تراکم ۱۰۰۰ مسافر اضافه بر قطارهای تهران/ بزرگراهی که سه خط مترو را بلعید!
به گزارش شوراآنلاین، روزانه ۳ میلیون نفر برای سفرهای درون شهری ترجیح می دهند زیر زمین را برای رفت و آمد انتخاب کنند تا اینکه روی زمین ترافیک را تحمل کنند و یا اینکه برای همان مسیر چند برابر هزینه کنند.
استفاده از مترو معمولا به صرفه و به تناسب سایل وسایل حمل و نقل سریع تر است. از طرفی مترو باعث صرفه جویی هزار تومانی به ازای مصرف هر لیتر بنزین می شود؛ یعنی مردمی که از مترو استفاده می کنند باعث صرفه جویی ماهانه حدود ۲۳ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان در مصرف بنزین می شوند.
علاوه بر این، بر هیچ کس هم پوشیده نیست که مترو به عنوان حمل و نقل سبز هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی کند. اما تمام نقاط قوت مترو را هم کنار هم بگذاریم یک به نکته مهمی می رسیم؛ مسافران وقتی با لحاظ تمام این مزایا وارد ایستگاه های مترو می شوند تازه مصائبشان شروع می شود.
روزگاری بود که ایستگاه ها بدون درنظر گرفتن پله برقی افتتاح می شد و مسافران برای یک سفر درون شهری باید برای بالا و پایین رفتن از پله ها چندین هزارکیلوکالری انرژی می سوزاندند و البته معلولان و سالمندان نیز لقای استفاده از مترو را به عطایش می بخشیدند.
اگرچه امروز صف های طولانی برای استفاده از پله برقی صحنه عادی اکثر ایستگاه های مترو است اما به هر حال کاچی به از هیچ چی!
بد نیست بدانید که سرفاصله حرکت هر قطار در خط ۱ و ۴ با کمترین زمان حدود ۴ دقیقه است و برای خطوط دیگر همینطور زمان بیشتر می شود و در خط سه به ۱۰ دقیقه می رسد.
خط سه که بلندترین خط مترو خاورمیانه را به خود اختصاص داده و نیروی کار در گردش از اسلامشهر، چهاردانگه، واوان، شهر قدس و … را به تهران جابجا می کند و گاهی اوقات به چنان تراکمی از جمعیت می رسد که مسافران توانایی کمترین حرکت را هم ندارند.
مسافرانی که همه عجله دارند تا به مقصد برسند و برای همین هم برای سوار شدن در قطارها با یک هل دادن کوچک و در برخی موارد پرقدرت با متراکم تر کردن مردم داخل قطار مسئله خود را حل می کنند.
بر اساس این گزارش، ظرفیت افراد نشسته در یک رام قطار ۸ واگنه هزار و ۳۵۰ نفر است، این تعداد در حالت متراکم به ۲ هزار نفر می رسد و در ساعات پیک مسافر که افراد از استراتژی هل دادن برای سوار شدن استفاده می کنند و به اصطلاح حالت سوپر تراکم ایجاد می شود به ۲ هزار و ۴۰۰ نفر می رسد؛ در این مواقع حتی جای سوزن انداختن هم در قطار نیست!
اگرچه استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از موارد مورد تاکید مسئولان برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران به مردم است اما یادآوری این مسئله که 3 هزار میلیارد تومان صرف احداث پروژه بزرگراه دو طبقه صدر شد تا مسیر تردد آلاینده های متحرک هموار شود درحالی که امکان ساخت ۶۰کیلومتر مترو وجود داشت، خالی از لطف نیست.
چنانچه اگر صدر احداث نمی شد با همان اعتبار سه خط ۱۵ کیلومتری مترو در مناطق پر جمعیت احداث می شد و روزانه ۲ میلیون مسافر دیگر نیز از فرصت استفاده از مترو بهره مند می شدند، لزومی به حضور ده ها هزار خودرو شخصی در خیابان ها نبود و مردم شهرمان مجبور به تحمل وضعیت سوپرتراکم مترو نبودند…
به هر حال تهران اکنون ۷ خط مترو دارد، آنچه در این گزارش گفته شد شرح واگن های در حال انفجار از جمعیت است و ماجرای تکراری افرادی که هر روز در قطار تجربه تراکم جمعیت و بین درب ماندن و فشارقبر و حتی دعواهای آنچنانی و سرقت اموال را دارند و اینکه اگر مردم به استفاده از مترو تشویق می شوند زیرساخت ها چنان فراهم شود که شان انسانی آن ها زیر سوال نرود!
تمام این مطالب گفته شد تا به مسئولانی که از خط ویژه تردد می کنند و شاید فقط در مناسبت های خاص، آنهم به صورت نمادین مترو سواری می کنند و در تریبون های مختلف مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می کنند، یادآور شود که شهروندان از متروسواری استقبال می کنند اگر به زیرساخت های آن از جمله دسترسی و رفاه بیشتر آنان توجه شود.
از آنجایی که شهردار تهران در انتصابات خود یک متخصص حمل و نقل ریلی را به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک منصوب می کند، باید به اشراف وی به الویت و مصلحت شهر در این حوزه پی برد، مردم تهران امیدوارند شهردار جدید بدون نگاه از بالا، شرایط زندگی در تهران را بهبود بخشد.
منبع:شهرنوشت