اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

آغاز فرایند انتخاب جانشین حناچی/ چه کسی کلیددار بهشت می شود؟

امروز کمیته ۹ نفره منتخبین شورای ششم شهر تهران اولین جلسه تعیین شاخص‌های شهردار تهران را برگزار می کنند. گمانه زنی های زیادی در خصوص شهردار آینده تهران صورت گرفته اما منتخبین تاکید دارند که هنوز وارد مصادیق نشده اند.

به گزارش شوراآنلاین، در جلسه قبلی منتخبین شورای شهر تهران کمیته ۹ نفره‌ متشکل از مهدی چمران، پرویز سروری، عباسی، نادعلی، آقامیری، قائمی، شربیانی، شمس و آخوندی  برای تعیین شاخص های شهردار آینده تهران انتخاب شدند و قرار است امروز این کمیته اولین جلسه خود را برگزار کند.

این کمیته شاخص‌های انتخاب شهردار مدنظر لیست تهران سربلند را احصا و فرایند رسیدن به شهردار را پیشنهاد خواهد داد تا در جلسات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برخی از منتخبین ششمین دوره شهر تهران تاکید دارند که شهر دچار مشکلات زیادی است و باید فردی توانمند برای اداره شهر انتخاب شود.

خروجی باید یک شهردار جهادی و انقلابی خواهد بود

جعفر بندی شربیانی، منتخب شورای شهر تهران در این باره می گوید: با توجه به ساختار و شکل‌گیری شورای شهر ششم که یک ساختار انقلابی و اصولگرایانه دارد، خروجی باید یک شهردار جهادی و انقلابی باشد. یعنی فردی  کاربلد و کاردان و محبوب در بین شهروندان باشد. کسی که شهر را معطل کم‌کاری‌ها و بی‌برنامگی‌های خودش نکند.

شهردار آینده تهران باید شجاعت کافی برای اجرایی و عملیاتی کردن برنامه‌های خود داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه شهردار منتخب شورای شهر ششم باید دارای چنین خصوصیاتی باشد، گفت:‌ برابر قانون مدیر آینده تهران دارای یکسری اختیارات است اما این بدان معنا نیست که نظارتی بر عملکرد او وجود ندارد. شهردار آینده تهران در نهایت همکاری و هماهنگی با پارلمان شهری باید شجاعت کافی برای اجرایی و عملیاتی کردن برنامه‌های خود داشته باشد.

شربیانی در ادامه افزود:‌ شهردار آینده باید توانایی تصمیم‌گیری درست و قاطع را در بزنگاه‌ها داشته باشد. یعنی مدیریت او به گونه‌ای باشد که در لحظات حساس و بحرانی با قاطعیت تصمیم گرفته و در مقابل مشکلات به صورت جهادی وارد میدان شود. این شجاعت و فرصت شناسی حتما بر گرفته از یک فرهنگ جهادی و انقلابی است و قطعا اعضای شورای شهر چنین فردی را برای مدیریت آینده کلان‌شهر تهران انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد:‌ عدم پیگیری پروژه‌ها و نیمه تمام ماندن اکثر آنها خودش نشانه یک مدیریت فشل و ناکارامد است که در تصمیم‌گیری‌ها قاطعیت لازم را نداشته است. نداشتن برنامه و پرژه‌های عمرانی جدید برای شهر یکی دیگر از نشانه‌های مدیر مردد و منفعل است.

شربیانی گفت: ما در تلاش هستیم که با انتخاب درست برای مدیریت شهر تهران علاوه بر اینکه کاستی‌ها را جبران شده بلکه با انتخاب مدیری جهادی نقاط ضعف شهرداری تهران برطرف شود.

هنوز زمان دقیق انتخاب شهردار تهران مشخص نیست و منتخبین وارد مصادیق نشده اند.مهدی چمران منتخب شورای ششم تهران  در خصوص ویژگی های شهردار آینده تهران می گوید: ویژگی‌ها در این راستا مشخص است گروهی هم برای همین مسأله از منتخبین شورای ششم مشخص شده‌اند تا شاخص‌ها و ویژگی‌ها را مکتوب کنند.

 زمان نهایی شدن انتخاب شهردار مشخص نیست/ موضوع بستگی داردچه تعداد گزینه را بخواهیم بررسی کنیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر می‌دانیم ویژگی‌ها چگونه باید باشد و شهردار آینده چه خصوصیت‌هایی را لازم است دارا باشد،‌گفت: ان‌شاءالله گزینه‌های مطرح طبق فرآیند تعریفی انتخاب می‌شوند.

چمران بیان داشت: زمان نهایی شدن انتخاب شهردار مشخص نیست و این قضیه بستگی دارد که چه تعداد گزینه را بخواهیم بررسی کنیم.

منتخب شورای ششم در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از ۱۴ مرداد که فعالیت شورای ششم آغاز می‌شود شهردار انتخاب خواهد شد یا خیر؟ گفت: تلاش می‌کنیم قبل از ۱۴ مرداد در این زمینه به نتیجه برسیم. زمان نداریم نباید وقت را از دست بدهیم.

وی گفت: شهردار آینده پایتخت باید جهادی، انقلابی، متخصص و متعهد باشد و ویژگی‌های شخصی آن به صورتی باشد که مناسب شهرداری تهران باشد همچنین تعامل با دولت و مجلس برقرار کند و شناخت و آگاهی کامل به شهر داشته باشد.

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شهردار آینده از بدنه شهرداری انتخاب می‌شود یا خارج از آن، گفت:نمی‌دانم و نمی‌توانم بگویم حتما از بدنه شهرداری و یا خارج از شهرداری است باید قیاس‌ها کامل در این راستا صورت گیرد.

نظر چمران در مورد گزینه های مطرح شده برای شهرداری تهران

منتخب شورای ششم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ۸ گزینه مطرح شده در مورد شهرداری پایتخت  چقدر جدی است؟ گفت: به فضای مجازی و گمانه‌زنی‌ها کاری نداریم این گزینه‌ها مانند لیست‌هایی مختلفی که در مورد  شورای ائتلاف اعلام می‌شد، است که پس از آن دیدید که لیست نهایی ما متفاوت از لیست‌های مختلفی بود که به ما نسبت می‌دادند.

قطعا برنامه داریم تا یک فردی با روحیه و نشاط جوانی به عنوان شهردار آینده انتخاب کنیم

شهردار آینده تهران باید فردی جوان و متخصص باشد.سید محمد آقامیری، منتخب شورای ششم شهر تهران  در این باره می گوید: جلساتی که برای هماهنگی در خصوص معیار و شاخص‌ها برای انتخاب شهردار باشد هنوز برگزار نشده است، به هر حال  باید جلساتی برگزار شود تا شاخص‌ها برای انتخاب افراد، مطرح شود و اعضا به یک جمع‌بندی کلی برسند. اما من معتقدم با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و بحث جوان‌گرایی ما قطعا برنامه داریم تا یک فردی با نیروی جوان، روحیه و نشاط جوانی به عنوان شهردار آینده انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: البته باید فرد انتخاب‌شده تخصص لازم را در زمینه شهری و توسعه شهری داشته باشد. چراکه این جایگاه نیاز به تخصص کافی و متعددی دارد و باید فرد انتخاب شده در برخی از حوزه‌های شهرداری سابقه کاری داشته باشد.

 داشتن رزومه قوی کاری برای شهردار آینده تهران/ شاخص و معیارهای اصلی برای انتخاب شهردار آینده تهران

آقامیری به داشتن رزومه قوی کاری برای شهردار آینده تهران تاکید کرد و در این خصوص گفت: فرد انتخاب‌شده باید رزومه کاری قوی در این زمینه داشته باشد تا بتواند از پس مشکلات شهر تهران بربیاید، چراکه این زمینه توانمندی‌های خاصی را می‌طلبد و مهم‌تر از تمام مسائل گفته شده این است که سابقه مدیریتی خوبی داشته باشد.

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران ادامه داد: مسائل گفته شده از شاخص و معیارهای اصلی برای انتخاب شهردار آینده تهران است.

آقامیری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره مجدد به بحث جوان‌گرایی گفت: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که شهردار آینده نیز باید به جوان‌گرایی اعتقاد داشته باشد.

 تاکید بر استفاده از تجربه پیشکسوتان در برخی از حوزه‌های شهرداری

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر استفاده از تجربه پیشکسوتان در برخی از حوزه‌های شهرداری افزود: به عبارتی دیگر شهردار آینده باید نیروهای خود را از بدنه جوان، نیرومند و نخبه انتخاب کند و از سوی دیگر به افراد پیشکسوت نیز احترام بگذارد و در مواردی از تجربه و نظر آنها استفاده کند. به هرحال برخی از زمینه‌ها می‌طلبد که افراد پیشکسوت و خبره در آنجا حضور داشته باشند بنابراین باید از آنها در برخی فضاها استفاده کرد. به صورت کلی می‌توان گفت موارد گفته شده برای انتخاب شهردار آینده اهمیت بالایی دارد.

بر اساس این گزارش، استارات انتخاب شهردار آینده تهران زده شد. قرار است شاخص ها مشخص و بعد وارد مصادیق شوند. منتخبین تاکید دارند که باید شهرداری توانمند برای تهران انتخاب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا