سیاسی

انتقاد معاون وزیر کشور از شیوه اداره شهرها: دوران اداره شهر و شهرداری با پول نفت به سر آمده است

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سید محمدعلی افشانی که در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای شوراها و شهرداران حوزه های انتخابیه سخن می گفت، افزود: تفکر اداره شهر و شهرداری با اتکا به منابع دولتی و پول فروش نفت، نهادهای مردمی چون شورا و شهرداری را همواره وابسته به دولت نگاه می دارد ولی هرگاه برای اداره مطلوب شهر به منابع مردمی، مشارکت شهروندان و جذب سرمایه گذار اتکا کردیم، توسعه واقعی محقق شده است.

وی تاکید نمود: شهرداران و اعضای شوراها برای اداره مطلوب شهر، توسعه زیرساختهای شهر و اجرای پروژه های شهری راهی جز شناسایی مزیت های منطقه برای تعریف درآمدهای پایدار، تعریف بسته های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار و بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی ندارند.

افشانی با بیان اینکه اعضای شورا و شهردار منتخب آنها باید پاسخگوی اعتماد مردم به آنها در پای صندوقهای رای باشند، گفت: پاسخگویی به رای مردم، تمجید کلامی مردم نیست بلکه ترجیح دادن منافع شهروندان بر منافع فردی و گروهی و خانوادگی، ایجاد امید به منظور جذب مشارکت های مردمی و فعالیت برای اداره مطلوب شهر است.

وی گفت: بسیاری از مناطق کشور دارای مزیتها و ظرفیتهای مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار و تولید ثروت هستند ولی تاکنون فکر و اقدام جدی برای پرداختن به این مباحث صورت نگرفته و ضروری است نگاه شهرداران و اعضای شوراها در خصوص ادامه اداره شهرها با کمک های دولتی تغییر نماید چون با این وضع زیرساختهای شهری توسعه نمی یابد و پروژه های مورد انتظار مردم اجرا نمی شود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین از شهرداران خواست به دانش و تجربه نیروی انسانی موجود بها دهند و از بکارگیری نیروی انسانی مازاد و در عین حال بدون تخصص در شهرداری ها از روی دلسوزی انتقاد کرد و گفت: این امر عملا باعث اختصاص بخش عمده اعتبارات به پرداخت حقوق و عدم اجرای پروژه های شهری و در نهایت نارضایتی مردم و توسعه نیافتگی شهرها می شود.

افشانی در ادامه از شهرداران و اعضای شوراها خواست تجربیات شهرهای کشور در خصوص ایجاد درآمد پایدار را به منظور الگوگیری بررسی نمایند و از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد درآمد و سرمایه در شهرها بهره بگیرند.

وی همچنین از پیگیری ها برای افزایش سهم شهرداری ها از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد درآمدهای پایدار شهری با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود خبر داد و گفت: لایحه درآمدهای پایدار در کمیسیون های دولت و مجلس در حال بررسی است و جای دارد نمایندگان به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

در این جلسه محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان سیب سوران و مهرستان، رحیم زارع نماینده آباده، بوانات و خرم بید و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از روسای شوراها و شهرداران این حوزه انتخابیه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری ها و مدیریت شهری را بیان نمودند که برخی از آنها عبارت بود از: ضرورت حمایت از شهرداری های کوچک و شهرداری های مناطق محروم، اصلاح برخی قوانین موجود شهرداری، رفع مشکلات استخدامی کارکنان شهرداریها، تامین ماشین آلات مورد نیاز شهرداری ها، تقویت آتش نشانی ها، کمک به آسفالت معابر شهری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا