مدیریت شهری

مدیرعامل جدید مترو تهران بالاخره رونمایی شد/ درویشی رفت، علی امام رسما آغاز به کار کرد

به گزارش شورا‌آنلاین، محسن پورسیدآقایی در جلسه معارفه مدیرعامل جدید مترو با بیان اینکه نمی توان برای صنعتی مانند مترو طول عمر مشخصی تعیین کرد، گفت:  از زمان ساخت خطوط مترو در شهر مسکو ۱۳۵ سال و در شهر لندن بیش از ۱۰۰ سال می گذرد و این در حالیست که شهروندان این شهرها از این سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: شاید تجهیزات و قطارهای مترو تغییر کرده و مطابق با استانداردهای جهانی به روز شود اما ماهیت و ساختار مترو همچنان بدون تغییر باقی می ماند.

 

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه زمانی که در صنعت مترو کار می کنید نباید چشم اندازی که برای توسعه این سیستم حمل و نقلی متصور می شوید کوتاه مدت باشد، بیان کرد:  باید به این مساله فکر کنید که خطوط مترو تهران قرار است، حداقل تا ۱۰۰ سال آینده به شهروندان این شهر خدمات رسانی کند. در واقع نباید منافع عمومی جامعه را فدای منافع کوتاه مدت کرد.

 

وی با اشاره به خطوطی که در سال های گذشته ساخته و به بهره برداری رسیده است، یادآور شد: به عنوان مثال در بررسی هایی که انجام دادیم؛ متوجه شدیم که در زمان ساخت خط ۳ مترو چند ایستگاه تبادل سفر حذف شده است. ایستگاه هایی که می توانستند به راحتی تبادل سفر را بین سایر خطوط مترو مانند یک شبکه منسجم انجام دهند. این اتفاق در خط ۶ مترو نیز روی داده است. شاید در شرایط کنونی عدم ساخت این ایستگاه ها به دلیل کمبود بودجه توجیه داشته باشد اما در ۱۰۰ سال آینده شهروندان در مورد عملکرد ناقص مهندسانی که ساخت خطوط مترو را برعهده داشتند؛ قضاوت خواهند کرد.

 

پور سیدآقایی با بیان اینکه چگونه ممکن است در خط ۳ مترو تهران که در بخش هایی از روی سایر خطوط مترو عبور می کند ایستگاه تبادل سفر حذف شود و مدیران به این نتیجه برسند که در شرایط کنونی نیازی به ساخت این ایستگاه ها به دلیل کمبود بودجه نیست، تاکید کرد:  یکی دیگر از سوالاتی که در مورد خط ۳ مترو مطرح است؛ این است که چرا این خط به جای گذر از زیر منطقه پاسداران به عنوان یکی از کریدورهای مهم ترافیکی و پرمسافر باید از زیر بزرگراه صیاد شیرازی که  در تبادل سفر تاثیرگذار نیست؛ بگذرد؟ شاید تصور مدیران وقت بر این بوده است که به دلیل گران بودن زمین در منطقه پاسداران  این تغییر مسیر و گذر این خط مترو از زیر بزرگراه شهید صیادشیرازی مقرون به صرفه است. اما در دهه های آینده مردم در مورد این شیوه مدیریتی چه قضاوتی خواهند کرد؟

 

وی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید حل مشکلات کوتاه مدت را فدای تصمیمات آنی مدیریتی کنیم؛ گفت:  باید در تصمیم گیری های حساس مدیریتی منافع عموم مردم را مد نظر قرار دهیم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به سایر مشکلاتی که در برخی از خطوط به بهره برداری رسیده مترو وجود دارد، افزود: هر چند اصلاح برخی از نواقص در خطوط مترو قابل حل است اما نمی توان در محل ایستگاه ها، مسیر خطوط، تونل ها و … در حال حاضر تغییراتی ایجاد کرد. به عنوان مثال در ایستگاهی که باید ریل ها ۸ واگن طراحی می شدند. به خاطر وجود مشکل تملک و نقدینگی ۷ واگنه طراحی شده اند و این تصمیمات آنی مدیریتی بهره برداری از این خطوط را دچار مشکل می کند.

 

وی با بیان اینکه در انجام کارهای اساسی که نیاز به مدت زمان بیشتری دارد نباید کوتاهی کرد، ادامه داد: نباید در اجرای طرح ها کیفیت را فدای سرعت کرد و نباید به گونه ای عمل کنیم که تنها افتتاح طرح ها و پروژه های ساخت مترو در زمانی کها مدیریت این مجموعه را برعهده داریم، روی دهد.

 

پورسید آقایی اولویت بندی پروژه های شرکت مترو را یکی دیگر از رویکردهای مدیریت جدید این مجموعه دانست و بیان کرد: کارهای زیادی در شرکت مترو وجود دارد که باید انجام شود، باید تمامی این کارهای بر زمین مانده اولویت بندی شده و  با در نظر گرفتن نقطه حساس آن برنامه ریزی شود. باید ملاک اولویت بندی در توسعه مترو بهره برداری از خطوط و خدمات بهینه به مردم باشد.

 

به گفته وی؛ به عنوان مثال اگر برای شرکت بهره برداری مترو ساخت محل دپو قطارهای مترو در ابتدا و انتهای خطوط مهم است؛ باید به جای راه اندازی ایستگاه جدید این نیاز برآورده شود.

 

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه هماهنگی بین شرکت هلدینگ مترو به عنوان سازنده عمرانی خطوط و شرکت بهره برداری بسیار ضروری است، بیان کرد: نباید هیچ وقت ایمنی را فدای توسعه سریع خطوط مترو کنیم. باید به این مساله توجه کرد که چگونه می توان از یک خط مترو بهترین بهره برداری و خدمات رسانی به مردم را داشت. به عبارت ساده تر شرکت بهره برداری مترو باید تشخیص دهد که در راه اندازی یک خط و یا ایستگاه چه اولویت هایی برایش مهم است.

 

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات خطوط قدیمی و توسعه خطوط جدید؛ تمامی کارها اولویت بندی شود، یادآور شد: باید این اولویت بندی ها بر مبنای خدمات رسانی بهتر به شهروندان و بالا بردن ظرفیت خدمات رسانی در خطوط مترو باشد.

 

پورسید آقایی با بیان اینکه بین توسعه خطوط مترو و یا توسعه ناوگان اولویت اول ما توسعه و تامین ناوگان مورد نیاز خطوط مترو است، تاکید کرد: در گذشته تنها توسعه خطوط مهم بود و زیاد به تامین ناوگان مورد نیاز این خطوط توجهی نمی شد. در صورتی که تامین ناوگان خطوط موجود بسیار مهمتر از توسعه خطوط است. به عنوان مثال اگر تا ۶ ماه آینده با رفع نواقص خط ۷ و تکمیل خط ۶ این دو خط مترو اماده بهره برداری کامل باشد؛  باید  در مورد تامین ناوگان مورد نیاز این خطوط بسیار قبل تر تصمیم گیری ها انجام می شد. شاید بهتر باشد که به جای افتتاح همزمان دو خط، یک خط را به شرط تامین ناوگان مورد نیاز ان افتتاح کنیم.

 

وی با بیان اینکه سیاست ما در توسعه مترو باید ارتقای کیفیت خدمات رسانی به شهروندان باشد، گفت: اگر نگاهی به شهرهای توسعه یافته دنیا بیندازید؛ می بینید که مبنای توسعه در این شهرها تنها توسعه فیزیکی و کالبدی نیست که در قالب اعداد و ارقام بیان می شود؛ بلکه به معنای توسعه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است. اما در گذشته مدیران تنها تعداد بزرگراه ها، جاده ها، سدها و پل هایی را که می ساختند مبنای توسعه یافتگی می دانستند.

 

به گفته معاون شهردار تهران به جای اینکه بگوییم چقدر پل و بزرگراه و جاده و سد ساختیم، باید بگوییم که چقدر توانسته ایم کیفیت زندگی را در شهرها افزلیش دهیم.

 

وی با بیان اینکه در گذشته مدیران توسعه شهری را در قالب آمار فیزیکی بیان می کردند، افزود: اگر ساخت و سازها نفعی به مردم نرساند، نه تنها توسعه یافتگی در شهر ایجاد نشده بلکه تنها توانسته ایم پول بیت المال را به هدر بدهیم.

 

پورسیدآقایی با بیان اینکه در حوزه مترو اولویت برای من این نیست که دو خط مترو را به صورت همزمان با سرفاصله ۳۰ دقیقه راه اندازی کنم بلکه اولویت این است که یک خط را با زمان ۵ دقیقه و تامین ناوگان مورد نیاز راه اندازی کنم، ادامه داد:  نباید ملاک ما در توسعه مترو؛ فیزیکی باشد بلکه باید به این فکر کنیم که با ایجاد این زیرساخت ها چقدر می توانیم کیفیت زندگی را برای تهرانی ها بالا ببریم.

 

وی با بیان اینکه مدیران باید به جای دیدگاه آمار محوری به دیدگاه کیفیت محوری روی آورند، یادآور شد: مساله بعدی ای که به آن تاکید می کنم این است که تمامی مشخصات فنی ایستگاه ها، خطوط و ناوگان باید با هماهنگی شرکت بهره برداری مترو انجام شود. نباید این تصور بین مجموعه شرکت هلدینگ مترو ایجاد شود که چون بودجه مجزایی دارند؛ می توانند هر گونه که می خواهند تصمیم گیری کنند.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دلایل توقف خدمات رسانی خط ۷ مترو توضیح داد: قبل از روی کار آمدن مجموعه جدید مدیریت شهری از قبل شبهاتی نسبت به ایمن نبود این خط در بین اعضای شورای شهر تهران وجود داشت. مساله مهم این بود که این خط در صورت بروز آتش سوزی هیچ گونه شرایط ایمنی برای نجات و امداد به شهروندانی که داخل ایستگاه ها یا قطار وجود داشتند؛ وجود نداشت. این در حالی بود که وزارت کشور نیز طی یک نامه محرمانه دستور توقف این خط را به شهردار قبلی داده بود. زمانی که تیم جدید مدیریت شهری آمد؛ همچنان برخی از اعضای شورای شهر نسبت به توقف خدمات رسانی این خط تاکید داشتند. اما من اعلام کردم تات زمانی که خودم به این نتیجه نرسم که ایمنی این خط مشکل دارد؛ این کار را انجام نمی دهم.

 

وی بیان کرد:  به رغم ارسال نامه های مکتوبی که از سازمان های مختلف مبنی بر توقف این خط وجود داشت و شورای شهر نیز به تعطیلی ان تاکید داشت؛ اعلام کردم که تصمیم به توقف این خط باید توسط شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل انجام شود. تیم های کارشناسی ای تشکیل شد تا وضعیت ایمنی این خط را بررسی کنند؛ اما متاسفانه نتایج این مطالعات نشان می داد که این خط هیچ گونه ایمنی ای در زمان زمان آتش سوزی ندارد. با توجه به اینکه هواکش های ایستگاهی و تونلی این خط نیز راه اندازی نشده بود؛ در صورتی که یک آتش سوزی در  خط ۷ مترو روی می داد به دلیل تجمع دود؛ حتما تمام افرادی که داخل ایستگاه و یا تونل مترو بودند؛ جان خود را از دست می دادند.

 

پورسیدآقایی با بیان اینکه در زمان آتش سوزی احتمال خروج دود از داخل تونل و ایستگاه ها وجود نداشت؛ تاکید کرد:  حتی به رغم تاکید آقای درویشی مبنی بر وجود هواکش های ایستگاهی بررسی ها نشان داد که تنها جای این هواکش ها ساخته شده و خود تجهیزات هنوز وارد کشور نشده  و مدت زمان زیادی طول می کشد تا این تجهیزات وارد  و نصب شود.

 

به گفته وی؛ مشکل بعدی این خط عدم وجود سیستم سیگنالینگ در طول خط بود. با توجه به اینکه مشاور طراح این خط سرفاصله ۵۵ دقیقه را برای عبور قطارها در نظر گرفته بود؛ این نشان می داد که در یک خط دو قطار نمی توانند همزمان تردد کند و تنها یک قطار در مسیر رفت و یک قطار نیز در مسیر برگشت باید در حرکت باشند.

 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با وجود تمامی این مشکلات مدیران قبلی سرفاصله ۳۵ دقیقه را برای عبور قطارهای مترو از این خط در نظر گرفته بودند، گفت: با انتخاب این سرفاصله  از نیروی انسانی برای مدیریت خط و عبور قطارها استفاده می کردند به عنوان مثال افرادی داخل تونل خط نگهدار بودند تا مانع برخورد قطارها به هم شوند این در حالی بود که اگر یک خطای انسانی روی می داد، حتما اتفاقات ناگواری برای شهروندانی که داخل قطارهای مترو بودند؛ روی می داد که قابل جبران و بخشش نبود.

 

وی با اشاره به جابه جایی ۱۵ هزار سفر به صورت روزانه در خط ۷ مترو افزود: این در حالی است که در سایر خطوط روزانه یک میلیون مسافر جابه جا می شوند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا خط را تعطیل و نواقص موجود را برطرف کنیم.

 علی امام در مراسم معارفه مدیر عامل جدید مترو گفت: خوشبختانه در سال های اخیر صنعت مترو اعم از عمرانی و تجهیزات بر مبنای توان مهندسان داخلی به پیشرفت های خوبی رسیده و در میدان  رقابت های بین المللی که بین کشورهای مطرح در این صنعت وجود دارد؛ حرف های زیادی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه رسیدن به نقطه اوج توسعه صنعت مترو در گروه اعتماد به مهندسان داخلی و توجه مدیران شهری به اهمیت مترو به عنوان حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و در دسترس بوده است، ادامه داد: قطعا همدلی و همراهی مهندسان، مشاوران، مجریان و پیمانکاران این صنعت در دوره جدید نیز می تواند باعث شکوفایی مترو در بعد داخلی و بین المللی شود.

مدیرعامل جدید شرکت مترو تهران با اشاره به اولویت بندی پروژه های توسعه مترو در پایتخت بیان کرد:  باید برنامه ریزی در اجرای پروژه های مترو به گونه ای باشد که سه عنصر سرعت، صحت و دقت سر لوحه امور قرار گیرد.

وی همچنین یادآور شد: یکی از برنامه های ما در اجرای وظایف شرکت مترو استفاده از نیروهای با سابقه در این حوزه است و امیدواریم که تمامی تلاش هایی که در توسعه مترو انجام می شود؛ در جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان باشد.

به گفته امام؛ اعتقاد دارم که در این حوزه مسئولیت سنگی برعهده ماست و باید تلاش کنیم تا تمام پروژه های در دست اجرا در این حوزه به نحوی شایسته اجرا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا