سیاسی

کودتا در ترکیه قابل پیش‌بینی بود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرحیم نوروزیان  اظهار کرد: برخی از تحلیل‌گران سیاسی از حوادث اخیر ترکیه متعجب شدند و این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این کودتا ساختگی بوده و اردوغان برای ثبت حاکمیت خود به این حربه متوسل شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این کودتا به سیاست‌های غلط دولت ترکیه بر می‌گردد که با دخالت‌های بی‌جا در امور کشور سوریه و عراق، به چنین مسیری ختم می‌شود.

وی با بیان این‌که کشور ترکیه در سال‌های اخیر بر مسیر ریل پیشرفت اقتصادی حرکت می‌کرد، خاطرنشان کرد: کنار گذاشته شدن نظامیان یک کشور، خودخواهی حاکمان و دخالت‌های بیجا در سوریه، عراق، مصر و حمایت از گروه‌های تکفیری منجر شد تا زنگ خطر کودتا در کشور ترکیه به صدا درآید.

کودتای ترکیه زنگ خطری برای عدم دخالت در امور کشور همسایه و حمایت نکردن از گروه‌های تکفیری است

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان‌شمالی با بیان این‌که کودتا پاسخ دادن به اشتباه، با اشتباه دیگر است، تصریح کرد: می‌گویند کودتای نظامی شکست خورده است، اما طبق آخرین اخبار تا شب گذشته مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت می‌کردند.

نوروزیان با اشاره به این‌که این کودتا درس عبرتی برای عدم دخالت در امور همسایگان و حمایت نکردن از گروه‌های تکفیری بوده است، اضافه کرد: ترکیه مجبور است که از دخالت در امور کشورهای همسایه دست بردارد.

وی گفت: وقتی دولتی در حلب گروه‌های تکفیری را یاری رساند و از وضعیت سازمان اطلاعات خود و اوضاع کشور غافل شود، نتیجه کودتای نظامی علیه دولت می‌شود.

وی یادآور شد: البته با وجود تمام خسارت‌های مالی به کشور ترکیه، تنها منفعت این کودتا برای دولت اردوغان، منسجم‌تر شدن طرفداران او بوده است.

انسجام کشورهای منطقه به نفع خاورمیانه است

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان‌شمالی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اتحاد و همدلی کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: اگر در کشورهای مجاور جمهوری اسلامی ایران حکومتی با تعاریف بین‌المللی مستقر نباشد، ضرر و هرج و مرج آن متوجه تمام منطقه می‌شود.

نوروزیان گفت: برای نمونه در زمان طالبان، هرج و مرج‌های افغانستان، مرزهای کشورمان را تحت تاثیر قرار داد که خوشبختانه با هوشیاری دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی کشور، امنیت کامل بر مرزها حاکم بود.

وی با تاکید بر این‌که ثبات و آرامش خواست همه مردم است، یادآور شد: پایان تنش، ناآرامی و درگیری‌های عراق به نفع کشورمان است و انسجام کشورهای منطقه نه تنها به نفع ایران، بلکه به نفع خاورمیانه است.

وی با اشاره به نگرانی‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مورد هموطنانی که اکنون در ترکیه‌اند، تصریح کرد: مسئولان با جدیت از طریق سفارت ایران در ترکیه اوضاع هموطنان را بررسی می‌کنند و حتی تصمیماتی جهت پرواز هواپیمای خالی به ترکیه و بازگرداندن هموطنان به کشور، گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا