اجتماعی و فرهنگی

کارکنان شهرداری عضو شوراها نیاز به استعفا دارند؟

به گزارش شورا‌آنلاین، روشناسی، معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان ها  در حاشیه اولین کارگاه آموزشی شورای اسلامی استان ها اظهار کرد: براساس اصلاحیه جدید قوانین شوراها اعضای شورای شهر که کارمند شهرداری هستند در عضویت خود نیاز به استعفا ندارند اما برخی فرمانداران با نادیده گرفتن قوانین به این مسایل دامن می زنند.

وی گفت: در قانون جدید به صراحت از استانداران و فرمانداران خواسته شده تا در این زمینه قانون مصوب را مورد توجه قرار دهند و اعضای شورای شهری که کارمند شهرداری هستند را مجبور به استعفا نکنند اما این افراد از پذیرش مسئولیت ها خودداری کرده و در کنار کارمند ساده می توانند عضو شورای شهر باقی بمانند.

معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان ها در مورد انتخاب شهرداران به صورت سرپرستی در آغازین روزهای فعالیت شورای پنجم خاطرنشان کرد: این حق قانونی شوراهاست که با انتخاب سرپرست شهرداری برای انتخاب شهردار رایزنی و هماهنگی انجام دهند و در این زمینه فرمانداران نمی توانند شوراها را مجبور کنند تا در اولین جلسه شهردار را انتخاب نمایند.

روشناسی با بیان اینکه بخشنامه های اصلاح شده در ۲۰ تیرماه بسیاری از سردرگمی ها و نابسامانی ها را در این زمینه از بین برده است اضافه کرد: در سفری که به پنج استان کشور در حوزه آموزش قوانین و مقررات شوراها داشتیم همراهی فرمانداران به شکل کمرنگ مشاهده شده که انتظار می رود فرمانداران همراهی بیشتری را با شوراهای تازه شکل گرفته داشته باشند.

معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان ها به شروع به کار شورای پنجم اشاره کرد و بیان داشت: با تاکید رئیس شورای عالی استان ها آموزش اعضای شوراهای پنجم به صورت فراگیر آغاز شده و اردبیل پنجمین استان کشور است که ما بحث آموزش اعضای شورا را در دوره جدید انجام می دهیم و امیدواریم این اعضا در ماموریت خود با تسلط بیشتر بر قوانین و مقررات و حضور فعال در کمیسیون های مختلف بتوانند انجام وظیفه کنند.

روشناسی با بیان اینکه باید در قالب این برنامه های آموزشی تجربیات موفق، سازنده و ارزشمند در اختیار اعضای شورای جدید قرار گیرد گفت: با ترکیب ۵، ۷ و ۱۱ نفره شوراها که توانسته اند رای اعتماد از مردم بگیرند باید موضوع آموزش مقدماتی و تکمیلی برای اعضای شورای شهر مورد توجه قرار گیرد تا بدون خلا و نگرانی اعضای شوراهای شهر و روستا بتوانند در عرصه قانونگذاری انجام وظیفه کنند.

وی افزود: باید در این حوزه اعضای جدید با قوانین، مقررات، آئین نامه ها و بخشنامه های شوراها در مراحل مختلف از شورای شهر و روستا گرفته تا شورای عالی استان ها آشنایی پیدا کرده و با تسلط کامل انجام وظیفه کنند.

 

شوراها تنها با ۱۰ درصد اختیارات انجام وظیفه می کنند

 روشناسی در اولین کارگاه آموزشی شورای اسلامی استان ها در اردبیل اظهار کرد: انتظار می رود دولت و مجلس به دامنه اختیارات شوراها در سال های آینده بیفزایند تا فاصله ۹۰ درصدی در عهده داری اختیارات شوراها به معنای واقعی تحقق یابد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بحث کاهش اختیارات شوراها مطرح نشده است خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس در افزایش اختیارات شوراها و تصویب لوایح و طرح های حمایتی در این حوزه از نظرات شورای عالی استان ها به صورت دقیق و کارشناسی استفاده کرده و به ارتقای جایگاه شوراها و افزایش دامنه اختیارات آنها کمک کنند.

معاون اجرایی و اداری شورای عالی استان ها گفت: طرح جامع خدمات یکپارچه شهری در دستور کار مجلس است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی به شکل دقیق این طرح را مورد بررسی قرار داده و زمینه تصویب نهایی طرح جامع خدمات مدیریت یکپارچه را به وجود آورند.

روشناسی در ادامه سخنان خود به ماده ۱۵ و ۱۶ قانون شوراها اشاره کرد و افزود: ظرف یک ماه بعد از فعالیت شوراهای شهر و روستا فرصت تشکیل شورای شهرستان توسط فرمانداران فراهم آمده و یک ماه بعد از آن باید شورای استان ها فعالیت خود را آغاز کند و یک ماه بعد نیز شورای عالی استان ها در دوره پنجم شکل گرفته و فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی تصریح کرد: سهمیه بندی برای تشکیل شورای استان ها و شورای عالی مشخص است و نمایندگان استان ها در شورای عالی فعالیت خود را از آبان ماه شروع خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا