شورای شهر

آخرین تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با طرح ترافیک سال ۹۷/ جزئیات محدودیت تردد موتورسیکلت‌ها در تهران

به گزارش شورا‌آنلاین، بحث اعمال برخی تغییرات در مصوبه مرتبط با طرح ترافیک از سوی شورای شهر و مدیریت شهری، این روز‌ها به موضوعی داغ در شهر تهران تبدیل شده است. بسیاری از شهروندان می‌خواهند از آخرین اطلاعات مرتبط با نحوه ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ مطلع شوند.

در حال حاضر جلسات مرتبط با بازنگری در طرح ترافیک سال ۹۷ به طور مرتب برگزار می‌شود، اما هنوز نتیجه قطعی تصمیمات اعلام نشده است. اگر چه بعد از اعلام نتیجه این جلسات نیز موضوع باید در شورای عالی ترافیک به عنوان نهادی بالادست مورد بررسی نهایی قرار گیرد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص طرح ترافیک در سال ۹۷، گفت و گویی را با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان داشته است.

بازنگری کلی طرح ترافیک برای اجرا در سال ۹۷

وی در این رابطه گفت: جزئیات طرح ترافیک برای اجرا در سال ۹۷ در حال بازنگری کلی است و بدون شک در بحث طرح ترافیک در سال آینده با تغییراتی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: جلسات مختلفی در خصوص تغییرات طرح ترافیک در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده و همچنان نیز این جلسات ادامه دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دو جانبه بدون بازنگری‌ها در رابطه با کلیات و جزئیات طرح ترافیک تصریح کرد: هم در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و هم در کمیسیون عمران شورای شهر بازنگری‌هایی در رابطه با طرح ترافیک در حال انجام است و این طور نیست که تنها مسئولان شهرداری به دنبال ایجاد تغییر در طرح ترافیک باشند. ما نیز در شورای شهر به دنبال ایجاد کردن شرایطی برابر برای شهروندان تهرانی هستیم و اعتقاد ما این است که همه شهروندان باید از شرایطی یکسان برخوردار باشند.

طرح تصمیمات شورای شهر در شورای عالی ترافیک

علیخانی در خصوص چگونگی تصویب تغییرات در بحث طرح ترافیک سال ۹۷ خاطرنشان کرد: اگر قرار به تغییر در شرایط طرح ترافیک باشد، کلیات و جزئیات موضوع از سوی معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری به شورای شهر ارسال شده و پس از آن، اعضای شورای شهر تغییرات را به رای گذاشته و موضوع به تصویب می‌رسد.

وی ادامه داد: در نهایت نیز تصمیمات اتخاذ شده برای تایید نهایی در شورای عالی ترافیک مطرح شده و این شورا نیز باید در این زمینه نظر نهایی خود را اعلام کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران رفع تبعیض را یکی از دلایل ایجاد تغییر در موضوع طرح ترافیک دانست و اظهارکرد: در حال حاضر عده‌ای خاص از طرح ترافیک سالیانه برخوردار هستند و تبعیض در این حوزه بسیار چشمگیر است.

علیخانی افزود: برخی بدون ضوابط و تنها با اتکا به داشتن پارتی موفق به دریافت طرح ترافیک سالیانه شده اند و سایر شهروندان از این امکان محروم هستند.

وی با اشاره به صدور ۱۰۰ هزار مجور طرح ترافیک در شهر تهران اذعان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که ۱۰۰ هزار مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک صادر شده و در این میان، بسیاری هستند که بدون داشتن شرایط لازم، موفق به دریافت طرح ترافیک سالیانه شده اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه خودرو‌های عمومی در مقوله طرح ترافیک استثنا به حساب می‌آیند گفت: خودرو‌های عمومی در طرح جدید نیز محدودیتی برای تردد در سطح شهر تهران نخواهند نداشت و این خودرو‌ها مشمول تصمیمات جدید نمی‌شوند. خودرو‌های عمومی می‌توانند همانند قبل در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند.

تغییری در طرح ترافیک گروه‌های خاص ایجاد نمی‌شود

علیخانی در خصوص برنامه ریزی‌های صورت گرفته به منظور قطع نشدن طرح ترافیک گروه‌های خاص اظهارکرد: گروه‌هایی از جمله جانبازان، معلولان و بیماران خاص در تغییرات طرح ترافیک سال ۹۷، مد نظر قرار گرفته اند و قرار نیست طرح این گروه‌ها حذف شود.

وی افزود: برآورد‌های اولیه در رابطه با این خودرو‌ها و تعداد آن‌ها انجام شده و بدون شک شهرداری تهران نیز برای گروه‌های خاص تمهیداتی را خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مسائل مطرح شده مبنی بر افزایش ترافیک با وجود اعمال تغییر در مقوله طرح ترافیک تصریح کرد: در حال حاضر برای ورود ۱۰۰ هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک مجوز صادر شده و به طور معمول ۱۰۰ هزار خودرو نیز از طرق مختلف وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند.

علیخانی ادامه داد: استدلال رانندگان خودرو‌های متخلف که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند این است که هزینه خرید یک طرح ۴۰ هزار تومان است و جریمه ورود به محدوده ۲۰ هزار تومان؛ در این شرایط رانندگان ترجیح می‌دهند که تخلف کرده و وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

وی با اشاره به دلایل گرایش شهروندان به انواع تخلف جهت ورود به محدوده طرح ترافیک اظهارکرد: زمانی که هزینه تخلف کردن کمتر از هزینه خرید طرح است، در این شرایط طبیعی است که شهروندان به انجام تخلف گرایش پیدا کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ تعیین شده است یا خیر؟، گفت: در این زمینه بحث و بررسی‌های زیادی داشته ایم، اما به این خاطر که هنوز بر سر جزئیات موضوع به توافق نهایی نرسیده ایم، قیمت‌ها نیز مصوب نشده اند.

عیلخانی افزود: مبالغ مطرح شده و جزئیات آن، هنوز در حد پیشنهاد است. در صورت تصویب تغییرات، بدون شک نرخ گذاری‌های لازم نیز انجام خواهد شد.

اعمال محدودیت تردد برای موتورسیکلت‌ها از سال ۹۸

وی از اجرای طرحی برای ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری به محدوده منطقه ۱۲ تهران خبرداد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرحی در حال بررسی است که در صورت اجرا، ورود موتورسیکلت‌ها به منطقه ۱۲ تهران ممنوع می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در منطقه ۱۲ اجرایی خواهد شد تا نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی قرار گیرد.

علیخانی در خصوص زمان اجرای این طرح بیان کرد: ورود موتورسیکلت‌های غیر برقی از سال ۹۸ در منطقه ۱۲ ممنوع خواهد شد و تا آن زمان برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت اجرای طرح، اقداماتی را خواهیم داشت.

تسهیل شرایط برای خرید موتورسیکلت‌های برقی

وی با تاکید بر لزوم حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهارکرد: میزان آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری بسیار بیشتر از یک خودرو است و به همین خاطر باید برای حذف آن‌ها برنامه ریزی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه " باید تسهیلات لازم برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری در اختیار راکبان موتور‌ها قرار گیرد" گفت: به دنبال این نیستیم که بدون در نظر گرفتن شرایط رانندگان موتورسیکلت‌ها به یکباره اقدام به جلوگیری از ورود آن‌ها به نقاطی از شهر تهران کنیم.

علیخانی تاکید کرد: باید ابتدا شرایط برای جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی فراهم شده و بعد از آن برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها به محدوده‌های مختلف شهر تهران برنامه ریزی صورت گیرد.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که از سوی راکبان موتورسیکلت‌ها در طول یک ماه برای خرید بنزین صرف می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور متوسط هر راننده موتورسیکلت در طول یک ماه مبلغی معادل ۲۰۰ هزار تومان را بابت تهیه بنزین صرف می‌کند. اگر راننده موتورسیکلت بخواهد موتور برقی تهیه کند می‌تواند مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را بابت بخشی از اقساط موتور جدید خود هزینه کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران کمک به رانندگان موتورسیکلت‌ها برای تهیه موتور برقی را یکی از سیاست‌های مدیریت شهری تهران دانست و اظهارکرد: سیاست ما این است که در راستای محدود کردن تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، فشاری به قشری که هزینه‌های زندگی خود را از طریق موتورسیکلت‌ها تامین می‌کنند وارد نشود.

علیخانی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ تصمیمی برای اجرای طرح ترافیک ویژه موتورسیکلت‌ها اتخاذ نشده است تصریح کرد: تصمیمات ما در سال جاری برای طرح ترافیک خودرو‌ها در سال ۹۷ خواهد بود و اگر قرار باشد تغییری در تردد موتورسیکلت‌های سطح شهر تهران اتخاذ شود، این تغییرات از سال ۹۸ اعمال خواهد شد.

برخی مصوبات هیئت دولت در سال ۸۹ قابلیت اجرا ندارد

وی در ادامه در خصوص مسائل اخیر مطرح شده در شهر تهران پیرامون زمین لرزه‌های رخ داده در پایتخت اذعان کرد: طی روز‌های گذشته شاهد وقوع ۲ زمین لرزه در سطح شهر تهران بودیم که این موضوع سبب نگرانی شهروندان شده بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعیین وظایف تمام دستگاه‌ها در بحث بحران بیان کرد: در بحث بحران، وظایف مختلفی برای برخی دستگاه‌ها مشخص شده و باید این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

علیخانی ادامه داد: در اجرای این وظایف شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها کوتاهی کرده و بعضی از مسائل نیز به دلیل غیر واقعی بودن خواسته ها، قابلیت اجرا نداشته اند.

وی با انتقاد از برخی موضوعات مطرح شده در مصوبه سال ۸۹ هیئت دولت در رابطه با آمادگی در زمان بحران در شهر تهران اظهارکرد: برخی موضوعات مطرح شده در این مصوبه غیر واقعی بوده و قابلیت اجرا ندارد. از آن جمله می‌توان به موضوعات مطرح شده در رابطه با حضور نیرو‌های آتش نشان در زمان وقوع زلزله در تهران اشاره کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در مصوبه سال ۸۹ هیئت دولت ذکر شده که در زمان یک بحران مانند زلزله نیرو‌های آتش نشان باید در ۵۰ هزار نقطه شهر تهران حضور داشته باشند. با توجه به تعداد نیرو‌های آتش نشان و همچنین امکانات سازمان آتش نشانی بدون شک حضور نیرو‌های آتش نشان تهران در ۵۰ هزار نقطه شهر به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

برنامه ریزی مسئولان نباید تنها روی کاغذ باشد

علیخانی تاکید کرد: نباید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که برنامه‌ها با واقعیت‌ها فاصله زیادی داشته باشد. برنامه ریزی به این منظور که صرفا روی کاغذ باشد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به مشخص شدن نقاط ضعف و نقطه قوت‌های زیر مجموعه‌های شهرداری تهران در زمان بحران تصریح کرد: پس از زمین لرزه‌های اخیر در شهر تهران، نقاط ضعف و قوت زیر مجموعه‌های مدیریت شهری در حوزه بحران مشخص شد و ما اکنون می‌توانیم برای تقویت نقاط قوت و از میان بردن نقاط ضعف برنامه ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، پایتخت را شهری بی دفاع توصیف کرد و گفت: در اینکه تهران شهر بی دفاعی در زمان بحران است، شکی نیست، اما ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که با کاهش نقاط ضعف، مشکلات شهر تهران در زمان بحران کاهش یابد.

علیخانی با اشاره به اهمیت موضوع سازه‌های ساختمان‌های احداثی در شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر آئین نامه‌هایی در رابطه با نوع سازه‌های ساختمان‌های شهر تهران وجود دارد، اما آنطور که باید به این آئین نامه‌ها توجه نشده و بخشی از این آئین نامه‌ها نیز موثر نبوده اند.

احداث برخی از برج‌ها و ساختمان‌های امن تهران به روی گسل

وی با انتقاد از احداث برخی از برج‌های تهران به روی گسل‌های موجود در سطح پایتخت اظهارکرد: در حال حاضر شاهد هستیم که تعدادی برج به روی گسل‌های شهر تهران احداث شده اند و این اتفاق می‌تواند خطراتی را برای شهروندانی که در این مناطق زندگی می‌کنند به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: علاوه بر برج‌های احداثی به روی گسل ها، برخی از ساختمان‌های امن تهران از قبیل: مدارس و مراکز درمانی نیز به روی نقاط تعیین شده به عنوان گسل احداث شده اند.

علیخانی با بیان اینکه " پیش از زلزله باید برای کاهش خسارت‌های بعد از آن برنامه ریزی شود" خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که میزان خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌ها و همچنین ساختمان‌های موجود در سطح شهر تهران بعد از یک حادثه همانند زمین لرزه چندان زیاد نباشد.

وی در خصوص وضعیت بافت فرسوده موجود در سطح شهر تهران اذعان کرد: مدیریت شهری و سایر مجموعه‌ها باید تمرکز خود را به موضوع نوسازی بافت فرسوده پایتخت معطوف کرده و در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای نوسازی بافت فرسوده بیان کرد: پیش از این نیز برنامه‌هایی برای نوسازی بافت فرسوده موجود در سطح شهر تهران صورت گرفته بود، اما باید تمرکز‌ها در این حوزه افزایش یابد تا بتوانیم شاهد نتایج آن باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا