سیاسی

کدخدایی: برخی تخلفات منجر به رد صلاحیت در دور بعدی انتخابات خواهد شد

به گزارش شورا‌آنلاین، عباسعلی کدخدایی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با اشاره به این که همه علاقه‌مندان به سرنوشت کشور و کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده و ایثارگری کرده‌اند انتخابات را برهه‌ای حساس و مهم می‌دانند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران  نظامی مردم سالار است که انتخابات در آن به خوبی حفظ می‌شود.

کدخدایی با اشاره به مراحل برگزاری انتخابات افزود: تاکنون مراحل انتخابات در حوزه اجرا و نظارت به خوبی پیش رفته و کارهایی که شورای نگهبان و وزارت کشور باید انجام می‌دادند انجام گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تأکید مقام معظم رهبری درباره حق‌الناس بودن رأی مردم تصریح کرد:  حضور گسترده مردم در شکل گیری نظام چشم گیر است از این جهت امین نباید در امانتی که به دست او سپرده‌اند خیانت کند چرا که مردم به مجریان و ناظران انتخابات اعتماد می‌کنند و اگر احساس نمایند مسئولان حفاظت و پاسداری درستی از آرای آن‌ها نمی‌کنند ضمن این که اعتمادشان از نظام سلب می‌شود مشارکت آن‌ها نیز در انتخابات کاهش خواهد یافت.

کدخدایی با تأکید بر این که شورای نگهبان بر اساس وظیفه قانونی خود در اصل ۹۹ قانون اساسی مکلف به استفاده از تمام توان قانونی برای نظارت بر انتخابات است افزود: از تمامی روش‌های قانونی که بتواند نظارت شورای نگهبان را مؤثر کند در حراست از آرای مردم استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به فعالیت هیئت‌های نظارت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: این هیئت‌ها متشکل است از معتمدین مردم که از هر استان و هر بخش تعیین شده و وظیفه آن‌ها نظارت بر هیئت‌های اجرایی است که روند رسیدگی به صلاحیت نامزدها را بر عهده دارند.

وی درباره تبلیغات انتخاباتی و تخلفات احتمالی در دوران تبلیغات تصریح کرد: در قانون تعریف مشخص و روشنی از تبلیغات انتخاباتی وجود ندارد بلکه محدودیت‌هایی عنوان شده که در این زمینه نیازمند به تعریف دقیق هستیم .

وی ادامه داد: مواردی از تخلفات تبلیغاتی وجود داشت که شورای نگهبان به قوه قضاییه ارجاع داده و در آن جا به جرایم و تخلفات انتخابات رسیدگی شده است.

کدخدایی با بیان این که شورای نگهبان در زمان تبلیغات می‌تواند به تخلفات گسترده‌ای که در سرنوشت انتخابات مؤثر خواهد بود رسیدگی کند گفت: برخی از این تخلفات می‌تواند منجر به رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت فرد خاطی در دور بعدی انتخابات شود.

وی با بیان این که فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها در فضای مجازی توسط کارشناسان شورای نگهبان بررسی خواهد شد هزینه تبلیغاتی نامزدها را نیازمند تدوین قانون در مجلس عنوان کرد.

کدخدایی در خصوص نتیجه بررسی شکایات و رد صلاحیت انتخابات میان دوره مجلس گفت: این انتخابات در ۴ حوزه برگزار می‌شود در خصوص شکایات و یا رد صلاحیت‌ها در حال حاضر در فرصت دوم بررسی هستیم که تا کنون ۵ نفر شکایت کرده که کارهای مقدماتی آن انجام شده و تا روز دوشنبه هفته جاری نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد .

وی در ادامه با بیان این که نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مطابق قانون برعهده  مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهادی که به عنوان یک کارشناس حقوقی و نه عضو شورای نگهبان می‌توانم ارائه بدهم این است که باید سازمان نظارتی دائمی برای نظارت بر شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شود .

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با دعوت از آحاد مردم برای حضور در صحنه انتخابات آتی تأکید کرد: انتخابات انعکاس آرمان‌ها ، مطالبات و اراده مردم است که یکی از برکات مبارک انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: ریاست جمهوری پست کلان اجرایی است که دوست و دشمن به آن چشم دوخته‌اند و اگر هدف ما خدمت به مردم است مسیری که می‌خواهیم طی کنیم باید پاک و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: در بررسی یکی از قوانین در خصوص ضمانت اجرایی برای کسانی که خرید و فروش رأی در انتخابات می‌کنند فقهای شورای نگهبان اعلام کردند اگر نامزدی خود در این خرید و فروش رأی مشارکت داشته باشد که  نسبت به آن آگاهی و علم داشته  صلاحیتش را از دست می‌دهد و باید صلاحیت آن فرد مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

کدخدایی در پایان  با بیان این که حضور مردم در پای صندوق‌های رأی دشمن را همچون همیشه از توطئه آفرینی مأیوس می‌کند خاطر نشان کرد: اگر مردم  علاقه‌مند به سرنوشت کشور هستند باید در انتخابات ۲۹ اردیبهشت با حضور در پای صندوق‌های رأی بار دیگر انسجام ملی و وحدت خود را به رخ جهانیان بکشند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا