اجتماعی و فرهنگی

در مباحث سلامتی مردم پنهان کاری نداریم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر سید حسن هاشمی در بازدید از آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: امروز مردم برای سلامتشان اهمیت زیادی قائلند. به ویژه طی بیش از یک سال گذشته توجه مردم به حوزه سلامت مضاعف شده است و در هر خانه‌ای بحث سلامت مطرح است. به ویژه در مورد مواد غذایی و مواد مصرفی و همچنین دارو، مردم اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

وی افزود: سوال‌های زیادی هم در این حوزه مطرح می‌شود. گاهی این سوال‌ها از داخل، خارج و گاهی هم مهندسی شده است که باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشیم. از یک سو در مورد حق مردم نباید به هیچ وجه کوتاهی صورت بگیرد و از طرف دیگر ممکن است عده‌ای گمانه زنی و تصور کنند که ما بخشی از حقایق را نمی‌گوییم.

هاشمی تاکید کرد: بارها گفته‌ام که در مورد آنچه که به سلامتی مردم مربوط می‌شود پنهان کاری نداریم. اخلاقا، قانونا و شرعا نیز این کار نباید صورت گیرد. ما به نوعی امین مردم هستیم. همچنان که تاکنون توانسته‌ایم تا اندازه‌ای این نقش را به خوبی ایفا کنیم در آینده نیز با تقویت آزمایشگاه‌ها بیش از پیش به این نقش خود می‌پردازیم.

وی افزود: توجه به سلامت مواد غذایی و مصرفی مردم به نوعی همان توجه به بهداشت و پیشگیری است. باید مشکلات آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو رفع شود در عین حال به جای تصدی گری باید بخش خصوصی نیز به خدمت گرفته شود. لازم است روش ارائه خدمات را تغییر دهیم. نمی‌توانیم کاری که پنجاه سال پیش شروع شده را به همان شکل ادامه دهیم.

وی کار پرسنل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو را حساس و سخت عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در سازمان غذا و دارو افراد علمی حضور دارند امیدوارم بتوانیم گام‌های موثری را در این حوزه برداریم و به مردم اطمینان دهیم که آنچه تغذیه می‌کنند از مبادی قانونی در اختیارشان قرار گرفته و سالم است.

وی خطاب به کارکنان آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: حاشیه‌ها در این حوزه زیاد است. برخی‌ها علاقمندند که مردم را دائم در نگرانی و دلواپسی قرار دهند؛ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. یکی از مقولاتی که می‌تواند تشویش اذهان ایجاد کند بخش غذا، دارو و محیط زیست است. در عین حال وزارت بهداشت در دو سه مورد با قاطعیت نشان داد که بنایمان در این حوزه به راستگویی است و اگر مشکلی در حوزه آب، مرکبات، غلات و … وجود داشته باشد، حتما اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برخی محصولات در بازار وجود دارد که از یک سو اعلام می‌شود این محصولات کالای آسیب رسان سلامت است، اما از سوی دیگر مشاهده می‌شود که پروانه بهداشتی دارند. باید پاسخی برای این موضوع داشته باشیم. لازم است با وضع مالیات‌های موثر مصرف این چنین کالاهایی محدود شود. چرا که نمی‌توان مانع ورود برخی کالاها شد. مردم خود باید بدانند که از چه کالاهایی باید استفاده کنند.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه شیر و لبنیات صورت گرفته گفت: اقداماتی که در حوزه لبنیات،‌ سموم و آلاینده‌هایی که باعث آسیب به هوا می‌شوند و همچنین مباحث مربوط به سلامت مواد پروتئینی و … باید با جدیت دنبال شود. اجازه ندهید به اعتماد مردم خدشه‌ای وارد شود. مردم باور کنند که نظارت‌های ما مستمر است.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: ما با مراقبت دائم و اطلاع رسانی این باور را در مردم تقویت می‌کنیم که حوزه‌های تخصصی مربوطه در وزارت بهداشت به وظایفشان به خوبی عمل می‌کنند و هیچگاه وارد حاشیه نمی‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا