اجتماعی و فرهنگی

۸۰درصد سلامت مردم ربطی به وزارت بهداشت ندارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین   ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تشریح وضعیت آبیاری دشت ورامین با آب فاضلاب که باعث افزایش بیماری و انتقال آن از طریق محصولات کشاورزی شده است، اظهار داشت: ۷۵ الی ۸۰ درصد از مسائلی که روی سلامت مردم اثر می‌گذارند در خارج از حوزه مدیریت وزارت بهداشت قرار دارند، همچنین نمی‌توان گفت که همه میوه‌جات و سبزیجات آلوده به فاضلابند، اما ما مشکلات قابل توجهی را در این زمینه داریم.

حریرچی ادامه داد: ما تصورمان این است که با ارتقای فرهنگ و دانش مردم و اقدامات زیرساختی و نظارتی وضعیت‌مان در این زمینه نسبت به گذشته بهتر شده، اما به ایده‌آل نرسیدیم. در عین حال نقش وزارت بهداشت حمایت‌طلبی و آگاهی دادن به دستگاه‌ها و تولید کنندگان است؛ البته در مواردی که باید نظارت داشته باشیم، سعی می‌کنیم که این مشکل را به حداقل برسانیم.

۴ روش پیشگیری

قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت هزینه‌های کمرشکن را یکی از شاخص‌های ارزیابی نظام‌های سلامت عنوان کرد و در تعریف این هزینه‌ها اضافه کرد: اگر خانواده‌ای ۱۰ درصد از کل درآمدش را هزینه سلامت کند دچار هزینه‌های کمرشکن شده است.

وی افزود: در تعریف دیگری، اگر خانواده‌ای ۴۰ درصد هزینه‌های غیرخوراکی را صرف هزینه‌های سلامت کند دچار هزینه‌های کمرشکن شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به شاخص‌های فقرزا اشاره کرد و گفت: این شاخص شامل خانوارهایی است که به‌دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر رفتند.

حریرچی شاخص دیگر ارزیابی سیستم‌های سلامت را مشارکت عادلانه در تأمین مالی عنوان کرد و گفت: این شاخص در قانون برنامه چهارم توسعه نیز بوده است و به این معنی است که هر خانوار بدون توجه به وضعیت سلامتش مشارکت مشابه و یکسانی از تأمین منابع مالی داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین شاخص ارزیابی سیستم‌های سلامت به‌لحاظ عادلانه بودن را شاخص "کاکو آنی" عنوان کرد و گفت: این شاخص نشان‌دهنده این است که خانوارهایی که درآمد بیشتری دارند باید بیشتر پرداخت کنند.

حریرچی همچنین به تشریح سطوح چهارگانه پیشگیری پرداخت و گفت: سطح اول پیشگیری، از بین بردن عامل بیماری در افراد است، به‌عنوان مثال واکسن زدن، یک پیشگیری اولیه است.

وی تشخیص و درمان بیماری سرطان را نوع و سطح دوم پیشگیری عنوان کرد و گفت: در این سطح پیشگیری، قبل از اینکه بیماری علامت‌دار شود یا به مراحل خطرناک برسد آن را تشخیص می‌دهیم و درمان می‌کنیم که به این نوع پیشگیری، پیشگیری ثانویه و یا غربالگری گفته می‌شود.

قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، جلوگیری از پیشرفت بیماری را سطح سوم پیشگیری عنوان کرد و گفت: به‌عنوان مثال برای کسی که دچار سکته قلبی شده است اگر زود داروی حل‌کننده لخته را تزریق کنیم قسمت کمتری از عضلات قلب فرد از بین می‌رود و یا در مورد کسانی که دچار تصادفات شدند، اقدامات توانبخشی باعث می‌شود که فرد سریعتر به اجتماع برگردد.

حریرچی پیشگیری از به‌کارگیری از خدمات غیرضروری اقدامات تشخیصی درمانی و حتی پیشگیرانه بالینی را سطح چهارم پیشگیری عنوان کرد و گفت: هدف از این پیشگیری کاهش میزان مواجهه با سیستم خدمات پزشکی، کاهش سطح مواجهه با ارائه خدمات و کاهش پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خدمات پزشکی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا