شورای شهر

چمران: لایحه مدیریت شهری خاک می خورد/ شوراها نباید سیاسی شوند

به گزارش شورا‌آنلاین، مهدی چمران در مراسم روز ملی شوراها اظهار داشت: نهم اردیبهشت به فرمان حضرت امام (ره) قوانین شوراها تدوین شد تا کار مردم به خود مردم سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه مردم هر محله بهتر مشکلات و کمبودهای محله خود را می‌شناسند، گفت، قطعاً این افراد نیز بهتر می‌توانند نسبت به حل مشکلات شهر و روستای خود اقدام کنند بنابراین بهتر است کار هر محله به خود افراد محله سپرده شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: قانون شوراها در سال ۶۱ تدوین شد و در سال ۷۵ به اجرا درآمد.

وی بیان داشت شورای عالی استان‌ها در دوره اول فرصت شکل‌گیری پیدا نکرد چون شوراها دیرتر شکل گرفتند.

چمران یادآور شد: ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی و دیگر استوانه‌ها در انقلاب اسلامی شکل گرفتند ولی شوراها تا سال ۷۸ شکل اجرایی به خود نگرفته بود و در این خصوص شوراها عقب هستند.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان داشت: آنچه که در مجلس درخصوص شوراها شکل گرفت این بود که شوراها را برای اداره شهرداری‌ها گذاشتند که البته به همین مورد نیز انتقادهایی وارد است. امروز شاهد آن هستیم که در دنیای کنونی کارهایی که به مردم و یا نمایندگان آنها سپرده می‌شود یقیناً بهتر اجرایی خواهد شد و این تجربه‌ای است که کشورهای توسعه‌یافته بر روی آن پافشاری دارند و بسیاری از مسایل محلی را به خود مردم سپردند و دولت عمده وقت خود را برای مسائل دیگری که مهمتر است می‌گذارد.

وی افزود: از سال ۷۸ تاکنون با تمام مشکلات و کاستی‌هایی که وجود داشت و همینطور عدم پیش‌بینی درآمدهای پایدار و مدیریت  یکپارچه شهری باز هم شوراها در مدیریت محلی بسیار موفق بودند.

چمران یادآور شد: اگر شوراها نبودند وزارت کشور باید برای بیش از هزار شهر بودجه و دیگر موارد را اتخاذ می‌کرد و وجود شوراها این بار را از روی دوش دولت و وزارت کشور برداشته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند.

وی گفت: برای شورای ۲۱ نفره شهر تهران حدود ۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و اقبال مردم به این موضوع اقبال به شوراها است.

چمران خاطرنشان کرد: اقداماتی که شوراهای روستا انجام می‌دهند از ائمه مساجد نیز خالصانه‌تر است.

رئیس شورای عالی استان‌ها به ضرورت مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: لایحه‌ای که در خصوص مدیریت یکپارچه شهری در دولت و وزارت کشور است دو سال است که در کمیسیون شوراها و کلانشهرها و همینطور کمیته‌های شش گانه بحث شده است ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی گفت: از شوراها انتظار می‌رود در مسائل شهری به دور از مسائل سیاسی بپردازند و اگر به جای مسائل شهری به مسائل سیاسی بپردازند تجربه نشان داده که این شوراها به انحلالت کشیده خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا