستان جنگلی برای مردم از سوی شهرداری اقدام ارزشمندی است.

میلانی با اشاره به اینکه برای این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب قطب گردشگری در بودجه سال ۹۹ تعریف شده است، گفت: پروژه‌های متنوعی تعریف شده که باید با شرایط ذکر شده در دفترچه بهره‌برداری منابع طبیعی تطبیق داده شود، زیرا این پارک در مالکیت اداره منابع طبیعی بوده و بهره‌برداری آن در اختیار شهرداری تهران است. انجام هرگونه اقدامی حتما نیازمند تصویب منابع طبیعی، اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست و نظارت شورای شهر است، تا آسیبی به توان طبیعی منطقه وارد نشود.

ضرورت بررسی تاثیر تبدیل پارک جنگلی سرخه حصار به قطب گردشگری

او تاکید کرد: باید به این نکته نیز توجه شود که این پارک جنگلی در کنار پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار قرار دارد و اثرات جانبی آن بر منطقه حتما باید مدنظر قرار گیرد، چرا که هر نوع بارگذاری بیش از حد و یا غیراصولی می‌تواند بر اکوسیستم مجاور که برای شهر تهران بسیار مهم است، اثرگذار باشد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به دستورالعمل‌هایی که برای توسعه در این پارک جنگلی در نظر گرفته شده است، گفت: استقرار فعالیت‌ها حتما باید متناسب با زون‌بندی پارک باشد. این پارک دارای زون‌های حفاظتی، تفرج گسترده و تفرج متمرکز است و به همین دلیل بر سر این مساله بحث شده است که هر نوع بارگذاری پس از تهیه پیوست و اخذ مجوز محیط زیستی صورت گیرد و حتما ابتدا در کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران بررسی شود.

کاهش ۱۰۰ هکتاری پارک جنگلی سرخه حصار برای مصارف و کاربری‌های مختلف

میلانی با بیان اینکه عرصه موجود پارک در حدود ۵۴۰ هکتار مساحت دارد که در سالیان گذشته در حدود ۱۰۰ هکتار از آن برای مصارف و کاربری‌های مختلف کاسته شده است، گفت: تعریف کاربری جدید با توجه به مساحتی که در نتیجه بارگذاری از پارک کاسته شده، باید در حد ظرفیت پارک باشد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به تقاضای گردشگر و مخاطب نیز اشاره کرد و گفت: باید به این نکته نیز توجه شود که تقاضای گردشگر و مخاطب نباید منجر به فشار بیش از اندازه به پارک شود و در نتیجه کارکردهای اکولوژیک منطقه دچار مشکل شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این موارد توسط شهرداری منطقه مدنظر قرار گرفته است یا نیازمند بازنگری است؟ اظهار داشت: سوالاتی از جمله توان و ظرفیت برد منطقه و میزان بازدیدکننده‌ای که پس از اجرای پروژه جلب می‌شود، مطرح و مقرر شد شهرداری منطقه در شورای شهر حضور یابند و دراین باره توضیح دهند و سپس کمیسیون سلامت درباره آن اظهار نظر خواهد کرد.

هیچ مجوزی مبنی بر تایید اقدامات توسعه‌ای در منطقه صادر نشده است

میلانی تاکید کرد: هیچ مجوزی مبنی بر اینکه اقدامات توسعه‌ای در منطقه مورد تایید است داده نشده، بلکه باید در شورا مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی محیط زیست انجام و سپس تایید نهایی صادر شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی ظرفیت‌ها از گذشته در پارک ایجاد شده است که در حال حاضر از آن استفاده نمی‌شود، گفت: در بخشی از پروژه سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی سرخه حصار این موارد فعال می‌شوند که خسارت چندانی ایجاد نمی‌کنند، اما تعریف پروژه‌های جدید باید کنترل شود و اثرات محیط زیستی آن مورد بررسی قرار گیرد.

هنوز پیوست‌ طرح‌های جدید ترمینال شرق ارسال نشده است

میلانی در واکنش به اینکه در مجاورت پارک جنگلی سرخه حصار، پایانه شرق جدید نیز در مراحل پایانی احداث است که کاربری‌های جدیدی برای آن مطرح شده، گفت: هنوز مستندات و پیوست‌های طرح‌های جدید برای ترمینال شرق برای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر ارسال نشده است، اما تاکید داشته‌ایم که باید در چارچوب مجوزهای مورد تایید سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست شهرداری نسبت به بهره برداری از آن اقدام شود.

او تاکید کرد: اگر بارگذاری طرح‌های جدید در پایانه بر روی وضعیت محیط‌طبیعی پارک اثرات منفی داشته باشد، حتما باید با توجه به ملاحظات محیط‌زیستی بازنگری شده و تمهیدات پیشگیرانه برای حفاظت از این بوستان مدنظر قرار گیرد.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا