مدیریت شهری

شناسایی و بازسازی مسیرهای تاریخی مختلف پایتخت

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، علیرضا جعفری با اشاره به اینکه کالبد و روح شهر دو بخش مکمل یکدیگرند، گفت: باید با  باز زنده سازی هویت تاریخی، به کالبد شهر روح تازه ای بدمیم .

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان باید نسبت به هویت تاریخی شهر خود شناخت داشته باشند،افزود: نوجوانان و جوانان تنها به کمک آگاهی از تاریخ قادر خواهند بود ؛مناسبات دنیای کنونی را درک کرده و از امروز برای ساختن آینده درس بگیرند.

به گفته علیرضا جعفری، شهر بستر عینی و عملی برای رشد وتحقق توسعه انسانی در راستای توسعه شهری پایدار و توسعه فرهنگی به شمار می آید.

وی با بیان این نکته که با معرفی جذاب تاریخ می توان همه اقشار به ویژه کودکان و نوجوانان  را به این مقوله علاقه مند کرد، بیان داشت: باید با شیوه های نوین پیوند این قشر را  به خواندن کتاب های تاریخی  و نسل های پیشین پر رنگ تر کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران کودکان و نوجوانان از راه مطالعه تاریخ می توانند ضمن آشنایی با هویت، فرهنگ، آداب و رسوم  و سبک زندگی اسلامی ایرانی، باعلت های پیشرفت و سعادت کشورشان و  تاثیر مردان و زنان بزرگ و سیاستمدارن در سرنوشتشان آشنا شده و در حفظ میراث فرهنگی برای آیندگان نیز نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین همه چیز درباره  گذشته باید به شکل  جذاب برای آن ها بیان شود، به همین  دلیل باز زنده سازی نقاط و مکان های تاریخی در سطح شهر، اهمیت بسیاری دارد.

وی  گفت: با احیای فضاها و گذرگاه های هویت بخش شهری می توانند نوجوانان و جوانان را به صورت عملی با رویدادهای تاریخی آشنا کرد.

به گفته جعفری در همین راستا جمع بندی و ارایه مطالعات تاریخی مکانها و رویدادهای تاریخی و جانمایی المان های مناسب در  این مکانهای در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تجربه تاریخی ما در یادآوری خاطره ها نهفته است، بیان داشت: برخی مکان ها جلوه های جذاب شهرنشینی را به شهروندان در گذر تاریخ یادآوری می کند.

جعفری با اشاره به اینکه شیوه های نوین هنری و خلاق می تواند ما را با گذشته پیوند دهد، افزود: گاهی گذشته جلوه رازآمیزی دارد که با ترکیب هنرها می توان در فضای آن  قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید جاذبه های سفر شهری در پایتخت تقویت کرد.تصریح کرد: در گردشگری تاریخی می توان حس خوشایند شریک شدن درسرنوشت را برای بازدید کنندگان آشکار کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، در روزگاری که تاسیسات مدرن و سنگی شهروندان را از گردش در شهر غافل می کند، یادآوری یک خاطره از شهر چه بسا بخش کمتر فعال آن را رونق داده و منجر به گسترش گردشگری در شهر تهران  شود.

گفتنی است شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با تکیه بر پیشینه تاریخی و اهمیت صنعت توریسم در سیاست های مدیریت شهری ،در حال شناسایی  مسیرهای تاریخی مختلف ازجمله مشروطه و انقلاب اسلامی در راستای شهر گردی و جذب گردشگران داخلی و خارجی  است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا