مدیریت شهری

۲۴ متهم در پرونده بوی نامطبوع محور فرودگاه!

به گزارش شورا‌آنلاین، به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، ۲۴ کانون بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شناسایی شده که دامداری‌ها سهم ۲۰ درصدی در تولید بوی نامطبوع مسیر فرودگاه دارند.

به گفته کارشناسان هم بوی اصلی در کیلومتر ۲۵ اتوبان تهران-قم متصاعد می شود که عدم تصفیه فاضلاب های شهری و پساب برخی از واحدهای صنعتی از عوامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع این محور است.

براساس بررسی های صورت گرفته فاضلاب اسلام شهر، واوان، سلطان آباد، نصیرشهر، نسیم شهر، مجتمع های ۵ هزار واحدی مسکن مهر ضیا آباد و هزار و ۵۴۰ واحدی استراتوس که بدون هیج تصفیه ای به صورت خام به دره حسین آباد وارد و با گذشتن از زیر اتوبان تهران-قم به دریاچه سد فشافویه سرازیر می شود نیز از عوامل اصلی تولید بوی نامطبوع در محور فرودگاه امام خمینی هستند.

بررسی ها نشان می دهد؛ با افزایش زمان ماندن فاضلاب در رودخانه ورودی به سد فشافویه و رشد گیاهان نی و قمیش، میکروارگانیسم های بی هوازی فعال شده و با تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع می شود.

با تمام این صحبت ها همه کاسه کوزه ها بر سر شهرداری می شکند و یکی از مقصران تولید این بوی نامطلوب مجتمع آرادکوه عنوان می شود اما به گفته معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مجتمع آرادکوه تنها سهم ۵ درصدی تولید بوی نامطبوع محور فرودگاه دارد.

محمدرضا عظیمیان معاون دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه مجتمع آرادکوه با محور تهران-قم ۶ کیلومتر فاصله دارد و بنابراین سهم تولید بوی نامطبوع حاصل از تخمیر پسماند در این محدوده ناچیز است، عنوان کرده که بوی ناچیز حاصل از تخمیر پسماند زمانی به سمت اتوبان منتشر می شود که جهت باد از سمت شرق به غرب باشد؛ درحالی که ۷ ماه از سال بادها از سمت غرب به شرق می وزند و بویی را از سمت آرادکوه به اتوبان منتقل نمی کند.

بنابه گفته مسئولان شهری برای به حداقل رساندن بوی نامطبوع تخمیر پسماند در مجتمع آراد کوه قرار است با اعلام فراخوان سیستم تخمیر هوازی روباز این مجتمع به سیستم هاضم تغییر یابد تا حداقل بوی ایجاد شده در این فرایند نیز به صفر برسد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز با اشاره به اهمیت رفع این معضل گفته که با برنامه ریزی های صورت گرفته، کار اصلاح وضعیت واحدهای آلاینده در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) تا تابستان سال ۹۷ برطرف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا