شورای شهر

صفر تا صد املاک واگذاری شهرداری در جلسه علنی شورا

به گزارش شورا‌آنلاین، صبح امروز در جلسه سیزدهم شورای شهر پنجم بررسی طرح نحوه واگذاری املاک در شهرداری تهران بار دیگر روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در ابتدای این بررسی که برای سومین جلسه پیاپی این طرح در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد، حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران با بیان اینکه ۹۵ درصد واگذاری‌ها بدون سیر مراحل واگذار شده‌اند، گفت: واقعیت این است که اکثر واگذاری‌ها مغایر بوده و حتی در برخی مواقع به طور سلیقه‌ای و شخصی املاک واگذار شده است.

وی گفت: لیست املاک و بناهای واگذار شده به نهادها و … آنقدر زیاد و بعضا دارای متراژ کم است که بررسی تک به تک آنها در شورای شهر موجب ایجاد تعدد کاری می‌شود.

در ادامه مجید فراهانی عضو کمیسیون بودجه نیز با بیان اینکه تعداد واگذاری‌ها در شهرداری بسیار زیاد است به گونه‌ای که اگر قرار باشد واگذاری‌ها را تک به تک در شورا بررسی کنیم دو جلسه در هفته که هیچ، با چهار جلسه هم به جایی نمی‌رسیم، گفت: پیشنهاد من این است که املاک را از نظر ارزش ریالی به بیش از یک میلیارد و کمتر از یک میلیارد تقسیم‌بندی کنیم و طی کمیته‌ای که ذیل کمیسیون‌های شورا و با همکاری شهرداری تشکیل می‌شود تک به تک واگذاری‌های زیر یک میلیارد را بررسی کرده و در مورد واگذاری‌های بیش از یک میلیارد تومان نیز همه اعضای شورا تصمیم بگیرند چرا که این توپ ۴۰ تیکه‌ای که با قرائت مدام بندها و تبصره‌ها ایجاد کرده‌ایم راه به جایی نمی‌برد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که دستورالعمل جامع بهره‌برداری و واگذاری املاک از سوی کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شود که پیشنهادات وی رأی لازم را نیاورد.

به گزارش ایسنا، رسولی نیز اظهار کرد: من دغدغه شهرداری را درک می‌کنم چرا که تراکم بالای واگذاری‌ها سبب بسته شدن دست شورا و خواباندن فعالیت‌های شهرداری می‌شود اما واقعیت این است که ضابطه‌مند کردن واگذاری‌ها موجب می‌شود رفتارهای سودجویانه‌ای که پیش از این مشکلاتی را به وجود آورده مرتفع شود.

همچنین بهاره آروین با بیان اینکه بر اساس یکی از بندهای این طرح اعضای شورا نیز می‌توانند در قالب طرح نسبت به واگذاری املاک اقدام کنند، گفت: این سه کلمه موجبات شائبه دخالت اعضا در امور اجرایی را فراهم می‌کند که پیشنهاد می‌شود این سه کلمه حذف شود چرا که ممکن است فرمانداری تهران نیز به این موضوع ایراد وارد کند.

همچنین محسن هاشمی نیز با بیان اینکه پیشنهاد خانم آروین بجا است، گفت: دلیلی ندارد پیشنهاد واگذاری ملک از سوی شورا به شهرداری ارائه شود و بهتر است شهرداری واگذاری املاک را به شورا پیشنهاد دهد و اعضا نیز پس از بررسی نظر مثبت و منفی خود را ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه مرتضی الویری با انتقاد از عدم ابلاغ بررسی این طرح به همه کمیسیون‌های تخصصی، گفت: مهندس هاشمی در حاشیه این طرح نوشته‌اند که به کمیسیون حقوقی ارجاع داده شود اما واقعیت این است که این طرح آنقدر مهم است که باید توسط همه کمیسیون‌ها بررسی شود که اگر نظری نیز در این خصوص داریم ارائه شود و بدون مکاتبه رسمی هرگونه اظهارنظر و دستور خلاف است و ما در ابتدای شورای شهر پنجم هستیم و باید در این خصوص دقت‌های لازم را داشته باشیم.

الویری افزود: کمیسیون حقوقی بدون هیچگونه بررسی بیشتری حالا این طرح را برای تصویب به صحن آورده و مطمئنم اگر با همین رویه جلو برویم گره‌ای به گره‌های دیگر اضافه می‌شود.

در ادامه میرلوحی پیشنهاد داد مزایده و واگذاری املاک در شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بر اساس قانون مالی و معاملاتی باشد که این پیشنهاد با کسب اکثریت آراء به تصویب رسید اما افشین حبیب‌زاده در واکنش به این تصویب، گفت: پایه واگذاری‌ها و آیین‌نامه‌های معاملاتی مشکل دارد و با این پیشنهادات راه به جایی نمی‌رود.

به گزارش ایسنا، در ادامه اعضای شورای شهر سه تبصره این طرح را مورد رای‌گیری قرار دادند که تنها با انجام تغییرات شکلی این سه تبصره نیز مورد تایید قرار گرفت و بر اساس تبصره یک این طرح، کلیه مصوبه‌های شورای شهر و دستورالعمل‌های مغایر با این مصوبه لغو می‌شود. همچنین شهرداری مکلف است ظرف یک ماه لیست کلیه واگذاری‌های مغایر این طرح را به شورای شهر گزارش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا