شورای شهر

جزئیات بررسی طرح ساماندهی ، صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران در شورا

به گزارش شورا‌آنلاین، بررسی طرح " ساماندهی ، صیانت و حفاظت از باغات شهر تهران" که محصول مشترکی از کار گروهی کمیسیون های سلامت ، محیط زیست و نیز شهرسازی و معماری شورا از جمع بندی طرح صیانت از باغات و لایحه ساماندهی و حفاظت از باغات بود در دستور کار سیصدو چهل و هشتمین جلسه شورا قرار گرفت: محمد مقانی در تشریح ابتدایی طرح عنوان کرد: در شرایط فعلی باغات به عنوان سرمایه تجاری برای افراد و صاحبانشان مطرح هستند که چنین نگرشی قطعا تهدید های جدی برای باغات تهران محسوب می شود. 

وی تصریح کرد: این طرح و جمع بندی مشترک در نظر دارد تا در وهله اول بر تهیه شناسنامه باغات تاکید شود و در مرحله بعدی چگونگی حفظ باغات و منافع صاحبان شان بهره برداری از این اراضی موردتاکید است. 

حقانی تاکید کرد: اولویت با شناسایی باغاتی است که هویتشان نامشخص است. 

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص تاکید کرد: تنها مرجع تشخیص باغ شورای اسلامی شهر تهران است این در شرایطی است که در چند سال اخیر بنا به ضعف قانونی دیوان عدالت اقدام به صدور حکم برای برخی پرونده های باغات کرده است که با توجه به اصلاحات صورت گرفته شورای شهر تنها مرجع قانونی این تشخیص معرفی شده است. بنابراین تمامی پرونده های باغات که تعیین تکلیف قانونی نشده اند باید در شورا تعیین تکلیف شوند. 

در ادامه جلسه مسعود شفیق مشاور عالی طرح جامع و تفصیلی تهران که مشاور سازمان پارکها و فضای سبز تهران جهت شناسایی و تهیه شناسنامه باغات تهران از شناسایی ۱۳ هزار قطعه باغ در شهر تهران خبر داد و افزود: طبق سفارش طرح جامع و تفصیلی که باید برای اراضی بالای ۵۰۰ متر شناسنامه تهیه شود به بحث شناسایی اراضی سبز و باغات تهران ورود کرده ایم . این فرایند از نیمه دوم سال گذشته آغاز و در دستور کار سازمان پارکها قرار گرفته است. 

وی که در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورا از اقدمات صورت گرفته در اجرای مصوبه شناسنامه دار شدن باغات سخن می گفت افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته کلیه اراضی بالای ۵۰۰ متر تهران ۷۳ هزار قطعه بوده است که از این تعداد ۱۳ هزار قطعه به مساحت ۹۴۳۳ هکتار بر اساس عکس های ماهواره ای و اسنادشان جزء قطعات و پارسل سبز تهران و یا سبزینگی تهران قرار دارند. 

شفیق در ادامه افزود: این ۱۳ هزار قطعه به دو دسته تقسیم شده اند که در دسته اول باغات پیوسته و با ویژگی خاص مانند کن و فرحزاد و پهنه های دیپلماتیک قرار گرفته اند که حدود ۶۸۰۰ قطعه به مساحت ۴۹۷ هکتار اند و در دسته دوم که حدود ۶۲۴۲ قطعه به مساحت ۱۷۴۴ هکتار اند، ۴۶۴۶ قطعه در دست بررسی قرار گرفته اند و ۲۳۰۰ قطعه آن شناسنامه باغ برایشان تهیه شده است. 

پس از گزارش مشاور طرح شناسنامه باغات بند هایی از طرح مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و ادامه بررسی به جلسه آتی شورا موکول شد. 

بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری تهران مکلف است به منظور حفظ باغات شهر تهران نسبت به شناسایی ، تهیه و تکمیل شناسنامه کلیه باغات اقدام و پس از تهیه اطلاعات لازم ، در قالب لایحه شناسنامه باغات شهر تهران حداکثر تا پایان سال ۹۶ به شورای اسلامی شهر ارائه دهد. 

همچنین شهرداری موظف به تهیه شناسنامه باغات بر اساس قانون است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا