اجتماعی و فرهنگی

تدابیرآتش نشانی برای ریزش احتمالی ساختمان برق وزارت نیرو/نفوذ آتش نشانان تا طبقه منفی سه

به گزارش شورا‌آنلاین، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران مسئله احتمال ایجاد مشکل برای ساختمان به دلیل غرقاب شدن (غرق آب) را رد کرد و گفت که بر اساس نظر مهندسان این آب آسیبی به ساختمان وارد نمی‌کند.

 

حضور سه تن از نمایندگان مجلس در مقابل ساختمان برق

** سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (ذوالقدر، علیخانی و اولاد قباد) در محل حادثه آتش سوزی ساختمان برق وزارت نیرو حضور یافتند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در واکنش به اینکه گفته شده علت آتش سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو فعال شدن کپسول اطفای حریق بوده است، گفت: کارشناسان علت حادثه را بررسی می‌کنند و از نظرات دیگران نیز استفاده خواهند کرد.

مشخص شدن علت آتش سوزی منوط به بررسی کارشناسان است

 

جلال ملکی با بیان اینکه ریسک خطر در ساختمان‌های اسکلت فلزی که چند ساعت در آتش می‌سوزد بالا است، اظهارکرد: نیروها گاهی از ساختمان خارج شده و مجددا داخل ساختمان می‌شوند و بازدید انجام می‌دهند.در حقیقت این کار به این معنا نیست که عملیات متوقف شده است. عملیات در این دقایق بدون کوچکترین وقفه پیشرفته است.

پیش بینی‌های لازم برای احتمال ریزش ساختمان در نظر گرفته شده است

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: چون میزان حرارت در طبقه منهای چهار و میزان دود نیز در این طبقه زیاد است هنوز نتوانستیم  به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم ولی نیروهای آتش نشانی تا طبقه سوم رسیده‌اند. ضمن اینکه آتش به طبقات بالایی سرایت نکرده است اما دود غلیظی وجود دارد.

وی گفت: امیدواریم با همین روشی که در پیش گرفتیم بتوانیم تا ساعاتی دیگر میزان حرارت را پایین‌تر آورده و حتی به طبقه منهای چهار نیز نفوذ کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تشریح آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق، در مورد احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو گفت: هیچ چیز غیر محتمل نیست و از همین رو پیش بینی‌های لازم انجام شده است که البته به معنای اینکه ساختمان ریزش می‌کند، نیست.

کماکان در طبقه منفی چهار حرارت وسیع است

ملکی در مورد میزان حرارت محل حریق گفت: حرارت به گونه‌ای بود که چند ساعتی آتش نشانان نمی‌توانستند وارد شوند و در یکی دو ساعت اخیر این حرارت کاهش پیدا کرده است و حتی دقایقی آتش نشانان موفق شدند تا منفی سه نفوذ کنند اما کماکان در طبقه منفی چهار حرارت وسیع است.

کاهش حرارت زمان بر خواهد بود

وی افزود: از حالا به بعد کاهش حرارت زمان بر خواهد بود و باید بگویم که همکاران من از جان مایه گذاشته‌اند.

ملکی در مورد اینکه چه تعداد نیرو در ساختمان وجود دارند، گفت: آتش نشانان با حداقل نیرو در گروه‌های دو سه نفره وارد می‌شوند و بر می‌گردند.

وی درمورد اینکه گفته می‌شود در ساختمان مخزن گازوئیل وجود داشته است، افزود: من این موضوع را از طریق فرمانده عملیات پیگیری کرده‌ام و چیزی که به ما اعلام شده این بوده است که مخزن آب وجود دارد و در مورد مخزن گازوئیل چیزی اعلام نشده است.

آماده باش پلیس برای ایجاد امنیت اطراف ساختمان حرارتی وزارت نیرو

** رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از آماده باش پلیس و تأمین امنیت ساختمان‌های اطراف ساختمان حرارتی وزارت نیرو در میدان ولیعصر خبر داد.

سرهنگ رضا بستو درگفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس در اطراف ساختمان حرارتی وزارت نیرو که از روز گذشته دچار حریق شده است گفت: تعدادی از نیروهای پلیس پیشگیری تهران بزرگ به همراه عوامل یگان امداد از شب گذشته در اطراف این ساختمان مستقر شده و اقدام به تامین امنیت این محدوده کرده‌اند.

وی ضمن قدردانی از شهروندان برای همکاری با پلیس اظهار کرد: از شهروندان می‌خواهیم که برای تردد در این مسیر با عوامل پلیس همکاری داشته باشند. همچنین ساکنان این مناطق نیز نگرانی از بابت ساختمان‌هایشان نداشته باشند.

 

تشکیل جلسه مسئولان جنب ساختمان حرارتی وزارت نیرو

 

** در پی حریق ساختمان حرارتی وزارت نیرو که بیش از ۲۵ ساعت است اطفای آن در حال انجام است، مسئولان دستگاه‌های مختلف در هتل کوثر که در جنب ساختمان نور حرارتی قرار دارد، تشکیل جلسه دادند.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران، سردار هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران، عارف نیا رئیس مرکز اطلاع رسانی شهرداری، مسئولان وزارت نیرو، مسئولان آتش نشانی و … در این جلسه که دقایقی پیش آغاز شد حضور دارند.

** منبع سوخت گازوئیلی در ساختمان «برق حرارتی» وزارت نیرو وجود ندارد

رد شایعه وجود سوخت گازوئیلی در ساختمان

 

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: عملیات اطفای حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در حال حاضر از طریق تزریق آب در حال انجام است.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که از طبقه منفی پنج داریم این است که در آنجا موتورخانه است و منبع سوخت گازوئیلی در آن وجود ندارد. آنطور که به ما اطلاع داده‌اند منبع آب ۲۰ هزار لیتری در طبقه منفی پنج وجود دارد.

**از سازمان مهندسی و عمران شهر تهران برای چک ساختمان‌های اطراف محل حادثه مراجعه کرده‌اند.

آخرین گزارش‌ها ازحادثه حریق ساختمان وزارت نیرو پس از ۲۵ ساعت

حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در حالی ۲۵ ساعت از حریقش می‌گذرد که نیروهای آتش نشانی هنوز هم در حال اطفای حریق هستند.

 

مصدومیت ۹ نفر در حریق ساختمان حرارتی وزارت نیرو

 

** در حادثه آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر تهران، ۹ تن مصدوم شدند.

پنج تن از این مصدومان به مراکز درمانی منتقل و چهار تن نیز در محل درمان شدند.

همچنین چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس تا پایان عملیات در محل حادثه مستقر خواهند بود.

تخلیه خبرنگاران و نیروهای مازاد از محدوده ساختمان

 

**با توجه به خطر ریزش احتمالی ساختمان وزارت نیرو دقایقی پیش از نیروهای امنیتی خواسته شد تا نسبت به تخلیه خبرنگاران و نیروهای مازاد از محدوده ساختمان اقدام کنند.

ایجاد تیم‌های پنج نفره برای اطفای حریق

 

** سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از ایجاد تیم‌های پنج نفره برای اطفای حریق ساختمان وزارت نیرو خبر داد.

سازه ساختمان وزارت نیرو مانند پلاسکو است

جلال ملکی با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حریق ساختمان برق حرارتی با بیان اینکه درجه حرارت پایین آمده است، گفت: اسکلت این ساختمان به مانند پلاسکو فلزی است و در حال حاضر آتش‌نشانان با تاکتیک‌های خاص و در قالب گروه‌های پنج نفره به مرکز آتش رفته و در زمان‌های کوتاه نسبت به اطفای حریق اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ریزش این ساختمان وجود دارد یا نه با بیان اینکه سازه این ساختمان فلزی است، گفت: احتمال هیچ چیزی دور از ذهن نیست اما آتش‌نشانان در قالب گروه‌های پنج نفره نسبت به اطفای حریق اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در محل حادثه حضور یافت.

ایجاد محدودیت تردد از ۱۵۰ متری نقطه حادثه

 

**رئیس یگان حفاظت شهرداری از تخلیه ساکنین ساختمان‌های اطراف وزارت نیرو تا شعاع ۱۰۰ متری محل حادثه خبر داد.

سردار علیپور با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو با بیان اینکه همکاران یگان انتظامی در پوشش منطقه در راستای کمک به همکاران‌مان در سازمان آتش نشانی وارد میدان شدند، گفت: همکاران ما به دستور فرماندهی انتظامی و برای کمک به روان سازی عبور و مرور در محدوده خیابان کریمخان و ولیعصر و همچنین کمک به انجام بهتر و روان‌تر خدمات آتش نشانی در منطقه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه محدوده ۱۵۰ متری نقطه حادثه توسط ماموران ما پوشش داده شده است، گفت: ماموریت و ابلاغیه از سوی سازمان آتش نشانی است و همکاران ما جهت کمک به آتش نشانی وارد میدان شدند.

هنوز حریق طبقه منفی چهار وزارت نیرو اطفاء نشده است

 

**  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران آخرین وضعیت اطفاء حریق در ساختمان وزارت نیرو را تشریح کرد و گفت: هنوز حریق طبقه منفی چهار وزارت نیرو اطفاء نشده است.

مهدی داوری درباره وضعیت آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو، گفت: در حال حاضر شرایط اطفاء بسیار سخت است و دمای طبقه منفی ۴ نوسان دارد. به طوریکه گاهی دما به ۲۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه آتش نشانانی که به طبقه منفی چهار نفوذ کردند هر کاری که از دستشان برمی‌آمده انجام دادند، گفت: آنها موفق شدند از سرایت آتش سوزی به طبقات دیگر جلوگیری کنند؛ اما هنوز به اطفای کامل حریق در طبقه منفی چهار موفق نشدند.

وی ادامه داد:‌ البته ساختمان در حال حاضر تخلیه شده و شهروندان ساختمان‌های مجاور را نیز برای احتیاط تخلیه کردیم.

رییس سازمان آتش نشانی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: نوسان دما در ساختمان وزارت نیرو وجود دارد به طوریکه چند ساعت پیش در طبقه منفی۴ دما ۲۵۰ بود و در حال حاضر از سوی آتش نشانان به ۲۰۰ رسیده است.

حضور شهردار، فرماندار و معاون دادستان تهران در محل حادثه حریق

 

** محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح امروز در ساعت ۷:۳۰ با حضور در محل حادثه  آخرین وضعیت  عملیات آتش‌نشانان را از نزدیک بررسی کرد.

همچنین حوالی ساعت ۹ نیز فرماندار تهران و معاون دادستان تهران نیز در محل حادثه حاضر شدند.

** با حضور تورک معاون استاندار تهران در محل حادثه و دستور وی خبرنگاران و تصویربرداران از محل حادثه به بیرون هدایت شده و به دلیل خطر ریزش ساختمان به بیرون از خط زرد و سر کوچه محل حادثه فرستاده شدند.

قطع آب، برق و گاز منطقه محل حادثه آتش سوزی

 

همچنین بنابر احتیاط بیشتر آب، برق و گاز منطقه قطع شد.

** شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در منطقه گفت‌: مشکل اصلی آتش‌نشانان این است که چون حریق در طبقه منفی چهارم این ساختمان ایجاد شده است و حریق در مرکز اسناد و مدارک و بایگانی بوده است، حجم زیادی از آتش ایجاد شده است و دسترسی به آن مشکل است.

احتمال ریزش ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو

 

شهردار تهران از احتمال ریزش ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو و یا نشست آن خبر داد و با بیان اینکه هنوز ۱۰۰ درصد از آتش کنترل نشده است، گفت‌: بخشی از ساختمان هم به خصوص در قسمت غرب این ساختمان و ورودی پارکینگ ترک‌هایی در آن دیده شده است که نشان می‌دهد احتمالا بخشی از ساختمان نشست خواهد داشت.

 

شهردار تهران در ادامه‌ با بیان این که ساختمان‌های اطراف در ضلع، غرب، شرق و جنوب تخلیه شده است، خاطر نشان کرد: به خصوص خوابگاه دانشجویی متعلق به شهید بهشتی که حدود ۱۵۰ نفر در آن سکونت داشتند تخلیه شده است و این افراد به محل‌های امن منتقل شدند.

نجفی با بیان این که امید است که این حریق کنترل شود، بیان‌ کرد: شهرداری تاکنون سه بار به این ساختمان اخطار داده است، اما از آن جایی که شرکت دولتی بوده است به این اخطارها بی توجه بوده است.

وی با اشاره به این که از این نوع ساختمان‌ها در اطراف این منطقه زیاد داریم که یا اداری هستند و یا به صورت مرکز اسناد و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: به‌ هر حال این حادثه نشان دهنده این است که همه مالکان و ساکنان ساختمان‌های خصوصی و دولتی باید نسبت به ایمنی و حریق حساس بوده و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنند.

نجفی در پاسخ به این سوال که مسئولان مربوطه این ساختمان معتقد هستند که این ساختمان مقاوم سازی شده است، در این باره توضیح داد: بله. این ساختمان مقاوم سازی شده است و اگر مقاوم سازی نمی‌شد از آنجایی که عمر ۵۱ ساله دارد نمی‌توانست این حجم بار را تحمل کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ریزش این ساختمان با توجه به ترک های ایجاد شده وجود دارد ، گفت‌: بله. احتمال ریزش است، ممکن است قسمتی از ریزش ساختمان و یا نشست جدی این ساختمان را شاهد باشیم.

 

 

تخلیه اضطراری ساختمان‌های اطراف

** داوری مدیرعامل آتش نشانی تهران نیز از تخلیه اضطراری ساکنان اطراف ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو، خبر داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی در حاشیه بازدید شهردار تهران از حریق ساختمان ۱۳ طبقه برق حرارتی وزارت نیرو که ۸ طبق روی زمین و ۵ طبقه منفی و زیر زمین دارد، با بیان این که از روز گذشته (دوشنبه)  این حریق آغاز شده است، گفت‌: حریق از طبقه منفی چهارم این ساختمان آغاز شده است و به دلیل فشردگی و عدم دسترسی به کانون حریق با چالش در اطفای حریق مواجه بودیم.

وی با اشاره به این که از روز گذشته کارکنان این ساختمان تخلیه شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به مشکلاتی که در خصوص حریق ساختمان‌هایی با سازه فلزی ممکن بود رخ دهد، ساختمان‌های اطراف را نیز تخلیه کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان این که دانشجویان خوابگاه دانشجویی مجاور و ضلعی از هتل مجاور این ساختمان تخلیه شده‌اند، بیان‌ کرد: تلاش برای اطفای حریق ادامه‌ دارد.

وی افزود: در طبقه منفی چهار اسناد و مدارک قرار داشت و این ساختمان ۵۱ سال دارد.

 

درجه حرارت ساختمان پایین بیاید نفوذ می‌کنیم

** سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، نیز در مورد آخرین وضعیت ساختمان آتش گرفته در خیابان ولیعصر (عج)، گفت‌: آتش نشانان در حال پایین آوردن حرارت ساختمان نیروگاه هستند. کماکان آتش نشانان در حال‌  تخلیه دود، ایمن سازی و پایین آوردن حرارت هستند.

وی ‌اضافه کرد: از ساعات میانی شب گذشته دما به صورت محسوسی پایین آمده است. خوشبختانه این حادثه مصدومی در بر نداشته است و تنها دو، سه نفر از نیروهای آتش نشان دچار مشکل جزئی شده‌اند.

ملکی در ادامه‌ خاطر نشان کرد: منتظر هستیم تا درجه حرارت پایین بیاید تا نفوذ کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا