اجتماعی و فرهنگی

جزئیات میثاق نامه شهردار آینده تهران/ معرفی معاونین و شهرداران مناطق قبل از انتخاب شهردار جدید

به گزارش شورا‌آنلاین، حجت نظری با اشاره به جزئیات میثاق‌نامه یا سوگندنامه شورای شهر پنجم با شهردار آینده ضمن اشاره به اهمیت نظارت پیشینی در مدیریت شهری، گفت: این میثاق‌نامه عدم امکان نظارت مناسب بر شهرداری از سوی شورای شهر را ترمیم می‌کند.

وی با بیان اینکه هفت بند میثاق‌نامه در کمیسیون موقت حقوقی و نظارت شورای شهر پنجم تصویب شده؛ اما در جلسه منتخبین شورای پنجم در نوبت مطرح شدن است، گفت: بندهای این میثاق‌نامه یا سوگندنامه الزام‌آور است و شهردار پس از امضاء باید نسبت به تعهدات خود به شورا پاسخگو باشد.

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس این میثاق‌نامه شهردار موظف است که در انجام کارهای خود به مصوبات بالادستی همچون طرح تفصیلی، طرح جامع و برنامه‌های پنج ساله و نیز مصوبات شورا متعهد باشد و آنها را ملاک عمل خود قرار دهد، گفت: شهردار آینده تهران باید تمکین به مصوبات شورا را در دستور کار خود قرار دهد. اگر شهردار به مصوبات و نظرات شورا اهتمام نداشته باشد و همراه نمایندگان مردم نباشد، شروعی برای شکست‌های دوباره جریان اصلاحات خواهد بود و عده‌ای منتظر وقوع این اتفاق هستند.

وی همچنین با بیان اینکه در این میثاق‌نامه به استفاده از ظرفیت زنان و جوانان تاکیدی ویژه شده است، گفت: برای توسعه متوازن و کادرسازی، شهردار باید از ظرفیت زنان و جوانان با قید اصل شایسته‌سالاری استفاده کند.

نظری با بیان اینکه همچنین بر اساس این میثاق‌نامه مقرر شد که دو گزینه نهایی پست شهرداری تهران، معاونین و مدیران مناطق را به شورای شهر معرفی کنند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دو نفر کاندیدای نهایی از میان هفت نامزد فعلی انتخاب می‌شوند که این دو نفر باید کابینه خود را پیش از انتخاب به شورای شهر پنجم معرفی کنند.

عضو هیات رییسه موقت شورای شهر پنجم با بیان اینکه شهردار شورای تماما اصلاح‌طلب، باید اصلاح‌طلب باشد اما از آنجایی که اصل شایسته‌سالاری نباید مخدوش شود، می‌توان در پست‌ها و سازمان‌هایی که هیچ اصلاح‌طلبی برای آن اصلح شناخته نمی‌شود از گزینه‌های غیراصلاح‌طلبی استفاده شود، گفت: در حال حاضر این میثاق‌نامه تنها در کمیسیون حقوقی و نظارت تصویب شده و ممکن است در شورای پنجم این بندها تغییر کند. ما معتقدیم باید مدیران شهرداری از جریان همسو با شورا به کار گماشته شوند، اما این راه بسته نیست که اگر در یک پست و جایگاهی، هیچ اصلاح‌طلبی با تخصص و مهارت موردنظر یافت نشد، در راستای اصل شایسته‌سالاری می‌شود از نیروهایی با نگاه سیاسی میانه نیز کمک گرفت.

نظری با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هفت نامزد شهرداری تهران باید تا شنبه هفته آتی برنامه‌های خود را به صورت مکتوب به هیات رییسه ارائه دهند، گفت: هیات رییسه نیز در زمان‌بندی‌های مشخص، به کاندیداها برای تشریح برنامه‌های خود  وقت می‌دهد که نهایتا از میان این هفت نفر، دو تن انتخاب شده و در این مرحله باید کابینه این دو کاندیدای نهایی در حد معرفی معاونین، مدیران مناطق و معرفی روسای برخی سازمان‌ها به اطلاع شورای شهر برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا