مدیریت شهری

چتر حمایتی حمایت شهرداری بالای سر مدارس پایتخت/ بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مدارس در برابر زلزله

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، علیرضا جعفری در جلسه بررسی گزارش کارگروه کارشناسی بازنگری دستورالعمل کمک به مدارس کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران که باحضور اساتید دانشگاه و اعضای این کمیته  در خصوص دستورالعمل کمک از مدارس شهر تهران برگزار شد، به لزوم توجه ویژه به آموزش و پرورش اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم و اساسی در راهبرد کاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم سازی ساختمان هاست تا دست کم جان شهروندان در زلزله ای متوسط حفظ شود و در حقیقت آستانه ریزش ساختمان ها ارتقا یابد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مدارس از جمله مجموعه هایی هستند که باید در برابر زلزله مقاوم سازی شوند، افزود: بهسازی و نوسازی مدارس از جمله اولویتهای به شمار می آید که باید در دستورالعمل حمایت مدیریت شهری از مراکز آموزشی به ویژه مدارس مورد توجه قرار گیرد.

جعفری در ادامه با اشاره به اینکه اساس جامعه بر مبنای آموزش و پرورش است  و مدارس به عنوان خانه دوم هر دانش‌ آموز نقش بسیار مهمی در ساختن آینده‌ای روشن برای جامعه دارد، افزود: بیش از ۱۲ سال شاهد حمایت شهرداری تهران و ظرفیت سازی برای مدارس بوده ایم،بنابراین در راستای افزایش بهره وری سیاستگذاری کلان در شهر تهران نیازمند" باز نگری" این سیاستها هستیم.

وی ادامه داد: مدارس باید در سه محور عمرانی، تجهیزی و برنامه ای شامل توسعه و بازسازی مدارس، تجهیز امکانات و برنامه های فرهنگی، علمی و آموزشی تحت  حمایت مدیریت شهری قرار بگیرد.

وی با تاکید بر سهم قابل توجه جمعیت دانش‌آموزی در ترکیب جمعیتی کلان شهر تهران بیان داشت: مدارس و دانش آموزان در توسعه و تعمیق فرهنگ شهروندی نقش مهمی دارند.

به گفته جعفری اختصاص بودجه سالانه برای حمایت از مدارس شهر تهران در زمینه های عمرانی، تجهیزی و برنامه ای از اقدامات  مهم شهرداری تهران به شمار می رود.

در ادامه احمد معصومی، دبیر کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با اشاره به اینکه  براساس دستور العمل حمایت از مدارس شهر تهران، هزینه کرد در مدارس بدون تصویب کمیته اجرایی مجاز نیست، گفت:  هر  مدرسه صرفا از طریق یک منطقه شهرداری می تواند حمایت دریافت کند.

دبیر کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از مدارس ما فرسوده هستند، افزود: اولویت اصلی شهرداری تهران کمک به بهسازی و نوسازی مدارس است.

وی در ادامه به سند ۰-۷۱۱-۸-۱اشاره و در خصوص افزایش سطح همکاری ها و تعاملات بین بخشی دستگاه های مختلف مرتبط با مدیریت شهری در زمینه مسایل آموزش و پرورش، گفت: باید الگوی مدیریت واحد و عادلانه در حمایت از مدارس به منظور ارتقای سطح خدمات آموزشی، فرهنگی و بهداشتی به دانش آموزان ارایه شود.

حبیب الله اسماعیلی، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه حمایتی و کمک به مدارس باید براساس اولویت بندی ها هزینه شود، بیان داشت: باید مدارسی که تاکنون بودجه دریافت نکرده اند، در مرحله اول کمک های حمایتی شهرداری تهران قرار بگیرند.

اسماعیلی کمک به ارتقای سطح خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی در مدارس را  از مهمترین اهداف برشمرد و گفت: شهرداری تهران باید در راستای کمک به تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمن سازی و بازسازی محیط‌های آموزشی، آموزش حقوق و تکالیف شهروندی دانش آموزان گام بر دارند.

وی به ضرورت هوشمندسازی مدارس اشاره و تصریح کرد: این امر باید از  اقدامات شهرداری های مناطق ۲۲ گانه در جهت حمایت از مدارس تهران باشد.

علی یالپانیان، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه مقاوم سازی مدارس باید در بازه زمانی مشخصی صورت گیرد، افزود: باید بر اساس اطلاعات جمع بندی شده در خصوص نیازهای مدارس" سند اقدام" تهیه و تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه باید در دستورالعمل حمایت از مدارس شهر تهران اصلاحاتی صورت گیرد، بیان داشت: دانش ‌آموزان بخش عمده‌ای از زندگی خود را در مدارس سپری می‌کنندبنابراین  آموزش و پرورش نقش مهمی را در تربیت دانش‌ آموزان و نسل آینده ایفا می کنند،به همین دلیل در کنار مهارت افزایی و افزایش خلاقیت و نوآوری ، باید ورود به حرفه ها و مشاغل مختلف نیز در  قالب کارگاه های آموزشی صورت گیرد.

خسروی، عضو کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران  با تاکید بر اینکه باید دستور العمل حمایت از مدارس شهر تهران جامع و مانع باشد،تصریح کرد: طبق صحبت های شهردار تهران، کمک به مدارس باید هدفمند باشد.

به گفته خسروی باید بودجه های در نظر گرفته شده برای مدارس هدفمند و مطابق با واقعیت ها مورد نیاز  هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس در زمینه عمرانی نیازمند مساعدت هستند، افزود: پس از مقاوم سازی، باید آموزش و موضوع کارآفرینی در مدارس پایتخت به دقت دنبال شود.

گفتنی است در این نشست دستور العمل کمک به مدارس شهر تهران مورد بحث و  بررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا