شورای شهر

برای توسعه مترو راهی جز واقعی کردن قیمت بلیت نداریم

به گزارش شورا‌آنلاین، مجید فراهانی با اشاره به افزایش نرخ بلیت مترو که این روزها به یکی از موضوعات بحث برانگیز تبدیل شده است، عنوان کرد: ما برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک، راهی جز گسترش حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس نداریم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که تمام بار توسعه مترو و حمل ونقل آن بر دوش شهرداری تهران است. طبق قانون، دولت موظف است یک سوم هزینه بلیت مسافران و توسعه مترو را بپردازد اما مدت ها است که این مبلغ پرداخت نشده و در حال حاضر شهرداری تهران تنها یک سوم هزینه جابه جایی را از شهروندان دریافت می کند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر هزینه جابه جایی به وسیله مترو، سه برابر قیمتی است که مسافران می پردازند. به عنوان مثال شهروندان بلیت تک سفره مترو را به مبلغ ۶۰۰ تومان خریداری می کنند در حالی که قیمت تمام شده این بلیت  حدود ۲ هزار تومان است و مبلغ مابه التفاوت را شهرداری به عنوان سوبسید پرداخت می کند.

 

وی با بیان اینکه برنامه اصلی شهرداری تهران برای کمک به توسعه مترو و خرید واگن، کاهش زمان حمل و نقل مسافران است، خاطرنشان کرد: یعنی اگر زمان انتظار برای یک خط ۵ دقیقه است باید آن را به زیر ۲ دقیقه کاهش دهیم که تنها در صورت خرید واگن این اتفاق خواهد افتاد.

 

فراهانی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت حمل و نقل مسافران در تهران حدود ۲.۵ میلیون نفر در روز است، اگر بتوانیم ظرفیت واگن های فعلی را به دو برابر افزایش دهیم، به راحتی می توانیم این ظرفیت را به بیش از  7 میلیون مسافر در روز برسانیم.

 

وی با اشاره به اینکه برای خرید واگن نیازمند حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان هستیم، گفت: برای افزایش ظرفیت جابه جایی مسافران به بیش از ۷ میلیون نفر و کاهش تجمعاتی که در ایستگاه های مترو اتفاق می افتد، راهی جز سرمایه گذاری در این عرصه و افزایش قیمت جابه جایی مسافران به نصف و نصف را نداریم. یعنی نیمی از قیمت تمام شده بلیت را که حدود هزار تومان است از مسافران دریافت کرده و نیمی دیگر را شهرداری به عنوان سوبسید در اختیار شهروندان قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه برای توسعه مترو تنها دو گزینه وجود دارد، عنوان کرد: یا باید شرایط فعلی را حفظ کرده و روز به روز شاهد تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل ریلی باشیم و یا اینکه قیمت بلیت را کمی واقعی تر کرده و به حدود هزار تومان برسانیم که همین هزار تومان نیز تنها نیمی از هزینه ای است که بابت جابه جایی مسافران پرداخت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا