سیاسی

جزئیات بودجه ۹۷ دولت/ ۱۹ هزار میلیارد از سهم یارانه‌های نقدی حذف شد

به گزارش شورا‌آنلاین، بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ۱۳۹۷ و در تبصره ۱۴ مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده در مجموع قرار است تا از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی‌ به آن اختصاص پیدا می‌کند تا ۳۷ هزار میلیارد تومان در چند بخش هزینه شود. این درحالی است که در قانون بودجه سال جاری این رقم حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که با کاهش ۱۰ هزار میلیاردی همراه است. با این حال هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان به طور قانونی برای صرف در قانون هدفمندی یارانه‌ها از خزانه عمومی برداشت می‌شود.  

بخش اول هزینه‌کرد این ۳۷ هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی وغیرنقدی به خانوارها اختصاص دارد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، در حال حاضر با توجه به حجم حدود ۷۷ میلیون نفری یارانه‌بگیر دولت در سال نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان دراین باره هزینه می‌کند. در قانون بودجه امسال برای پرداخت نقدی و غیرنقدی خانوارها حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در عمل بیش از این پرداخت شد.

در این شرایط با توجه به کاهش ۱۹ هزار میلیاردی که اتفاق افتاده باید انتظار حذف تعداد قابل توجهی از یارانه‌بگیران را داشت، چرا که اگر قرار باشد فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم ۲۳ هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد.

افزایش سهم خانوارهای هدف

همچنین از درآمد ۳۷ هزار میلیاردی تا ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است تعلق می‌گیرد. این مورد برای سال جاری نیز در قانون بودجه گنجانده شده بود که به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسید در نتیجه برای این خانوارها نیز افزایش ۳۰۰۰ میلیاردی منابع وجود دارد.

۳۷۰۰ میلیارد تومان برای سهم درمان

همچنین از منابع ۳۷ هزار میلیاردی حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان برای صرف در ماده ۴۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اختصاص دارد. براین اساس این رقم برای کاهش سهم هزینه‌های سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو و درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تعلق می‌گیرد.

۳۳۰۰ میلیارد برای خرید یارانه نان و خرید تضمینی گندم

در مورد مابقی هزینه‌کرد منابع کل حدود ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم اختصاص پیدا کرده است.

اما در بند «ب» تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اعلام شده در سال آینده نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی تغییر خواهد کرد و با اصلاح اساسنامه آن از جهت موضوع، ساختار و دیگر ابعاد به منظور انجام ماموریت جدید تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت. همچنین اموال و دارایی‌های این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی تعلق خواهد داشت.

همچنین براساس بند «ج» این تبصره وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران موظف است کلیه وجوه عمومی از جمله درآمد حاصل از فروش داخلی پنج فرآورده نفتی اصلی، سوخت هوایی و گاز طبیعی را از ابتدای سال آینده به حساب متمرکز ریالی و ارزی به نام خزانه‌داری کل کشور که تحت عنوان تمرکز وجوه درآمد شرکت نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود واریز کند. خزانه‌داری کل ماهانه سهم هدفمندی یارانه‌ها مربوط به این شرکت‌ها را با اولویت نسبت به سایر تکالیف از حساب‌ها برداشت خواهد کرد. عدم اجرای این بند در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی یا عمومی است.

در این رابطه بانک مرکزی موظف است به گونه‌ای عمل کند که شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های گاز استانی و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سال آینده به صورت برخط اطلاعات پرداخت مربوط به کلیه مشترکین را دراختیار داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا