شورای شهر

جزئیات مکاتبه بی پاسخ شاکری با ۱۵ عضو شورای شهر تهران/ چرا ساختمان وزارت نفت به نام مصدق نشد؟

به گزارش شورا‌آنلاین،  مجتبی شاکری با اشاره به اینکه طرح نامگذاری معبر یا مکانی به نام مصدق تاکنون دو مرتبه در شورای چهارم به صورت جدی مطرح شده است، گفت: کمیسیون نامگذاری تیرماه سال گذشته طی نامه‌ای خطاب به وزیر نفت در اقدامی عملی پیشنهاد داد ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی و پژوهشگاه نفت به نام مصدق به عنوان یکی از رهبران ملی شدن صنعت نفت نامگذاری شود. اما پاسخ منفی وزیر مانع از تحقق آن شد.

وی با بیان اینکه اواخر سال ۹۵ و در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت نیز گروهی از اعضای شورا در قالب یک طرح دو فوریتی با ۱۵ امضا، درخواست کردند نامگذاری مکانی به نام دکتر مصدق تسریع شود، اظهار کرد: پیشنهاد آنها ابتدا خیابان کوشک مصری که وزارت خارجه در آن واقع شده است، بود اما در نهایت خیابان نفت تهران را در طرح مطرح کردند.

شاکری با اشاره به اظهارنظر صریح امام خمینی (ره) درباره دکتر مصدق، خاطرنشان کرد: فشار برای نامگذاری معبر به نام دکتر مصدق در حالی تشدید شده که امام راحل در واکنش به اعلام راهپیمایی جبهه ملی علیه لایحه قصاص در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰صراحتا از مصدق یاد کرده و فرمودند او هم مسلم نبود.

به گفته وی، امام در آن مقطع جبهه ملی و مصدق را این طور تشریح کرد: 《… یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سرسخت مخالف بودند؛ از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی مرحوم آیت الله کاشانی دید که این‌ها خلاف دارند می‌کنند و صحبت کرد، این‌ها کار کردند (که) یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را گذاشتند «آیت الله»! این در زمان آن (محمد مصدق، رهبر جبهه ملی) بود که این‌ها فخر می‌کنند به وجود او. او هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده‌اند و به اسم آیت‌الله توی خیابان‌ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می‌زد. این‌ها تفاله‌های آن جمعیت هستند که حالا قصاص را، حکم ضروری اسلام را، «غیرانسانی» می‌خوانند.》

رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود سه هفته قبل طی مکاتبه‌ای با هر ۱۵ عضو امضاکننده طرح نامگذاری خیابان نفت به نام مصدق، این اظهارات امام (ره) را پیش روی آنها قرار دادم و درخواست کردم با توجه به اظهارات شفاف ایشان، نظر خود را درباره چگونگی جانمایی و نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام دکتر مصدق با حفظ و صیانت از فرمایش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ارسال کنند تا منشاء تصمیم منطقی و قابل دفاع در محضر شهروندان شود، گفت: با این حال هنوز هیچ یک از اعضا به این نامه پاسخ نداده‌اند و صرفا برخی از آنها در صحن شورا بر نامگذاری خیابانی به نام مصدق اصرار می‌کنند.

شاکری با بیان اینکه نامگذاری معبری به نام مصدق از ابتدای انقلاب نیز محل مناقشه گروه‌های سیاسی بوده است، گفت: اوایل انقلاب هم قرار بود خیابان حضرت ولیعصر عج به نام وی نامگذاری شود اما طرفداران آیت‌الله کاشانی که اعتقاد داشتند وی نقش پررنگ‌تری در ملی شدن صنعت نفت داشته، تابلوی نام مصدق را پایین کشیدند و اعتراض گسترده‌ای در تهران شکل گرفت. به این ترتیب در نهایت آن نامگذاری هم منتفی شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد کمیسیون نامگذاری این است که به جای معبر، یکی از مکان‌ها و ابنیه هم حوزه نفت به نام دکتر مصدق نامگذاری شود تا این مناقشات بیش از ۳۰ ساله نیز به سرانجام برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا