سیاسی

طعنه سخنگوی دولت به منتقدان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمدباقر نوبخت صبح امروز در اولین نشست مطبوعاتی خود در سال ۹۵ با اشاره به اولویت‌های دولت در سال جاری، خاطرنشان کرد: ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که ما را رصد کنند. البته هویت عده‌ای بر اساس تخریب و سیاه‌نمایی است، اما وظیفه ما این است که از فرصت فراهم شده برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

 

وی در ابتدای نشست خبری خود با ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات دولت در سال ۹۴ پرداخت و خاطرنشان کرد: تقریباً ۹۱ درصد از بودجه تحقق یافت و میزان پرداخت‌های دولت برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد و ۹۱۱ میلیارد تومان بود. همچنین کشور با افزایش نرخ مشارکت از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ درصد رسید که این یک واحد درصد افزایش موجب شد که جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۸۱۱ هزار نفر به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

 

نوبخت همچنین اظهار کرد: در این سال ۸۲۷ هزار نفر وارد بازار کار شدند که ۶۶۷ هزار نفر موفق به یافتن کار شدند که اکنون پیش بینی ما برای سال ۹۵ رشد اقتصادی بین ۵ تا ۶ درصد است. ما دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی هستیم. بنابراین ناگزیریم که بر فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد متمرکز شویم.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه از حدود ۳۶ هزار واحد تولیدی در کشور حدود ۷ هزار واحد راکد است،‌ گفت: اگر این ۷ هزار واحد فعال شوند برای ۱۳۲ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، بنابراین ما برای فعال کردن این واحدها به اقدام فوری در سال ۹۵ متمرکز شده‌ایم و آن اقدام فعال کردن واحدهایی است که برای آنها سرمایه‌گذاری انجام شده است. این واحدها به سرمایه در گردش نیاز دارند تا فعال شوند. ما پس از تأکیدات رهبری برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی چندین جلسه داشته‌ایم و توانستیم اطلاعات کافی درباره واحدهای تولیدی را به دست آوریم و اکنون به دنبال هماهنگی نهایی استانداران و روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها برای ایجاد یک سیاست واحد در جهت فعال کردن واحدهای تولیدی هستیم.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: ما واحدهای تولیدی که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، واحدهایی که تکمیل شده‌اند اما راکدند و واحدهایی که با تمام ظرفیت فعال نیستند را شناسایی کردیم و آنها را فعال می‌کنیم. البته با هر واحدی قراردادی خواهیم داشت تا مشخص شود آن واحد تولیدی به چه سرمایه‌ای نیاز دارد، برای چند نفر شغل ایجاد می‌کند و چه مقدار تولید و صادرات خواهد داشت. ما همچنین مشوق‌های صادراتی را هم در نظر گرفته‌ایم. البته نظارتی هم بر فعالیت این واحدها خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعال کردن بخش مسکن یکی دیگر از اولویت‌های دولت در سال ۹۵ است، افزود: ما همه این اقدامات را در امسال می‌توانیم انجام دهیم. البته این اقدام‌ها جدای از سرمایه‌گذاری اصلی و مستقیم است. ما همچنین دنبال واگذاری طرح های عمرانی به بخش غیردولتی هستیم و طرح‌هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته یا در مناطق محروم هستند جزو اولویت‌ها برای تکمیل و عملیاتی شدن قرار می‌گیرند.

 

نوبخت همچنین در ادامه گزارش خود از فعالیت‌های دولت در سال ۹۴، تصریح کرد: در سال گذشته تراز تجاری کالا حدود یک میلیارد دلار مثبت بوده که این یک موفقیت بزرگ برای دولت است. ما ناچاریم کالاهای واسطه‌ای را برای تولید کشور وارد کنیم، اما باید بیش از واردات به فکر صادرات باشیم. ما بیش از هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۵ برای تشویق صادرات در نظر گرفته‌ایم.

 

سخنگوی دولت در ادامه اعلام کرد: پیش‌بینی می شود که دولت در سال ۹۵، ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان بخرد و برای این منظور ۱۳ هزارو ۴۲۰ میلیون تومان هم در بودجه پیش‌بینی شده است.

 

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود واردات گندم در سال جاری به حداقل یا صفر برسد و ۶ میلیون تن گندم هم اکنون ذخیره شده است. ۱۲۷۰ تومان قیمت خرید گندم از کشاورزان محاسبه شده و ۷۰ تومان هم هزینه جانبی دارد که در مجموع قیمت خرید گندم برای دولت به ۱۳۴۰ تومان می‌رسد.

 

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این نشست خبری نوبخت در پاسخ به سوالی درباره واردات کالاهای لوکس به کشور و اینکه آیا این واردات با اقتصاد مقاومتی مغایرت ندارد، گفت: ما تعرفه‌های کالاهای لوکس را افزایش دادیم تا عملاً این واردات انجام نشود. واردات کالاهای لوکس ممنوع نبوده که هم اکنون آزاد شده است. ما دنبال محدود کردن واردات این کالاها هستیم.

 

وی همچنین درباره پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری نیز تصریح کرد: صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند دچار مشکل بود. حقوق بازنشستگان در سال ۹۴، ۲۲ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان بود که ما ۱۵ هزارو میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان را پرداخت کردیم، اما باز هم صندوق دچار مشکل بود. ما برای حل این مشکل حتی ۱۰ درصد دیگر هم به صندوق بازنشستگی کمک کرده‌ایم و در مجموع ۱۱۰ درصد را به این صندوق پرداختیم اما باز هم صندوق کسری داشت و در نهایت با دستور رئیس جمهور از اختیار قانونی در سازمان مدیریت استفاده کردیم و باقیمانده کسری این صندوق را نیز پرداختیم.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به درگیری‌های قره‌باغ، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ختم مخاصمه دو همسایه است به همین دلیل ما از هر دو طرف دعوت به خویشتنداری و مذاکره کردیم، زیرا منطقه به اندازه کافی در آتش و خون است. ما به عنوان یک کشور سوم تلاش می‌کنیم دو کشور به هم نزدیک شوند.

 

نوبخت همچنین درباره لغو سفر رئیس جمهور به اتریش گفت: در این‌باره به اندازه کافی صحبت شده است ، اما عده‌ای از هر فرصتی برای اقدام علیه دولت استفاده می‌کنند. به طور مثال دیروز سوئیفت رسماً نشان داده شد اما باز هم گفتند سوئیفت کامل نیست. ظاهراً قرار نیست هیچ موفقیت دولت تأیید شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در همه سفرها باید شأن ملت ایران در نظر گرفته شود، تصریح کرد: خیر در عدم سفر رئیس جمهور بود. ما خواهان گسترش مناسبات خود هستیم و در هفته آینده هم نخست‌وزیر ایتالیا به ایران سفر می‌کند اما سفر رئیس جمهور نیازمند رعایت مسائلی است که برای ایران مهم بوده و در هر سفری باید شأن ملت ایران در نظر گرفته شود. ما نباید فراموش کنیم که اروپا در چند وقت اخیر دچار چه حوادثی بوده است.

 

نوبخت همچنین گفت: ما باید از برخی رسانه‌ها مکدر باشیم که چرا آنها به جای توجه به مواضع دولت به مواضع یک سناتور در خارج از کشور توجه می‌کنند و آن را منبع موثق خود می‌دانند.

 

 

در ادامه خبرنگاری درباره عدم لغو تحریم‌ها پرسید که سخنگوی دولت، یادآورشد: برخی تحریم‌ها مربوط به مسائل غیرهسته‌ای بوده که ربطی به مذاکرات هم نداشت اما تحریم‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای در حال رفع است.

 

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حج امسال نیز گفت: تاکنون اقدام مسئولانه از سوی سعودی‌ها انجام نشده است. انجام فریضه حج و همچنین رعایت شأن زائران برای ما مهم است. ما باید مطمئن شویم که امنیت زائران ما حفظ می‌شود و سعودی‌ها هم نباید برخورد غیرمسئولانه در این ارتباط داشته باشند.

 

به گزارش ایسنا، خبرنگاری با اشاره به بیانات رهبری در روز اول فروردین، گفت: این مواضع بهانه‌ای برای هجمه به دولت شده و موضع دولت در این‌باره چیست که نوبخت در پاسخ گفت: توافق ایران و گروه ۱+۵ همه فرآیند قانونی خود را در ایران طی کرد. طبیعی است که رهبر انقلاب درباره استفاده مناسب از فرصت‌ها به همه مسئولان تذکراتی بدهند اما عده‌ای بیانات رهبری را گزینش کرده و از آن علیه دولت استفاده می‌کنند. ما همواره قدردان حمایت‌های رهبری هستیم.

 

وی با بیان اینکه موضع دولت ایجاد آرامش در جامعه است و این هدف نیز در سال ۹۵ دنبال می‌شود، اظهار کرد: عده‌ای مایل نیستند دولت به ارائه خدمات بپردازد بنابراین، دنبال ایجاد تنش هستند ولی ما وقت کافی برای درگیری نداریم زیرا دنبال تحقق وعده‌های خود و حل مشکلات جامعه هستیم.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره مسائل به وجود آمده در انتخابات اصفهان، تصریح کرد: وزارت کشور نظر حقوقی خود را که متفاوت از نظر شورای نگهبان است به صورت مکتوب و مستدل به آن شورا اعلام کرده و معتقد است که صلاحیت نماینده مدنظر باید در مرحله تأیید اعتبارنامه‌ها در مجلس بررسی شود.

 

نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حفظ توان موشکی کشور، گفت: رئیس جمهور بر ضرورت توانمندی نظامی و دفاعی تأکید کردند و به وزیر دفاع و سازمان برنامه‌ریزی در جهت تقویت بنیه دفاعی کشور دستور لازم را داده‌اند.

 

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسشی درباره اتهام پولشویی در پاناما به رئیس جمهور سابق کشورمان و موضع دولت ایران سوال کرد که نوبخت، گفت: اتهامی در یک خبرگزاری زده شده و نیاز نیست که نه جمهوری اسلامی ایران و نه فردی که به وی اتهام زده شده موضع بگیرد. خبر کم‌ارزش‌تر از این است که موضع گرفته شود.

 

وی همچنین در واکنش به اخباری درباره مذاکرات ایران و عربستان، گفت: هیچ مذاکره رسمی با عربستان نداریم و اگر مسأله‌ای باشد حتماً رسانه‌ای می‌کنیم. البته برخی کشورها دنبال وساطت هستند ولی موضع ما هم روشن است. ما خودمان را وارد درگیری با هیچ کشوری نمی‌کنیم و دنبال ثبات و امنیت منطقه هستیم. اما عربستان هم باید در چارچوب عرف بین‌المللی عمل کرده و روند اقدامات خود را اصلاح کند.

 

نوبخت همچنین خبر نامه محرمانه رئیس جمهور به پادشاه کویت را تکذیب کرد.

 

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست خبری، نوبخت درباره حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا پس از برجام، اظهار کرد: اولویت ما تعامل با کشورهای همسایه و اروپایی است. رهبری هم درباره توسعه روابط با آمریکا تذکراتی داده‌اند، اولویت ما آمریکا نیست البته آنها مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.

 

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت خرید ایرباس هم گفت: شرایط بسیار خوبی برای تهیه ایرباس از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک وجود دارد و کل مبالغ از طرف خارجی آورده می‌شود و این قراردادها به نفع ماست. اکنون توجیه اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و مذاکرات هم ادامه دارد و ما در جهت اجرای قراردادها پیش می‌رویم.

 

نوبخت درباره پرداخت پاداش و اضافه کار فرهنگیان هم گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگان فرهنگی پرداخت شده و ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برای پاداش و اضافه کار فرهنگیان هم در سال جاری در نظر گرفته شده است.

 

وی درباره تحقق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کارکنان دولت هم، تصریح کرد: مبانی محاسباتی برای بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی متفاوت است و هر کدام از آنها از قوانین و مبانی مختلفی استفاده می‌کنند با توجه به این موارد این قانون در دست اجراست.

 

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه وزارت کشور اصلاح قانون انتخابات را در نظر دارد، گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد رفع نواقص این قانون خواهیم بود.

 

 

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تهیه برنامه علیه برجام توسط صداوسیما،‌ خاطرنشان کرد: شورای اطلاع‌رسانی دولت این موارد را رصد می‌کند و ما به زیرکی، ‌فهم و درایت مردم امیدواریم.

 

به گفته نوبخت دولت فرصت کافی برای تصفیه تنخواه بانک مرکزی را دارد و حتماً این تنخواه صفر می‌شود.

 

وی در ادامه درباره مواضع اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: شاید آنچه مورد توقع برخی کشورهاست عادی‌سازی روابط در همه عرصه‌هاست اما ما در داخل کشور سیاست‌های مشخصی داریم و ‌آنچه که دولت مجاز بوده رفع ابهام در زمینه هسته‌ای است.

 

سخنگوی دولت درباره موضع دولت در خصوص اعدام بابک زنجانی، اظهار کرد: تلاش دولت صیانت از بیت‌المال بوده و هر راهی که برای بازگرداندن اموال باشد را انجام داده است.

 

نوبخت در پاسخ به این تحلیل که گفته می‌شود روحانی فقط یک دوره رئیس جمهور خواهد بود، گفت: در انتخابات هم دیدیم که چه حرف‌هایی زده شد، باید با لبخند،‌ سکوت و سلام از این مسائل رد شد.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت درباره میزان فروش نفت ایران نیز گفت: ما مصمم هستیم که سهمیه‌ای که قبلاً در بازار داشتیم را کسب کنیم. کسانی که تولید خود را زیاد کردند باید از مقدار آن کم کنند. ما به دنبال دستیابی به سهم خود در اوپک هستیم.

 

وی در مورد اصلاح نظام بانکی هم گفت که این روند از مدتی پیش شروع شده و کاهش نرخ سود بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در دستور کار است تا نظام بانکی اصلاح شده و در اختیار تولید کشور قرار گیرد.

 

 

نوبخت در واکنش به پرسشی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت از خردادماه، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد. ما منتظر تصویب بودجه هستیم و هر وقت بودجه تصویب شود از اول فروردین افزایش حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته می‌شود.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هنوز شک و تردید درباره نتایج برجام وجود دارد، تصریح کرد: توافق هسته‌ای با همه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که وجود داشت نهایی شد و اکنون فکر نمی‌کنم که هیچ فردی که ذره‌ای انصاف داشته باشد نتواند فرصت سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را در نظر نگیرد. البته عقد قراردادها به زمان نیاز دارد و با این وجود عده‌ای تلاش می‌کنند که برجام را که یک موفقیت ملی است ؛ تحقیر و بی‌ارزش کنند اما ما باید تلاش کنیم تا شرایط عملیاتی و بهتری فراهم شود تا عده‌ای نتوانند دستاوردهای برجام را تضعیف کنند. آنها حتی سوئیفت را نفی می‌کنند. ما ملت فهیمی داریم که در نهایت آنها تصمیم می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا