شورای شهر

واکنش جالب محسن هاشمی به آلودگی هوای تهران

به گزارش شورا‌آنلاین، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران طی سخنانی با توجه به بحران آلودگی هوا و تعطیلی مدارس به مصرعی از زنده‌یاد سهراب سپهری اشاره کرد و افزود: جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود. 

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری ۲۷ آذرماه سالروز شهادت دکتر مفتح و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه و روز جهانی مقابله با خشونت و افراطی‌گری بیان کرد: شهید مفتح از بزرگان دوران مبارزه است که شاید کمتر در حوزه عمومی مطرح می‌شود و ایشان از همراهان اولیه نهضت اسلامی بود و از شخصیت‌های فعال در حسینیه ارشاد و فعالیت‌های فرهنگی و فکری محسوب می‌شد.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: نماز تاریخی عید فطر در تابستان ۱۳۵۷ که به امامت دکتر مفتح در تپه‌های عباس آباد اقامه شد سرسلسله اجتماعات بزرگ انقلاب شد و ایشان از دوستان و همرزمان نزدیک شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شد که متاسفانه قربانی انحراف یک جریان فکری شد. 

هاشمی افزود: شهید مفتح با توجه به اینکه در شورای انقلاب مسئولیت نداشت و صرفا به مسائل فکری و فرهنگی می‌پرداخت در ۲۷ آذرماه ۵۸ به همراه دو پاسدارش هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران توسط ۴ تن از اعضای جوان گروهک فرقان ترور شد. قاتل شهید مفتح جوان ۲۰ ساله‌ای بود که شناختی از این اندیشمند برجسته و تفکراتش نداشت و صرفا براساس تعصبات و تحریکات یک جریان فکری منحرف که تاثیر و هدایت گروهک فرقان را برعهده داشت دست به این اقدام زد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهید مفتح از صاحب‌نظران طراحی و تبیین انقلاب اسلامی بود و با وجود آنکه کمتر از یک سال از به ثمر رسیدن انقلاب به شهادت رسید اما با سخنرانی‌ها ، مقالات و فعالیت‌های علمی خود نقش موثری در تدوین گفتمان انقلاب اسلامی داشت.

هاشمی اضافه کرد: عبور چالش میان مباحث علمی و بروز دانشگاهی با شیوه تحصیل و پژوهش در حوزه‌های علمیه یکی از مسائل اصلی آن روز و حتی امروز جامعه ما است که امثال مفتح‌ها درصدد حل این معضل بودند تا میان نگاه دینی و علمی تضاد و شکافی وجود نداشته باشد.

وی گفت:  اسلام نوگرا و پویا که شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی و باهنر و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبلغ و مروج آن بودند در پی حل مسائل جامعه و ایجاد بستر رشد و پیشرفت انسان و اجتماع شد و شاید امروز پس از ۴ دهه نیاز به این نگرش بیش از پیش احساس شود. نگرشی که شعور را بر شور، عقلانیت را بر هیجان، و پویایی را بر جمود و سکون ترجیح می‌دهد و در پی تاسیس جامعه‌ای شکوفا، مرفح، و منطبق بر عقلانیت و اعتدال و ارزش‌های اخلاقی باشد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: امیدواریم با تلاش حوزه‌های علمیه جای خالی بزرگان، نظیر مفتح، بهشتی، مطهری و باهنر و هاشمی پر شود و شاهد تحقق ایده وحدت و حوزه و دانشگاه باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا