سیاسی

ما هم می‌توانستیم با دادوبیداد و انتقاد و ناسزا شورای منحل شده اول را به چالش بکشیم!/ آقای نجفی عملکرد شما در دوران وزارت خالی از عیب و نقص بود؟

به گزارش شورا‌آنلاین، مهندس مهدی  چمران؛ رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر جدید شهردار تهران در خصوص اداره شهر تهران گفت: اصولاً ارائه اسناد و مستنداتی درباره اداره دوازده‌ساله شهر تهران نیازمند رعایت شرط و شروط مختلفی است که توجه به انصاف جزء اصلی آن به شمار می‌رود. تأکید بر انصاف به جهت مشاهده مواردی است که مردم به چشم خود در کلان‌شهر تهران مشاهده می‌کنند ازاین‌رو اظهارنظرهای ارائه‌شده آن‌هم در جایگاه آقای نجفی باید بر اساس مستندات صحیح و سلسله مبانی قابل قبولی باشد که با مشاهده‌های شهروندان از تغییر وضعیت شهر تهران در مدت یاد شده در تضاد نباشد.

 وی در ادامه  بابیان اینکه مردم شاهدین واقعی پیشرفت‌های شهر تهران هستند خاطرنشان شد:  قطعاً مردم تهران در یک مقایسه ساده به این موضوع اعتقاددارند که شهر در سال‌های اخیر شاهد تغییرات ویژه‌ای بوده نه‌تنها تهران را با سایر شهرهای ایران بلکه با شهرهای  توسعه‌یافته جهان مقایسه کرده و تغییرات مثبت و مطلوب آن را تائید می‌کنند. سرعت پیشرفت پایتخت گواه این موضوع است؛ هرچند که در هر نهادی ممکن است تخلفی  صورت گرفته باشد اما در مقایسه با تهران پیش از مدیریت آقای دکتر قالیباف ادعاهای مطرح‌شده آقای نجفی کاملاً بی‌اساس و در تضاد با حقیقت عملکردی شهرداری تهران است. حال این  سؤال مطرح می‌شود آیا عملکرد آقای نجفی در دوران فعالیت‌های مختلف ایشان اعم از دوران وزارت خالی از عیب و نقص است؟یقیناً با بررسی عملکرد ایشان بخصوص در وزارت آموزش‌وپرورش پاسخ این سؤال منفی است.
 

رسم عیب‌جویی در مدیران اصلاح‌طلب

مهندس چمران با انتقاد از عملکرد فرار به جلو و عیب‌جویی از مدیران سابق در عملکرد مدیران اصلاح‌طلب تصریح نمود: متأسفانه در کشور رسم ناصحیح و غیرمنصفانه‌ای پایه‌گذاری شده به‌نحوی‌که انتخاب هر مسئول و مدیر جدیدی به‌جای آنکه محلی برای اثبات خود و عملکرد مثبتی در افق‌های پیش رو باشد به‌نوعی ایرادگیری و عیب‌جویی از مدیران قبلی تبدیل‌شده است. این رسم غلط به دنبال آن است تا کم‌کاری وعدم تعهد مسئولین جدید را به کار و مسئولیت خویش به را با مقصر نشان دادن مدیران قبلی توجیه کند. اصولاً انتخاب مدیران جدید در راستای افزایش بهره‌وری و به‌کارگیری فکرها و استعدادهای نو در جهت توسعه و پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف است درحالی‌که در ایران گویی مدیر جدید نه‌تنها فعالیت‌های قبلی را دنبال نمی‌کند بلکه با عیب‌جویی و ایرادگیری که مشخص نیست اصلاً واقعیت داشته باشد!به دنبال توجیه عدم مسئولیت‌پذیری خود و نهاد ذی‌ربطش است. چنین مدیرانی تلاش می‌کنند با بسنده کردن به عیب‌جویی تنها بر این موضوع تأکید کنند که فعلاً وظیفه ما اصلاح فعالیت‌های قبلی و جبران گذشته‌هاست نه به‌کارگیری برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در راستای توسعه و توفیق روزافزون‌تر.
 

رسم ناجوانمردانه و غیرمنصفانه نجفی

وی در خصوص عملکرد مچ‌گیری برخی از مسئولین همانند آقای نجفی گفت: بی‌شک برخی از مسئولین پایه‌گذار سنت ناپسندی شده‌اند که بسیار غیرمنصفانه و ناجوانمردانه است. چنین مدیرانی به‌جای برنامه‌ریزی و تلاش در خدمت به مردم تمام هم‌وغم خود را مصروف پیدا کردن ایرادی از مدیریت قبلی می‌کنند تا به‌نوعی با مچ‌گیری درملأعام فریاد بزنند که مدیران قبلی خلاف‌کار بوده و متأسفانه لغت خائن وخیانتکاری و کار دیمی کردن را به آن‌ها نسبت دهند!!

رئیس سابق شورای شهر تهران با انتقاد از رویه مدیران اصلاح‌طلب در دامن زدن به بی‌اعتمادی مردم به مسئولین خاطرنشان شد: جای تعجب دارد که آقای دکتر نجفی با چه استدلالی تیشه به ریشه اعتماد مردمی می‌زنند؟ ایشان نیز پا جای پای دولت آقای روحانی گذاشته‌اند که به‌جای رسیدگی به امور مردم و حل مشکلات تنها به دنبال مقصر نشان دادن مسئولین پیش از خود هستند. مردم در چنین وضعیتی دائم گزارش‌هایی مبنی بر دروغ‌گو بودن و خیانت‌کار بودن مسئولین پیشین می‌شنوند! آیا در چنین فضایی نباید از مردم انتظار داشت که از مسئولین سلب اعتماد کرده همه را سرتاپا یک کرباس بخوانند؟ آیا عملکرد مسئولین سایر کشورهای دنیا نیز این‌گونه است؟این رسم ناصحیح مدیریتی را از کجا آموخته‌اند که همواره از آن در رفع عدم تعهد خود به مردم بهره‌مند‌می شوند؟ طبعاً باید به این اصل کلی معتقد باشیم که تداوم چنین روش‌های غیراخلاقی به معنای ضربه زدن به  اعتماد عمومی مردم است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین ارکان و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اعتماد مردم به‌نظام است درحالی‌که متأسفانه روش‌های جدید و سیاست‌های آقایان اصلاح‌طلب اعتماد مردم را کاملاً نشانه گرفته است.

 

همت دکتر قالیباف برای توسعه تهران

وی با اشاره به خدمات انجام‌شده در شهرداری دکتر قالیباف خاطرنشان شد: قطعاً خدمت‌گزاری هر مسئولی به‌خودی‌خود بر مردم روشن است پس‌نیازی به دادوفریاد یا بی‌انصافی کردن نیست. زمانی که ما وارد شورای شهر شدیم می‌توانستیم همانند عملکرد امروز آقایان با دادوبیداد و انتقاد و ناسزا شورای منحل شده اول را به چالش بکشیم اما چون هدف اعضا ترمیم امور و خدمت‌گزاری به شهر و شهروندان بود با عبور از موارد انتقادی به دنبال راهکارهایی برای توسعه شهر بودیم که خوشبختانه جمله : رایحه خوش‌خدمت در شهر استشمام می‌شود بیانگر نوع نگاه خدمتگزارانه  اعضا به شهر و شهروندان و مؤید تلاش آن‌ها برای اصلاح گذشته بود. مردم تهران به‌خوبی پیشرفت‌های زیرساختی شهر را لمس کرده‌اند. توسعه مترو از چند ایستگاه به ۲۸۶کیلومتر مترو بدون در نظر گرفتن خطوط فرعی و ایستگاهی و..که  افزون بر ۳۰۰کیلومتر است نیازی به ویرانه خواندن شهر تهران ندارد. شهرداری در صورتی به توسعه شهر اهتمام داشت که همواره به لحاظ دریافت بودجه‌ای از سوی دولت‌ها در تحریم قرار داشت بااین‌حال آقای دکتر قالیباف با تدابیر و تمهیدات درآمدزایی و تنظیم بودجه به توسعه شهر پرداخت. ما سال گذشته بودجه ۴ هزارمیلیاردی مترو برای امسال پیش‌بینی کردیم که مسئول آن آقای سرخو از همکاران اصلاح‌طلب بودند. این  پیشنهاد با استقبال و تصویب شورا مواجه شد چگونه باوجود چنین طرح و برنامه‌ها و قوانینی می‌توان تمام عملکرد شهرداری را صفر نامید و از شهر به‌عنوان شهر سوخته و ویران یاد کرد.
 

مهندس چمران در خصوص اسناد و طرح‌های توسعه‌ای شهر گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان شفافیت‌های ملی و حرکت‌های بسیار ارزنده‌ی حسابرسی‌هایی که شورای شهر آغازگر آن بود را نادیده گرفت. این حسابرسی‌ها که نه‌تنها به‌هیچ‌وجه در شرکت‌های کوچک شهرداری باب نبود در خود شهرداری هم انجام نمی‌شد که شورای شهر ابرای اولی بار این اصل را موردتوجه و پیگیری قرارداد. موارد یادشده مؤید آن است که عملکرد شهرداری و شورای شهر بر اساس استراتژی مدون  بوده است که از آن  میان می‌توان به تنظیم سند چشم‌انداز بیست‌ساله تهران  که اینک به‌عنوان سند بالادستی در اختیار اعضای شورای پنجم است اشاره کرد.
 

بهتر است قبل از هر قیل‌وقالی شهردار محترم تهران عملکرد مجموعه خود را عنوان کنند

وی دراین‌باره افزود: طرح جامع تهران  و ارائه طرح تفصیلی بعد از سال ۴۹ بیانگر سیاست‌های مدیرانه ای بود که در مدت‌زمان کوتاهی با مشاوره بهره‌مندی از حضور ۲۸مهندس متخصص ارائه شد. شهرداری تا پیش‌ازاین برنامه خاصی برای اداره شهر تهران نداشت و تا جایی که می‌شنیدیم شب‌ها جایی جلسه می‌گذاشتند که از فردا تصمیم جدیدی را به مرحله اجرا بگذارند که چقدر بلندمرتبه‌سازی داشته باشند یا مانع آن شوند! چنین تصمیماتی که نتیجه بی‌برنامگی برای ده میلیون شهروند بود هیچ‌گاه توسط آقایان در بوق وکرنا دمیده نشد درحالی‌که ایشان با بی‌انصافی کامل به طرح‌های ارائه‌شده راهبردی و مهمی که در توسعه و پیشرفت  شهر تهران بسیار کارساز بوده اصلاً توجهی ندارند.
 

مهندس چمران با انتقاد از بیان توهین‌آمیز آقای نجفی و استفاده از کلمات غیرمعمول اظهار داشت: موضوع حسابداری نقدی و غیر نقدی که برای اولین بار در تاریخ شهرداری و در کشور از هم تفکیک شد به‌گونه‌ای که هنوز وزارتخانه‌های ما چنین روی‌ای ندارند و توسعه شهر در حوزه‌های مختلف اعم از مهندسی؛ عمرانی؛ زیرساختی و فرهنگی موضوعی نیست که بتوان با کلمه دیمی آن را به سخره گرفت و از کنار این‌همه دستاورد عبور کرد. بهتر است با توجه به خدمات شایان‌ذکر و قابل‌تقدیر شهرداری تهران در دوازده سال گذشته کلمات دیمی و خیانت که توسط آقای نجفی بیان شد را به فرهنگستان لغت ببریم شاید معنای دیگری غیر ازآنچه معنای اصلی آن است داشته باشد! بهتر است قبل از هر قیل‌وقالی شهردار محترم تهران عملکرد مجموعه خود را عنوان کنند که کدام‌یک از پروژه‌های نیمه‌تمام را اجرا کرده یا به مرحله اجرا رسانده‌اند؟ آیا قیل‌وقال‌های تکراری چیزی جز سیاه نمایی و جبران عدم کارآیی آقایان در شهرداری و شورای پنجم نیست؟ متأسفانه بی‌انصافی در روایت‌های شهردار تهران و دوستانشان در شورای شهر موج می‌زند و به نظر می‌رسد برخی بادبزن در دست دور آتش نشسته‌اند تا آن را باد بزنند درحالی‌که غافل هستند دود بی‌اعتمادی مردم به چشم خود آن‌ها نیز خواهد رفت.
منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا