شورای شهر

پرده برداری رئیس کمیسون معماری شورا از تخلفات بزرگ ساخت و ساز در منطقه ۲۲/تهدید به اخراج مسئولان شهرسازی!

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تشریح پروژه دومی که در حاشیه بازدیدش از منطقه ۲۲ تخلفات گسترده در آن مشاهده شده گفت:  این پروژه در خیابان طبیعت در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع شده که ملک بزرگ مقیاسی قلمداد می‌شود. چندین تخلف در فرآیند احداث و صدور پروانه این ملک اتفاق افتاده است.

وی افزود: اولین تخلف این بوده که بنابر تقاضای مالک زیرپهنه ملک ازS121  که کاربری تجاری و خدماتی محسوب می‌شود به کاربری تجاری و مسکونی یعنی M111  تبدیل شده است این در حالی است که تغییر این کاربری در اختیار شورای شهر و حتی کمیسیون ماده ۵ هم نیست و چنین تغییر کاربری باید در کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد و برای تایید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.

سالاری ادامه داد:مالک بدون اخذ پروانه رأسا اقدام به ساخت می‌کند و بیش از ۱۰ طبقه این ساختمان را می‌سازد و پس از ساخت ۱۴ طبقه در اردیبهشت ماه سال جاری و در جریان نقل و انتقال و تغییر مدیریت شهری پروانه ساخت را دریافت می‌کند. این در حالی است که اساسا ملکی که حتی فوندانسیون آن اجرا شده شهرداری به موجب ضوابط شهرسازی و معماری اختیار دادن پروانه به آن را ندارد و باید پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری اولا مکلف بوده که از گودبرداری این پروژه جلوگیری کند و حتی اجازه اجرای فوندانسیون و طبقات زیرین و فوقانی را به مالک پروژه ندهد اما متاسفانه این کارها انجام شده و علاوه بر این، پرونده این ملک به کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز ارسال نشده است و پس از ساخت ۱۴ طبقه، پروانه ساخت را دریافت کرده است. چنین تخلفی در سطح شهر تهران تاکنون کم‌نظیر بوده و من چنین تخلفی را مشاهده نکرده‌ام.

سالاری در ادامه گفت:تعرفه صدور پروانه برابر ضوابط قانونی شهرسازی برای ساختمانی که بدون پروانه ساخته می‌شود جریمه‌ای معادل چندین برابر پروانه خواهد بود که برای این پروژه این موضوع نیز اعمال نشده، ضمنا این ملک باغ بوده و درختانی که در حیاط ملک وجود داشته اکثرا خشک شده و ضوابط سطح اشغال ۳۰ درصد نیز در مورد آن رعایت نشده است.

وی افزود:از شهردار منطقه ۲۲ تقاضا کرده‌ایم که پروژه را متوقف کند و قطعا پرونده باید به مراجع قضایی برای بررسی ارسال شود. متاسفانه در شهر و کشور ما با تصمیم‌سازان متخلف و تصمیم‌گیری‌های متخلفانه برخورد نمی‌شود و صرفا با خود تخلف بعضا برخورد قانونی انجام می‌شود. کسانی‌که چنین تصمیمی را گرفته‌اند باید محاکمه شوند. چگونه و چرا باید این همه رانت برای یک شخص و مجموعه ایجاد شود و اساسا مسئولین شهرسازی منطقه به چه دلیل زیر بار امضای چنین صورتجلسه‌ای برای این پروژه رفته‌اند.

سالاری در پایان گفت:برخی از مسئولین شهرسازی وقت اظهار می‌کردند که تحت فشار مقامات بالادست و تهدید به اخراج مجبور شده‌اند که این صورتجلسه را امضا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا