شورای شهر

گزارش عقب ماندگی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در صحن شورا

به گزارش شورا‌آنلاین، رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در جریان سیصدو شصتمین جلسه شورا و پس از استماع گزارش شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه از شرایط ناوگان اظهار داشت: طبق برنامه ۵ ساله دوم سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل از ۲۰ درصد باید به ۲۵.۵ درصد می رسیده است که طبق گزارش این مهم محقق نشده است. 
وی افزود: نوسازی ناوگان هم طبق برنامه انجام نشده است این در شرایطی است که شهروندان در مسیر های اتوبوس باید مدتها به انتظار رسیدن اتوبوس بنشینند. 

دکتر علی صابری نیز بر استفاده از نرم افزارهای سخنگو برای معلولین در ایستگاهها و نیز مناسب سازی زیرساخت استفاده از اتوبوس برای معلولین تاکید کرد. 

حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز پس از استماع گزارش اتوبوسرانی ضمن تقدیر از ارائه چنین گزارش های عملکردی در شورا اشهار داشت: به شورای پنجم هم توصیه میکنم که رویکرد نظارتی و گزارش محوری از مجموعه اجرایی شهر داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: در گزارش های حمل و نقلی امروز صحبت از خصوصی سازی شرکت های تاکسیرانی و اتوبوسرانی به میان آمد این در شرایطی است که شهرداری خودش مجموعه دولتی نیست که بخواهد واگذاری به بخش خصوصی را اجرایی کند. این مجموعه شبه خصوصی است. 

حکیمی پور تاکید کرد: شهرداری سازمانی خدمات رسان است و وظایف ذاتی دارد که نمی تواند آنها را به بخش خصوصی دیگری واگذار کند بنابراین بهتر است این بخش مورد بازبینی قرار گیرد. 

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رییسه شورا نیز با اشاره به عدم کمک های دولت به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی اظهار دشت: تکلیف دولت را در پرداخت و یا عدم پرداخت سهمش به حمل ونقل عمومی درشهرها باید مشخص شود. 

وی خطاب به منتخبین پنجم افزود: اگر دولت نمی خواهد کمک کند در برنامه سوم تکالیف مجموعه مدیریت شهری در این حوزه را بر اساس توان واقعی اش در نظر بگیرید نه اینکه با توجه به سهم دولت تکالیفی تدوین شود و توقعی به وجود آیید که بعد ها در گزارش عملکردها چون دولت سهم اصلی اش را پرداخت نکرده است با عقب افتادگی از برنامه مواجه نباشید. 

مهدی چمران رییس شورا نیز با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت های شهری بر عهده دولتهاست افزود: دولت ها نه تنها در این حوزه ها سرمایه گذاری نمی کنند بلکه به گونه ای برنامه ریزی میکنند که عوارض شهرداری ها دارددر غالب مالیات مطرح می شود. این در حالی است که بخش هایی از آبادانی شهر ها مرهون دریافت عوارض شهری از سوی شهرداری ها و هزینه کرد آنها در زیرساخت های شهری بود. 

وی افزود: متاسفانه هر روز با تغییر رویکرد دولتی در مواجه با عوارض متعلق به شهرها مواجه هستیم. یک روز صحبت از تجمیع عوارض کردند. بعد آمدند مالیات ارزش افزوده را مطرح کردند. وقتی عوارض در غالب مالیات گرفته شود به این معنی است که دیگر ریالی به شهرها و در نهایت شهرداری ها تعلق نخواهد گرفت. 

چمران نیز تاکید کرد دوستان در دوره بعدی روی این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا