اجتماعی و فرهنگی

انتقاد رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران از قطع درختان ولیعصر/نام سرطان رنگی را تا حالا نشنیده‌ام!

به گزارش شورا‌آنلاین، هفته گذشته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از ابتلای درختان خیابان ولیعصر به بیماری با عنوان سرطان رنگی خبر داد و گفته بود؛ تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر به نوعی قارچ با عنوان سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و طبق نظر کارشناسان برای جلوگیری از سرایت این قارچ باید درختان بیمار را با درختان سالم جایگزین کرده و حتی خاک آنها را نیز عوض کرد.

پس از اعلام این خبر، شهردار تهران دستور داد تا ۷۰۰ چنار سالم جایگزین درختان مبتلا به سرطان رنگی و آفت‌زده خیابان ولیعصر شود و روز جمعه برخی از این درختان جابجا شدند.

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بیماری درختان ولیعصر گفت: من واژه‌ای به نام سرطان رنگی نشنیده‌ام و برای اولین بار است که چنین واژه‌ای می‌شنوم، حتی با چند قارچ‌شناس معتبر نیز در این باره صحبت کردم، اما آن‌ها نیز نشنیده‌اند.

او با بیان اینکه مرگ چنارهای خیابان ولیعصر در تهران به دلیل این بیماری نیست، تصریح کرد: این درختان در فضایی کاشته شده بودند که مربوط به همان سال‌ها بوده و امروز  فضای رویشی درختان چنار در ولیعصر بسیار بسیار محدود است و این درختان به انواع مختلف تحت فشار هستند، چنارها ریشه‌های جانبی خیلی قطوری دارند، اما ریشه‌های درختان چنار در خیابان ولیعصر با آسفالت محدود شده‌اند.

رئیس انجمن جنگل بانی ایران خاطرنشان کرد: در قسمت بالایی نیز فضای این درختان فضای تاج کمی دارند و اکثر درختان پرچمی‌شده‌اند و به یک سمت تمایل پیدا کرده‌اند و همین امر باعث می‌شود که با باد و باران و برف شدید درختان بشکنند. همچنین این درختان مشکل آب دارند و درست است که آب از زیر پای درختان عبور می‌کند، اما با این که آب با سرعت عبور می‌کند و از آنجا که منافذ خاک با سیمان و موزاییک پوشانده شده آب به خاک نفوذ نمی‌کند.

کیادلیری با بیان اینکه ریشه‌های چنار جانبی است و در عرض رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی آب از پای درخت عبور می‌کند، آب‌شویی اتفاق می‌افتد و مواد معدنی را می‌شوید و با خود می‌برد و این عمل باعث فقر خاک می‌شود. اکثر درختان چنار در جنوب و جنوب غربی تنه‌شان به دلیل آفتاب و سرما زخم شده است که به آن شانکر می‌گویند.

او ادامه داد: این بیماری به طور معمول در درختانی با پوسته‌های نازک اتفاق می‌افتد و چون عملیات مراقبتی درستی از آنها نمی‌شود، اکثر درختان چنار این مشکلات را پیدا می‌کنند. مجموعه این عوامل باعث ضعف در درختان چنار شده‌است. همچنین درختانی که در فضای شهری کاشته می‌شوند سن فیزیولوژیک‌شان کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن جنگل بانی ایران با تاکید براینکه من بیماری به نام سرطان رنگی نمی‌شناسم، گفت: یک نوع سرطان در درختان وجود دارد که از آگروباکتری‌ها ایجاد می‌شود به نام سرطان گال که به ندرت به آن سرطان می‌گویند، اما اصطلاح سرطان رنگی را برای اولین بار است که می‌شنوم. البته بیماری قارچی در درختان چنار وجود دارد به نام آنتراکنوز که در درختان چنار خیابان ولیعصر دیده نشده است.

کیادلیری خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم درختان چنار در خیابان ولیعصر به شدت محدود شده‌اند و دیگر نمی‌توانند نفس بکشند، البته این نوع درخت گونه خوبی برای تهران است اگرچه در بهار گرده‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند برای برخی آلرژی‌زا باشد اما در کل برای شهرهایی مانند تهران درختان مناسبی است حتی در برگ‌های این درختان کرک‌هایی وجود دارد که می‌تواند گرد و غبار را جمع‌آوری کند و از این حیث درختان مقاومی هستند.

وی با بیان اینکه در پارامترهای شهری یکی از معیارها برای انتخاب درختان آرشیتکت درخت و فضایی است که قرار است در آن کاشته شود، تصریح کرد: درختان چنار در جایی کاشته شده‌اند که حبس شده‌اند و بیشتر این درختان از نوک شروع به خشک کرده‌اند، چراکه فضای رویشی ریشه بسیار محدود است البته این درختان در زمانی که کاشته شدند بسیار خوب و عالی انتخاب شده بودند. در حال حاضر که این درختان با مشکل مواجه شده‌اند نباید درباره همه‌ آنها و به طور گروهی یک نسخه واحد در نظر گرفت، بلکه باید یک به یک درباره درختان صحبت کرد و بیماری آن‌ها بررسی شود، چراکه تک‌تک آنها برای ما مهم هستند.

رئیس انجمن جنگل بانی ایران با اشاره به جابجایی درختان چنار و تعویض خاک آنها گفت: اینکه برای همه این درختان نسخه واحد در نظر گرفته شود یک اشتباه است، چراکه از ابتدای ولیعصر تا انتهای ولیعصر نحوه رشد درختان با هم کاملا متفاوت است، حتی هرس کردن این درختان نیز اشتباه است، چراکه وقتی درخت مسنی هرس می‌شود مانند یک انسان است که به راحتی زخمش جوش نمی‌خورد و باعث ورود باکتری‌ها و میکروب‌ها به درخت می‌شود. این درختان باید بررسی شوند و آن دسته که خطر انسانی ایجاد می‌کنند و احتمال افتادن آنها زیاد است را جابجا کنیم.  

کیادلیری با بیان اینکه مشکلات درختان چنار خیابان ولیعصر متنوع هستند، گفت: برگ برخی از این درختان رنگ پریده است و این درختان به دلیل باران‌های اسیدی دچار کمبود آهن هستند، برخی از این درختان مورد حمله چوب‌خوارها قرار گرفته‌اند و وقتی درختان را نگاه می‌کنیم، لاروهای چوبخواران در درخت دیده می‌شود این درختان به مرگ رسیده‌اند و از آنجا که ممکن است سقوط کنند و جان انسان را به خطر بیاندازند باید قطع شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا