شورای شهر

دقت علمی در پذیرش و انتشار اخبار

به گزارش شورا‌آنلاین، اخیرا لیستی از شهرهای پراسترس و کم استرس جهان در سایت ها و شبکه های مجازی منتشر و دست به دست می شود که در آن اشتوتگارد، رتبه اول و تهران در رتبه های آخر است.

 وقتی از مفهومی علمی مانند "استرس" حرف می زنیم، آنهم در سطح یک شهر (که بر پیچیدگی آن مفهوم می افزاید)، لازم است دقت علمی در پذیرش و انتشار آن را نیز رعایت کنیم. برایم جالب بود که بدانم کدام مرکز علمی یا دانشگاهی، اقدام به چنین مطالعه سنگینی کرده است و ۱۵۰ شهر را در نقاط مختلف جهان بررسی کرده و نیز فاکتورهای تحقیقش چه بوده اند؟

از سایتهای خبری داخلی، ردی از CNN به دستم آمد. گزارشی از CNN، به صورت خلاصه ترجمه شده و در فضای مجازی ایران، دست به دست می چرخد. خوب، می شد امیدوار بود که با یک تحقیق جدی مواجه هستم. ولی نکته عجیب این بود که مرجع این گزارش CNN، تحقیقی بود که توسط یک شرکت خشکشویی آنلاین انگلیسی انجام شده بود!!! شرکت ZIPJET. کسب و کار این شرکت، دریافت سفارشات خشکشویی مشتریان از طریق سایت و اپلیکیشن است و شستشوی آنهاو تحویل درب منزل. همین!

همه صفحات وبسایت این شرکت به خشکشویی مربوط است، به غیر از صرفا یک صفحه که گزارش خلاصه ای است از اقدامات این شرکت در مطالعه استرس در شهرهای جهان. زیپ جت(zipjet)، از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ راکت اینترنت(Rocket Internet) است. هلدینگ آلمانی "راکت اینترنت" بر روی استارتآپ های اینترنتی سرمایه گذاری می کند و معروف است به بی رحمی در تبلیغات! طوری که حتی CNN را هم به بازو و عاملی برای رشد زیرمجموعه اش(زیپ جت) درمی آورد. راکت اینترنت اخیرا در ایران نیز سرمایه گذاری زیادی انجام داده است. 

این مطالعه و گزارشِ "استرس در شهرهای جهان" توسط زیپ جت و انتشار آن در سایت شرکت و باز نشر آن در شبکه خبری معتبری مانند CNN، بالطبع بازدید قابل توجهی را نصیب سایت زیپ جت کرده است. فرض را بر خوشبینی گذاشتم  و از سفارشی و سطحی بودن مطالعه و تحقیق، گذشتم و به مطالعه گزارش که بسیار خلاصه است پرداختم. ولی همچنان با یک مطالعه و تحقیق سطحی و کم ارزش مواجهم. 

از CNN متعجب نیستم. سرش کلاهی به این گشادی نمی رود، شاید مصلحتش بوده، ولی از سایت های خبری و کانال های رسمی خودمان چرا، بسیار متعجبم که چه هماهنگ و سریع، گزارش یک خشکشویی آنلاین از وضعیت استرس شهرهای جهان را دست به دست می چرخانند و عامه مردم نیز با اعتماد به آنها بازنشرش می کنند. جالب اینکه خود CNN، در لابه لای متن گزارشش آورده که مرجع خبرش، مطالعه یک خشکشویی به نام زیپ جت است!

بررسی مفهومی علمی مانند "استرس" در مقیاس بزرگ شهری و مقایسه آن در بین شهرهای جهان، بی شک به پژوهشی سنگین و دقیق و غیر تجاری نیاز دارد و دور از ذهن است که در ظرفیت علمی و تجربی یک خشک شویی آنلاین قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا