شورای شهر

واکنش چمران به حادثه ریزش ساختمان در گیشا

به گزارش شورا‌آنلاین، مهدی چمران در تشریح مصوبات سیصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: در جلسه امروز پس از تذکرات اعضا و نطق پیش از دستور توسط آقای شاکری توصیه‌هایی به اعضای شورای آینده در این نطق بیان شد. یکی از طرح‌هایی که از جلسه قبل باقی مانده بود و امروز در دستور شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت، طرح صیانت و حفظ باغات مزروعی شهر تهران بود که در این طرح بر حفظ باغات و تلاش برای نگهداشت آنها تاکید شده است.

وی افزود: در این طرح باید تلاش کنند که ساختمان خود را بسازند ضمن اینکه باغات شهر تهران نیز حفظ شود و این کار به شکلی انجام شود که ضمن جلب مشارکت مردم در حقیقت خود آنها تشویق به حفظ باغات شوند.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: اصلاحاتی بر روی برخی از بندهای این طرح صورت گرفت اما نهایتا طرح برای بررسی بیشتر جزییات آن به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بازگردانده شد. بی‌تردید باید از تجربه گذشته استفاده شود تا قانون و دستورالعملی تدوین شود که قابلیت اجرایی داشته باشد تا بدین ترتیب به حفظ باغات کمک کند.

چمران ادامه داد: در حال حاضر ما دو نوع باغ در شهر تهران داریم، یکی باغ‌های پیوسته و بزرگی هستند که شهرداری باید آنها را خریداری کند و به هیچ وجه کسی حق ندارد به این باغ‌ها دست بزند که بیشتر آنها در منطقه ۱ تهران واقع شده‌اند.

وی افزود: بخش دوم هم باغ‌های مسکونی هستند که در مناطق ۱، ۲، ۳ و ۱۸ واقع شده‌اند و در کنار باغ‌ها ساختمان‌های قدیمی نیز وجود دارند که سطح اشغال آنها حداکثر ۴۰ درصد است. با توجه به لزوم حفظ باغ و دادن حق ساخت به مالکان، مقرر شده که در این طرح حداکثر ۳۰ درصد سطح اشغال برای ساخت و ساز به مالک داده شود. البته سایر نقاط باغ که خالی مانده است نیز مالک باید درخت بکارد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از مواقع در اجرای قوانین مشکلاتی وجود دارد و یا قانون به صورت مناسب اجرا نمی‌شود، افزود: مردم همانطور که در قدیم این درختان را کاشته‌اند باید تشویق شوند و درختکاری کنند و در حفظ باغات پیش‌قدم باشند البته نباید قوانین به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنندبرای آنها مزاحمت ایجاد می‌کند. در این میان نقش قوه قضاییه بسیار قابل توجه است به شکلی که در یک پرونده‌ای باغی آتش زده شده و ما به عنوان شورا محکم ایستاده‌ایم که این زمین به نفع مردم مصادره شود. قوه قضاییه باید در چنین مواردی تمرکز لازم را داشته باشد.

چمران بر نقش مشارکت کلیدی مردم بر حفظ باغات اشاره کرد و افزود: اگر مشارکت مردم را برای حفظ باغات به کار نگیریم قطعا نتیجه لازم را کسب نخواهیم کرد.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ریزش یک ساختمان در منطقه گیشا تهران بر اثر گودبرداری غیراصولی گفت: اصل نظارت ساختمان‌سازی با شهرداری نیست. بلکه این مسوولیت برعهده مهندسان ناظر است که آنها نیز زیرمجموعه نظام مهندسی هستند.

چمران افزود: اگر تخلف یا کار غیراصولی توسط مهندسان ناظر به شهرداری ابلاغ شود، شهرداری از ادامه کار جلوگیری خواهد کرد و بی‌تردید باید کمی قانون نظارت را در این حوزه نظارت کنیم و به شهرداری می‌گوییم که این اختیار داده شود که در این موارد بتواند موضوع را رسیدگی کند و بدین ترتیب نظارت مضاعفی انجام شود.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: بحمدالله حادثه امروز تلفات جانی نداشته است اما برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید شهرداری را نیز برای نظارت مضاعف به کار بگیریم در این خصوص باید فکر شود و با تدوین قانون مناسب این نظارت ایجاد شود. اگر در همین شورا اقدام شود باید این کار را انجام دهد اما در غیراینصورت شورای بعدی باید این کار را پیگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا