شورای شهر

روح و معنویت در شهرها فراموش شده است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در مراسم بزرگذاشت روز جهانی شهرها عنوان کرد: جایگاه شهرها به عنوان محل زندگی ۷۳ درصد مردم ما مشخص است. این در حالی است که میانگین جهانی شهرنشینی در کشورهای دیگر ۶۰ درصد است. هرچند شهرنشینی بیشتر باشد با مشکلات بیشتری دست به گریبان خواهیم بود.

وی با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور در خصوص توسعه پایدار اظهار کرد: این توسعه زمانی محقق می‌شود که روستاها توسعه پیدا کنند. نظر من این است که آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد و باید فاصله شهر و روستا را کم کنیم. تا روستاها به همین شکل باقی بمانند و زمینه را برای توسعه پایدار فراهم کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: به همان اندازه که اشتغال و درآمد در روستاها کمتر باشد به همان میزان جمعیت به سوی شهرها روی می‌آورند. این جمعیت در مناطق مرکزی و شمال شهر سکونت نمی‌کنند؛ بلکه به سمت حاشیه نشینی در تهران می‌روند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران ممکن است مانند مشهد حاشیه نشینی نداشته باشد چرا که حاشیه نشینی در تهران به شکل شهرهایی با جمعیت بالا درآمده است.

چمران در ادامه تصریح کرد: ما نباید فقط به شهرها بپردازیم و به فکر آباد کردن آن و چشم پوشی از روستاها باشیم.

وی با بیان اینکه شهر علاوه بر فیزیک شهری یک روح و روان نیز دارد گفت: تا کنون روح و معنویت در شهرها فراموش شده است و به ظاهر آن اهمیت زیادی داده‌ایم. فکر می‌کنیم اگر شهر تمیز باشد، خدمات شهری خوبی داشته باشد، وسایل حمل و نقل عمومی خوبی داشته باشد شهر خوبی است، درحالیست که اینگونه نیست. همانگونه که انسانی با سلامت جسمی و روح و روان ناسالم نمی‌تواند زندگی خوبی داشته باشد شهر نیز حتی با فیزیک مناسب نمی‌تواند مطلوب باشد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید روان شهر سالم و سلامت باشد گفت: آب و هوا، پسماند، فضای سبز، آسایش و امنیت، محیط زیست و هویت شهری همگی برای روان سالم شهرها ضروری است.

 

چمران با بیان اینکه در شهرهای ما هویت به سرعت از بین رفته است، گفت: ما در رابطه با معماری ایرانی و اسلامی در جایگاه بالایی هستیم؛ ولی ساختمان‌هایی مانند ساختمان وزارت نیرو و بانک مرکزی را در شهر می‌بینیم که ترکیبی از معماری کشورهای دیگر است و ارتباطی با فیزیک و هویت شهری ما ندارد.

 

وی در پایان تصریح کرد:‌ در شهرها محوریت انسان را فراموش کرده‌ایم در حالی که فقط به عناصر مختلف شهر و خدمات شهری پرداختیم ولی با این حال هنوز فاضلاب کامل نیست و وسایل نقلیه ارزان و سریع نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا