اجتماعی و فرهنگی

نجفی: صراحتا می‌گویم ارتباط تشکیلاتی با هیچ حزبی ندارم/ مدیرانی را انتخاب می‌کنم که شائبه مسائل مالی نداشته باشند

به گزارش شورا‌آنلاین، 

 محمد علی نجفی در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی پست شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از اهداف راهبردی ما ایجاد تناسب بین خدمات شهری و دسترسی ساده به آن‌هاست که در این برنامه آمده است. همچنین ساماندهی و ارائه خدمات به مناطق پرآسیب است.

نجفی با تاکید بر اینکه شهرداری باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی اختیارات داشته باشد، گفت: همه از شرح وضعیت محلاتی همچون هرندی و دروازه غار خبر داریم. سال‌هاست میان شهرداری و مراکز فعال در حوزه مسائل اجتماعی اختلاف جدی وجود دارد و در حال حاضر مشخص نیست شهرداری چه مسئولیتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد. در صورتی که من به عنوان شهردار انتخاب شوم این مسئله حل خواهد شد و اختیارات شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مشخص خواهم کرد.

مناطق پرآسیب کاملا رها شده‌اند

او ادامه داد: این مناطق متاسفانه کاملا رها شده‌اند و ما قبول کردیم که این مناطق پرآسیب هستند و حتی باید آسیب‌های بیشتری برای آن‌ها متصور شویم. از دیگر مسائلی که در این برنامه آمده تفکیک و بازیافت زباله و پسماندهاست که بسیار مهم است و سیاست‌های لازم ذکر شده است.

این کاندیدای شهرداری تهران گفت: مسئله صیانت از باغ‌ها یکی دیگر از مسائلی است که در این برنامه ذکر شده است ما باید تهران را به یک باغ شهر تبدیل کنیم، اما این مهم به سادگی امکان پذیر نیست. همچنین بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

نجفی درباره برنامه‌های پیشنهادی‌اش در زمینه محیط‌زیست گفت: بهبود وضعیت محیط زیست، آب و فاضلاب از جمله مسائلی است که در مدیریت بهینه منابع آب برای کل کشور جزو ابر چالش‌هایی است که برای دولت در نظر گرفته شده است. هدف‌های راهبردی در این زمینه ذکر شده و مسئله سیاست‌هایی که در این زمینه می‌توان اعمال کرد نیز بیان شده است.

نجفی با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت: در بخش مطالبات شاهدیم که حتی چک‌های تاریخ گذشته زیادی از مردم گرفته شده و افرادی ناشناس چک‌هایی در وجه حامل را نقد کرده‌اند و معلوم نیست، این پول‌ها چه شده است؟

شهرداری رقم قابل توجهی به دولت بدهکار است

او با تاکید براینکه شهرداری رقم قابل توجهی به دولت بدهکار است٬ افزود: اگر شهرداری می‌‌خواهد کتاب چاپ کند، چرا به ناشران بخش خصوصی نمی‌دهد؟ چه نیازی دارد که با رانت امکانات شهرداری انتشارات٬ کتابفروشی و شهر کتاب راه بیاندازد و بخش خصوصی که با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه داشته‌اند را تحت فشار گذاشته‌ و به ورشکستگی بکشاند.

او  همشهری را روزنامه سیاسی در اختیار شهرداری دانست و ادامه داد:چه ضرورتی دارد، شهرداری یک روزنامه سیاسی داشته باشد؟ در کجای دنیا این را می‌بینید؟ البته این به این معنا نیست که همین فردا همشهری را تعطیل کنیم. اتفاقا اگر دنبال کار سیاسی بودیم مثل برخی‌ها، این روزنامه ابزار خوبی است.

 او به ضرورت نهادینه کردن شهر هوشمند تاکید کرد و افزود: خدمات شهرداری باید تا جایی که می‌شود به صورت اینترنتی ارایه شود. البته دفاتر خدمات الکترونیک شهر به شدت از اهداف اولیه خود منحرف شده، حالا کاری ندارم که این مجوزها به چه کسانی داده شده است.

نجفی در جمع اعضای شورای منتخب پنجم در  تشریح جزئیات  برنامه خود گفت: در راستای استفاده از تمام ظرفیت‌های شهر و محلات، باشگاه مشاوران شهرداری به صورت مجازی و حقیقی راه‌اندازی خواهد شد. با احداث این باشگاه یک اتاق فکر بزرگ تشکیل می‌شود.

او ادامه داد: ما شهروندان خیلی خوبی داریم اما متاسفانه در بخش فرهنگ شهری و شهروندی خیلی ضعیف هستیم، مثل ترافیک که اگر روی بخش فرهنگسازی ترافیک کار کنیم بخش زیادی از این مشکل و نه همه آن، حل می‌شود.

سالانه ۱۶۰ میلیارد تومان صرف مطالعه طرح های شهری می‌شود

نجفی با اشاره به اینکه سالانه ۱۶۰ میلیارد تومان صرف مطالعه طرحهای شهری می‌شود، افزود: این ۱۶۰ میلیارد تومان به غیر از پولی است که به عنوان حقوق به کارشناسان و کارمندان بخش مطالعات شهرداری پرداخت می‌شود، آیا خروجی این بخش به اندازه پولی است که هزینه می‌شود؟

نجفی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم و این بسیار حیاتی است، چرا که تهران ظرفیت‌های زیادی در این باره دارد و ما ارتباط خوبی با بنیاد علمی نخبگان داریم. طرح‌های بسیار خوبی تهیه شده اما باید به زبان شهر تهران ترجمه کنیم. ما قصد داریم که شبکه نوآوری تهران را اجرا کنیم که نیاز عمده‌ای به سخت‌افزار ندارد.

او درباره مدیریت شهرداری گفت: معتقدم مدیریت شهرداری تهران در کنار خود، شورای ۲۱ نفره که امید و مطالبه میلیون‌ها نفر ایرانی را داراست به همراه دارد، هر کسی اگر توانایی کمک به این شورا را داشته باشد و این کار را نکند، جفا در حق تهران و کشور انجام داده است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اداره خوب شهر تهران می‌تواند الگویی برای کشور باشد.

این کاندیدای شهرداری شهر تهران گفت: من را به عنوان عضو ۲۲ شورا بپذیرید اگر شهردار باشم طبیعتا وظایفی دارم که باید انجام دهم. یکی از مسائلی که معتقدم باید تغییرات لازم برای آن انجام شود، طراحی و تنظیم روابط و مدل‌های مدرن‌تری برای نظارت است. خوشبختانه در شهرداری نیروهایی که اهل خدمت‌گزاری باشند، وجود دارد البته باید شناسایی شوند و این موضوع به کمی زمان نیاز دارد.

مدیریت شهرداری باید فراجناحی باشد

او با تاکید براینکه مدیریت شهرداری باید فراجناحی باشد، گفت: معتقدم مدیریت سیاسی در شهرداری جایی ندارد باید صندلی‌های سیاسی را از صندلی های حرفه‌ای جدا کنیم متاسفانه این کار در کل کشور اتفاق نیفتاده است و در یک جایی صندلی‌های سیاسی به آدم‌های حرفه‌ای و در جای دیگری صندلی‌های حرفه‌ای به آدم‌های سیاسی سپرده شده ما باید به شهرداری به عنوان یک دستگاه حرفه‌ای نگاه کنیم. من وابستگی سیاسی به جایی ندارم و صراحتا اعلام می‌کنم به هیچ حزبی وابستگی خاصی ندارم.

این کاندیدای شهرداری تهران در انتقاد به عملکرد شورای چهارم در حوزه محیط زیست افزود: طرح برج‌باغ یکی از اشتباهات اساسی شورای چهارم بود. هرچند اگر این مصوبه درست اجرا می‌شد مشکلاتی در این سطح به وجود نمی‌آمد. ما می‌توانستیم تهران را به یک باغ‌شهر تبدیل کنیم.

به سیاسی‌کاری در شهرداری اعتقادی ندارم

نجفی با تاکید بر اینکه یک فعال سیاسی است اما به سیاسی‌کاری در شهرداری اعتقادی ندارد، درباره ملاک‌هایش برای انتخاب مدیران ادامه داد: ملاک من برای انتخاب مدیران شایستگی چه در زمینه اخلاق کاری و چه در زمینه حرفه‌ای است. یکی از مهم‌ترین مسائل برای من این است که مدیران هیچ شائبه‌ای در خصوص مسائل مالی نداشته باشند، چرا که شهرداری متاسفانه تبدیل به لغزشگاه مالی شده است و اگر کسی ذره‌ای شائبه مشکل مالی داشته باشد مطمئناً او را برای کار در شهرداری دعوت نخواهم کرد.

نجفی در تشریح بیشتر مدیران پیشنهادی خود گفت: اصل اساسی برای من تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری است. مدیران باید صددرصد برنامه ما را قبول داشته و قانون‌پذیر باشند. من در سیستم مدیریت خود توصیه‌پذیر نیستم و تنها ملاک برای من شایستگی است.

او با تاکید بر اینکه به نفع زنان و جوانان در انتصاب مدیران شهری آینده تبعیض مثبت قائل خواهد شد، گفت: هنوز هیچ تصمیمی درباره مدیران شهری گرفته نشده، اما تا امروز حداقل صد رزومه برای من ارسال شده است که همه را جدا کرده و بررسی خواهم کرد.

وی ادامه داد: اگر شهردار بشوم بسیار خوشحال خواهم بود چراکه می‌توانم به مردم خدمتی بکنم اما اگر نشوم نیز خوشحال خواهم بود چرا که باری از دوشم برداشته شده و می‌توانم به کارهایی که علاقه دارم بپردازم.

مدیران باید دارای اخلاق کاری و حرفه‌ای باشند

این کاندیدای شهرداری شهر تهران درباره انتخاب مدیران شهرداری گفت: شهردار باید فراجناحی عمل کند و خدمتگزار صرف باشد. اولین ملاک برای انتخاب مدیران این است که صلاحیت انجام مسئولیت را داشته باشند. همچنین دارای اخلاق کاری و حرفه‌ای باشند و شائبه در خصوص مسائل مالی نداشته باشند.

او ادامه داد: مدیران باید به برنامه اعتقاد داشته باشند. همچنین از روحیه قانون‌پذیری و کار جمعی برخوردار باشند ما باید مدیران و کارکنان شهرداری را تبدیل به یک خانواده بزرگ کنیم و این نیازمند این است که همه به ضوابط و مقرراتی که شورا مقرر می‌کند پایبند باشند.

او در پاسخ به سوال سالاری که آیا با رئیس جمهور صحبت کرده است یا خیر؟ گفت:‌ همان ابتدا که سمت شهرداری تهران به من پیشنهاد شد با آقای روحانی صحبت کردم و باید بگویم این اولین بار است که بعد از ۱۴ سال میان شهرداری و دولت هماهنگی ایجاد شده است.

او در پاسخ به این سوال سالاری که چه رویکردی را در خصوص نظارت پذیر بودن اتخاذ خواهد کرد افزود: اگر برنامه‌ها و اقدامات شهرداری شفاف باشد بخش عمده‌ای از مشکل نظارت حل خواهد شد. در حال حاضر حتی اعضای شورای چهارم نمی‌دانند بالاخره شهرداری چقدر بدهی دارد و هر معاونت یک جور گزارش می‌د هد. در این راستا تنها راه حل شفاف‌سازی است.

او ادامه داد: من شهرداری را چهار ساله نمی‌بینیم بعد از ما هم افرادی شهردار خواهند بود و باید بنیانی بگذاریم تا این مساله نظارت برای همیشه اصلاح شود.

نجفی در پاسخ به سوال حسن رسولی منتخب مردم در شورای پنجم درباره نگاه اقتصادی خود به شهر گفت: در زمینه اقتصادی باید به دنبال ظرفیت‌های خالی درآمدزایی بگردیم تا وقتی درآمدهای سهل الوصولی همچون فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری وجود دارد شهرداری به دنبال درآمد ثابت نخواهد رفت. با این حال هر تصمیمی هم که بگیریم به سال ۹۶ نخواهد رسید و در زمان تعیین بودجه در دی ماه به صورت جدی به مساله درآمدهای پایدار خواهیم پرداخت.

شهر تهران گران اداره می‌شود

او با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی شهر تهران گران اداره شدن است، گفت: همان طور که ذکر شد من مدیر هزینه هستم و یکی از معضلات اصلی تهران همین گران اداره شدن است. اگر تمام اطلاعات شهرداری به صورت شفاف روی سایت قرار گیرد نمی‌توانند شهر را گران اداره کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورا که آیا مانند بقیه شهردارها بعد از خیابان بهشت قصد رفتن به پاستور خواهد کرد یا نه؟ گفت: اگر به عنوان شهردار انتخاب شود این سمت آخرین پست مدیریتی من در نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و قصد دارم پس از آن عرصه مدیریت را کنار بگذارم.

او در پاسخ به این سوال رئیس سنی شورای شهر که چه راهکاری برای مقابله با فساد دارد، افزود: ما در شهرداری به مصوبات شورا پایبند خواهیم بود اما با توجه به مسائلی که از شهرداری می‌شنویم فکر می‌کنم باید نظارت را افزایش داد. در همین راستا قصد داریم بازرس مخفی در شهرداری بگذاریم.

از نظارت فرار نمی‌کنم

او ادامه داد: مردم با سخاوت و هوشمندانه به شورای پنجم رای دادند و مطمئن باشید اگر من اهل فساد بودم در این ۳۸ سالی که مشغول به کار هستم مشخص می‌شد. من از نظارت فرار نمی‌کنم و آماده هر گونه نظارتی هستم.

او ادامه داد: شهردرای در این سال‌ها هرگز به دنبال درآمد پایدار نرفته است این در حالی است که ما در شورای سوم طرح جامعی در راستای ایجاد درآمد پایدار شهری تهیه کردیم.

نجفی در پاسخ به این سوال صدر اعظم نوری که چه برنامه‌ای برای افزایش سطح زندگی و رفاه شهروندان دارد به ناموفق بودن حل معضل بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: سیاست ‌ها و راهبردهای نادرست اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و ناهماهنگی شهرداری با سایر بخش‌ها موجب شد که در این زمینه موفق عمل نکنند، اما ما با صحبت‌هایی که با هیئت وزیران جدید داشتیم آنها به ما قول همکاری دادند. آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و معاون او حناچی و رحمانی فضلی وزیر کشور همه قول همکاری دادند و هماهنگی، حاکم است.

نجفی در ادامه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران را برنامه نامناسبی دانست و گفت: حتی اعضای شورای چهارم نیز از این برنامه راضی نیستند و دفاع نمی‌کنند، اما در هر حال برنامه مصوب است و باید تا سال ۹۷ به آن پایبند باشیم. اما تهیه برنامه پنج ساله دوم را به جد دنبال خواهیم کرد و در این زمینه آمادگی کامل داریم.

هیچ گونه فسادی را در شهرداری نخواهم پذیرفت

او در این قسمت از سخنانش خطاب به شهرداران مناطق گفت: ما در جریان فساد در شهر به خصوص مناطق هستیم شاید نتوانست اسمش را فساد گذاشت و فقط کلک باشد اما ما هیچ گونه کلک و فسادی را در شهرداری نخواهیم پذیرفت و اگر من شهردار شوم اختیارات ویژه‌ای برای مبارزه با فساد در نظر خواهم گرفت.

نجفی در ادامه گفت: رویکرد ما دفاع از محیط زیست و استفاده از امکانات برای حل مدیریت شهری است.

وی همچنین در ارتباط با مسائل و مشکلات معلولان گفت: در کل تهران ۵ ایستگاه مترو هم برای معلولین با امکانات وجود ندارد.

نجفی افزود: در زمانی که عضو شورا بودیم برنامه خوبی در محیط‌زیست نوشته‌ایم که به بایگانی سپرده شد. در دولت هم برنامه‌ای وجود دارد که به خوبی اجرا نشده است. بنابراین در زمینه محیط زیست برنامه جدید نیاز نداریم و باید با داشته‌های قبلی خود مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مسئله حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و اینکه چگونه باید در کوتاه‌مدت به این مسئله بپردازیم نیز حائز اهمیت است. خرید ۲ هزار واگن قطعی شده است که دست کم هزار واگن برای تهران است البته تامین آن یک تا یک و نیم سال زمان می‌برد. همچنین باید با فعال‌سازی واحدهای داخلی تامین واگن با تولید داخلی نیز فراهم شود.

در انتخاب مدیران توصیه ناپذیر هستم

نجفی در رابطه با بکارگیری بازنشستگان و جذب آنها در شهرداری بیان داشت: اصل استفاده از بازنشستگان در شهرداری مطرح نیست، اما شاید افرادی جذب شوند که کارایی لازم را داشته باشند.

او در رابطه با معضل ترافیک تهران گفت: در مورد ترافیک تهران بخشی از آن قابل حل است. فرهنگ ترافیک در کشور وجود ندارد و حل آن مبتنی بر بررسی‌های علمی نبوده است. بسیای از این مسائل باید حل شود.

نجفی تاکید کرد: در انتخاب مدیران توصیه ناپذیر است، اما در رابطه با آن مشورت خواهد کرد.

او افزود: مدیریت ۱۲ سال گذشته شهرداری قطعاً درست نبوده است و در بسیاری از موارد مدیران بیرونی به شهرداری تحمیل شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا