اجتماعی و فرهنگی

پای پرونده هوای پاک به شورای نگهبان باز شد

به گزارش شورا‌آنلاین، معصومه ابتکاربا اشاره به اینکه ذات  محیط زیست متنوع و گسترده است،اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در حوزه محیط زیست،سیاستگذاری است و بتوانیم قوانین، مقررات، سیاست‌ها و استانداردهای درست برای اجرای برنامه‌های زیست محیطی و ارتقای سطح استانداردهای محیط زیست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در سال ۹۲ برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم، گفت: این برنامه‌ها بر اساس اصول علمی تدوین و تاکنون بسیاری از آنها اجرا شده است و در نتیجه بهبود کیفیت هوا را در کلانشهرها شاهد هستیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تدوین قانون هوای پاک تصریح کرد: این قانون آخرین مراحل خود را در شورای نگهبان می‌گذراند. اقدامات زیادی برای تدوین این قانون انجام دادیم و در حال حاضر یک قانون روزآمد و جامع داریم که به همه ابعاد مختلف آلودگی هوا از جمله بحث گرد و غبار می‌پردازد.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: روی مسائل زیست محیطی دیگر نیز سیاستگذاری‌هایی انجام داده‌ایم. از جمله آن‌ها احیای تالاب‌هاست. تالاب‌های ارزشمندی در کشور داریم که اگر زنده باشند خدمات زیادی به جوامع محلی ارائه می‌دهند ولی اگر خشک شوند تبدیل به قانون گرد و غبار می‌شوند و تهدیدات جدی برای کشور دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه از سال ۹۲ که دولت شروع به کار کرد متوجه مشکل خشک شدن بخش ایرانی هورالعظیم شدیم، گفت: از ابتدای دولت با وزارت نفت مکاتبه کردیم و تا اوایل سال ۹۳ توانستیم دایک‌هایی که روی تالاب هورالعظیم بسته شده بود و مانع ورود آب به آن می‌شد را باز کنیم و با حق آبه‌ای که از وزارت نیرو تامین شد از آن زمان تا امروز توانسته‌ایم ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد هورالعظیم کنیم.

ابتکار افزود: در حال حاضر هورالعظیم طبق آخرین آمار ۸۳ درصد احیاء شده است و دیگر یک کانون گرد و غبار نیست. کانون‌های گرد و غبار دیگری نیز در استان خوزستان وجود دارد که برای آنها نیز وزارت جهاد کشاورزی راهکارهایی مانند کاشت نهال و تثبیت خاک را در پیش گرفته است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه متاسفانه منشأ اصلی گرد و غبار کشور ما در خارج از مرزها و در کشورهای عراق و عربستان است، گفت: خشک شدن تالاب‌ها شرایطی است که در بخش‌هایی از دنیا به دلیل تغییر اقلیم، مدیریت ناپایدار منابع آب و گسترش بی رویه مصارف آب رخ می‌دهد.

ابتکار تصریح کرد: دولت یازدهم گام جدی در سطح بین‌المللی درباره مسئله گرد و غبار برداشت. برای اولین بار یک گزارش در مورد کانون‌های گرد و غبار و آثار آن و کارهایی که کشورها برای مهار این پدیده باید انجام دهند، منتشر شد و در دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مقرر شد که سازمان ملل کنفرانسی در مورد گرد و غبار برگزار کند و در آن کشورهای جهان به تبادل علم و دانش در خصوص این پدیده بپردازند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این اجلاس سازمان ملل متحد ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد و اولین گامی است که سازمان ملل به طور عملی در زمینه گرد و غبار و درخواست‌های ایران انجام خواهد داد.

ابتکار که در برنامه جوان ایرانی سلام رادیو جوان صحبت می‌کرد در پایان با اشاره به اینکه منشأ برخی از گرد و غبارها در کشور عراق است، اظهار کرد: ما با عراق از سال ۹۲ پیگیری اجرایی شدن مناسبات در مورد مسائل گرد و غبار هستیم و بارها با وزیر محیط زیست عراق و رئیس جمهور آن کشور مذاکره کرده‌ایم. خوشبختانه در حال حاضر اوضاع داخلی عراق آرامتر شده است و حدود دو ماه و نیم پیش به ما اعلام کردند که آمادگی همکاری با ایران را در خصوص برطرف کردن منشأ گرد و غبارها دارد. گام اول این است که توانمندی‌های لازم در کارشناسان و مدیران عراقی برای مدیریت عرصه سرزمین به وجود آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا