اجتماعی و فرهنگی

گزارش عجیب مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری از جمع آوری کودک کار خارجی در تهران

به گزارش شورا‌آنلاین،  رضا قدیمی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: متأسفانه زنگ خطر ترانزیت کودکان کار به تهران بصدا درآمده و در حال حاضر با مساله به عنوان یک معضل مواجیهم. 
وی با بیان اینکه متأسفانه ۹۰ درصد از کودکان کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند اظهار کرد: متولی طرح جذب و نگهداری کودکان کار سازمان بهزیستی است و شهرداری همکار این سازمان برای اجرای این طرح است. 

قدیمی گفت: در همین راستا شهرداری تهران، تعداد زیادی از مددکاران اجتماعی با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و تعداد زیادی خودرو را برای اجرای این طرح در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است. 

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متأسفانه کودکان کار توسط بستگانی که صلاحیت نگهداری آنها را ندارند به کار گماشته و استثمار می شوند خاطرنشان کرد: این کودکان پس از جذب به مراکز بهزیستی منتقل شده و سپس بستگان آنها شناسایی و فراخوانده می شوند. 

وی یادآور شد: در صورت تکرار این مسأله با بستگان آنها برخورد قضایی می شود. 

قدیمی با بیان اینکه جذب کودکان کار، اجرای قانون است گفت: حمایت از کودکان آسیب دیده و بدسرپرست در تمام دنیا امری عادی است که باید انجام شود. 

وی با تأکید بر اینکه خانواده بسیاری از این کودکان در ایران نیستند تصریح کرد: در هیچ جایی دنیا اجازه نمی دهند یک خارجی سر چهارراه، گدایی کند. 

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: ممکن است امکانات مراکز نگهداری این کودکان کامل نباشند اما حداقل آن این است که این کودکان مورد آزار جنسی قرار نمی گیرند. 

وی تأکید کرد: اگر به وضعیت کودکان رسیدگی نشود چند سال دیگر این کودکان به کارتن خواب های بی خانمان تبدیل می شوند. 

*چرخه جذب و ترک معتادان باید تکمیل شود 
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضای تفاهم نامه ای میان وزارت کشور و شهرداری تهران مبنی بر ایجاد کمپ و زیرساخت برای نگهداری ۲ هزار معتاد توسط شهرداری اظهار کرد: در طرح جذب معتادان نیز شهرداری به عنوان همکار در کنار ناجا و بهزیستی قرار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: حضور در محلات، هدایت به سمت مراکز غربالگری و نگهداری در کمپ ها به عهده شهرداری تهران است. 

قدیمی تصریح کرد: وضعیت معتادان متجاهر در بوستان محله هرندی و منطقه ۱۲ بسیار بد است، به گونه ای که کودکان در کنار محل استعمال مواد مخدر بازی می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه با یک دوره نگهداری سه ماهه مساله درمان و بازتوانی فرد معتاد حل نمی شود، بلکه این موضوع نیازمند ۲ سال کار مداوم است. 

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل فرآیند جذب و ترک معتادان افزود: بهزیستی باید مراکز بهاران را به رسمیت بشناسد و قوه قضاییه احکامی برای بعد از دوره سه ماهه نگهداری و درمان افراد صادر کند، چراکه در غیر این صورت این کار یک دور تسلسل خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تأکید کرد که باید مراقبت های بعد از بازپروری به رسمیت شناخته شود زیرا معتاد تا روزی که زنده است نیاز به مراقبت دارد. 

وی افزود: متأسفانه تعریفی که از درمان در کشور وجود دارد تنها به سه ماه نگهداری در کمپ خلاصه شده در حالیکه این مساله فقط بخشی از آسیب و پیشگیری است و مراقبت های بعد از بازپروری بسیار مهم است. 

قدیمی یادآور شد: بعد از سه ماه، جسم یک معتاد پاک می شود اما روحش همچنان درگیر اعتیاد است و به سمت مواد مخدر وسوسه می شود. 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا