سیاسی

احیای دریاچه ارومیه با مشارکت آذری‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پس از توافق ایران و روسیه برای تبادل ۵۰۰ مگاوات برق بین دو کشور، دور جدید مذاکرات برقی تهران- باکو به منظور سنکرون شبکه برق ایران به روسیه در تهران برگزار شد.


از این رو روز گذشته دور جدید مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور حمید چیت چیان وزیر نیروی ایران و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و پس از آن معاونان برق و انرژیدو کشور پشت درهای بسته در تهران برگزار شد.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژیدر تشریح مهمترین محورهای مذاکرات برقی بین ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، گفت: بر اساس توافق مقدماتی قرار است تا ۶ ماه آینده احداث خط انتقال پارس‌آباد به ایمیشلی به پایان که در این صورت، امکان تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان ۶۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری سنگینی از سوی ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث این خط انتقال برق انجام شده است که باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: مطلع شدیم که جمهوری آذربایجان تمایل دارد ظرفیت تولید برق و به‌دنبال آن صادرات خود به کشورهای همجوار را افزایش دهد.

وی با یادآوری اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر هستند و ما از قراردادهای بلندمدت برای تبادل برق با یکدیگر استقبال می‌کنیم، تاکید کرد: اتصال شبکه ایران و جمهوری آذربایجان به پایداری شبکه برق دو کشور کمک می‌کند.

فلاحتیان، یادآور شد: علاوه بر این می‌توان نیروگاهی به ظرفیت یکهزار مگاوات به‌صورت مشترک در خط مرزی احداث کرد تا دو کشور از منافع آن بهره‌مند شوند که این موضوع نیازمند بررسی و مطالعه است.

" ناطق عباس‌اف " معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان هم با بیان اینکه همکاری‌های انرژی ایران و جمهوری آذربایجان به سال ۱۹۹۲ میلادی باز می‌گردد، بیان کرد: ادامه خط پارس‌آباد به ایمیشلی به بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی آذربایجان متصل می‌شود که حکایت از جدیت دو کشور برای بهره‌برداری از این خط دارد.

این مقام دولت باکو خاطرنشان کرد: اگر هدف دو کشور قراردادهای بلندمدت و با حجم زیاد تبادل باشد، می‌توان نیروگاهی در مرز دو کشور احداث کرد.

احیای دریاچه ارومیه با مشارکت آذری‌ها

به گزارش مهر، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین مذاکرات جداگانه ای با "حکیم بدلف" رییس آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جمهوری آذربایجان در تهران به منظور توسعه همکاری های دو جانبه در حوزه تولید برق تجدید پذیر انجام داد.

فلاحتیان با اعلام اینکه جمهوری آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو ایران استقبال کرده است، گفت: وزارت نیرو سیاستی مبنی‌بر ایجاد سالانه ۱۰۰۰ مگاوات انرژی بادی و خورشیدی دارد که ما برای تحقق این موضوع از سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان استقبال می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به بازدید هیات آذربایجانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش زمین‌گرمایی و انرژی‌های تجدیدپذیر از سایت‌های بادی و زمین‌ گرمایی، اظهار داشت: ایران از هر پیشنهادی برای احیای دریاچه ارومیه استقبال می‌کنیم چراکه حیات دو کشور به دریای خزر و دریاچه ارومیه مربوط می‌شود.

"حکیم بدلف" رییس آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جمهوری آذربایجان، هم در نشست، بیان کرد: جمهوری آذربایجان اطلاعات مختلفی درباره وضعیت اقلیمی ایران از مراجع آمریکایی و روسی دریافت کرده‌ و علاقه‌مند هستیم که در بخش انرژی‌های بادی در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

این مقام مسئول افزود: بسیار علاقه‌مندیم که درباره نیروگاه زمین‌‎گرمایی در ایران اطلاعاتی داشته و با تولیدکنندگان صنایع بادی و تجدیدپذیر مراوده‌های خود را افزایش دهیم.

رییس آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه برای مشارکت در طرح‌های تجدیدپذیر در ایران بسیار جدی هستیم، تاکید کرد: لازم است که پیش از آن اطلاعاتی درباره شرایط کار و قوانین در اختیارمان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا