اجتماعی و فرهنگی

باید برای ورود و خروج خودرو در شهر سختگیری کنیم / کاهش ۱.۵ دقیقه‌ای زمان رسیدن آتش‌نشانی

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح ۸۸ پروژه در منطقه ۱۹ و بهره‌برداری از ۷ ایستگاه آتش نشانی اظهارکرد: من همیشه به دوستان گفتم که هر کدام از پروژه‌ها که آماده بهره‌برداری هستند را در اختیار شهروندان قرار دهند و مسوولان منطقه منتظر مراسم افتتاح نباشند. با این وجود افتتاح این ۸۸ پروژه موجب شد تا تعداد سرای محلات در منطقه ۱۹ افزایش پیدا کند و منطقه‌ای که یک روز حتی یک مجموعه ورزشی و آبی نداشت امروز صاحب ۶ مجموعه باشد. البته پروژه‌های مذکور در حوزه بزرگراه‌ها، فضای سبز و زیرساخت‌های منطقه‌ای نیز متعدد بودند.
 

وی گفت: چندسال قبل منطقه ۱۹ هیچ مسیر شرقی و غربی نداشت اما امروز دو مسیر شرقی و غربی در این منطقه داریم. بزرگترین و مجهزترین مرکز معاینه فنی نیز در این منطقه احداث شد و ما توانستیم مشکل فروش خودروهای دست دوم را در این بخش ساماندهی کنیم.

شهردار تهران با اشاره به افتتاح همزمان ۷ ایستگاه آتش نشانی در مناطق مختلف بیان کرد: امروز به شکل نمونه ایستگاه آتش نشانی در منطقه ۱۸ را افتتاح کردیم و همزمان ۶ ایستگاه دیگر در مناطق مختلف افتتاح شد. با این اتفاق امروز تعداد ایستگاه‌های اتش نشانی تهران از مرز ۱۲۵ ایستگاه گذشت.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه دوم شهرداری، مدیریت شهری ملزم به ساخت ۱۲۵ ایستگاه شده بود، بیان کرد: سال۸۴، ۷۵ ایستگاه داشتیم که امروز این تعداد به بیش از ۱۲۵ ایستگاه افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه ما ۴۰ ایستگاه از ۷۵ ایستگاهی که در سال ۸۴ تحویل گرفته‌ایم را نوسازی کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز با وجود ترافیک و افزایش چندمیلیونی خودروها زمان رسیدن ماشین‌های آتش نشانی به محل حادثه ۱.۵ دقیقه نسبت به قبل کاهش داشته است، تصریح کرد: ظرفیت تجهیزات آتش‌نشانی ما به روز شده و امیدواریم بتوانیم درحوزه پروژه های مدیریت بحران نیز رشد بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وعده‌های داده شده از سوی مسوولان برای تجهیزات وسایل آتش‌نشانی پس از حادثه پلاسکو گفت: اگر منظورتان کمک خارج از شهرداری است که نه چنین اتفاقی نیفتاد اما خودمان ۳۰ میلیارد تومان از ۱۰۰ میلیاردتومانی که برای تجهیزات مخصوصا پله‌های بزرگتر و بلندتر پیش‌بینی کرده بودیم را اختصاص دادیم و در این مورد پله‌ها خریداری شده و در حال انتقال است. ضمن اینکه تجهیزات آسیب‌دیده در حادثه پلاسکو هم تعمیر شدند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی وضع بدی نداریم، افزود: با بعضی از اتفاقاتی که در کشورهای پیشرفته رخ داد، دیدم که قدرت عمل و تجهیزات آتش نشانی ما مناسب است.

قالیباف با اشاره به اقدامات دولت پس از حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: دولت محترم، هیاتی ملی را برای بررسی موضوع انتخاب کرد و هیات نیز اولین گزارش خود را ارایه داد که به نظر من سند خوبی است برای آنکه بدانیم چه کارهایی انجام شد و چه کارهایی باید کرد. ما در حوزه پیشگیری و دستگاه‌هایی که باید اعمال نظارت کنند دچار مشکل هستیم و امیدواریم با استناد با آن سند همه دستگاه‌ها ضعف‌های گذشته خود را بدانند و رسانه‌ها نیز با آن گزارش اولیه رسیدگی کنند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زور شهرداری تهران می‌رسد تا جلوی فعالیت برخی از ساختمان‌های ناایمن را بگیرد، گفت: بخش ۲۲ همین سند مشخص کرده که چه دستگاه‌هایی چه کارهایی باید انجام بدهند . معلوم است که اگر یک جا کارگاه تولیدی است یا ساختمان تجاری است چه دستگاهی مسوول رسیدگی به وضعیت ناامنی ساختمان است. طبیعتا مشخص است که زمان ساخت چه کسی باید نظارت انجام دهد و آتش‌نشانی هم وظیفه دارد ساختمان را به طور مرتب رصد و ضعف‌ها را ابلاغ کند اما این که آیا آتش‌نشانی می‌تواند ساختمان را تعطیل کند خیر چنین توانی ندارد. به طور حتم قانون مشخص کرده است که چه کسی در این خصوص اختیار دارد اما مساله این است که ما در اجرای درست قانون در کشور دچار اشکال هستیم .

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر هزینه افتتاح ۸۸ پروژه منطقه ۱۹ اعلام کرد: بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان به اجرای پروژه های مذکوراختصاص داده شد .

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر ناکافی بودن ۱۰۰ پارکینگ در تهران بیان کرد: شورای اسلامی شهر تهران تثبیت کرد پارکینگ حق فروش نیست و جریمه‌ها باید گرفته شود و بدون پارکینگ پایان کار داده نشود که تمامی این موارد در حال حاضر انجام می‌شود. ضمن این که پول‌هایی که از محل پارکینگ دریافت می‌شود باید در همین حوزه هزینه شود .

قالیباف با بیان اینکه امروز دنیا به دنبال ساخت پارکینگ نیست چرا که ساخت پارکینگ تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی است، عنوان کرد: ما فرهنگ استفاده از پارکینگ را به درستی نمی‌دانیم خیلی جاها خیلی موارد با وجود اینکه پارکینگ موجود است، خودروی خود را دوبله پارک می‌کنند . به همین دلیل باید تلاش کنیم تا با توضیح درست خدمات میزان سفر را در شهر کاهش دهیم و اگر سفری انجام می‌شود با اولویت حمل ونقل عمومی اتفاق بیفتد.

به گزارش سایت تهران سما وی با تاکید بر ضرورت سخت‌گیری درخصوص پارک کردن ماشین در خیابان‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات ما در شهرها این است که برای هر واحد آپارتمان یک پارکینگ پیش‌بینی می‌کنیم، این در حالی است که سرانه خودرو برای هر خانواده بیش از یک ماشین است. ما نمی‌گوییم هر واحد آپارتمان دو پارکینگ داشته باشد بلکه ضروریست برای ورود وخروج خودرو در شهر سختگیری کنیم تا هر فرد فکر نکند باید یک ماشین شخصی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا