مدیریت شهری

انتقاد از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران/ چسب هایی که دیگر رمق ندارند!

به گزارش شورا‌آنلاین، امید نوری با بیان اینکه گرمای هوای شهر تهران همچنان برای حضور سفیدبالک‌ها مناسب است، گفت: تا زمانی‌که دمای هوا کاهش پیدا نکند سفیدبالک‌ها در شهر حضور خواهند داشت.

با اشاره به اینکه یکی از دلایل حضور سفیدبالک‌ها در شهر علی‌رغم آغاز فصل پاییز، گرمای هوا و خنک نشدن آن است، اظهار کرد: امسال جزو سال‌هایی است که شاهد گرمای بلند مدت خواهیم بود و حتی پیش‌بینی شده است که تا اواسط آبان گرمای هوا ادامه داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در سال‌های گذشته در آغاز فصل پاییز و با کاهش دمای هوا سفیدبالک‌های بالغ از بین می‌رفتند و تنها تخم آن‌ها برای تبدیل شدن به حشره باقی می‌ماند ولی اکنون با توجه به اینکه در اواسط مهر ماه هستیم گرمای هوا برای زاد و ولد سفیدبالک‌ها مناسب است و تخم‌ها قابلیت تبدیل شدن به حشره را دارند.

نوری با بیان اینکه چنانچه سفیدبالک‌ها دمای مناسب برای زاد و ولد نداشته باشند از بین می‌روند، گفت: در فصل سرد با برخی اقدامات کنترلی می‌توانیم جمعیت سفیدبالک‌ها در شهر را برای سال بعد کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با تخم سفیدبالک‌ها در فصل سرد سال سخت‌تر از مبارزه با خود آن‌ها است، اظهار کرد: اقداماتی مانند پاکسازی مکان‌های تخم‌گذاری شده، هرس مناسب درختان وحذف شاخه‌های خشک به کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها در سال‌های آینده کمک می کند.

این گیاه‌شناس علت اصلی طغیان جمعیت سفیدبالک‌ها در تابستان را از بین رفتن امکان زیست شکارگرهای طبیعی این آفات یعنی زنبورها دانست و گفت: در تهران درخت میزبان زنبورهایی که شکارگر سفیدبالک‌ها هستند از بین رفته‌اند و در نتیجه جمعیت زنبورهای پارازیت کاهش یافته‌ است و به دنبال آن شاهد طغیان جمعیت سفیدبالک‌ها هستیم. پس نمی‌توانیم بگوییم که درخت توت عامل ازدیاد جمعیت سفیدبالک‌ها است.

نوری در پایان ضمن انتقاد از اینکه چسب‌هایی که به‌صورت تله‌های فرمونی برای مبارزه با این آفات در شهرها استفاده می‌شود، به طور مرتب تعویض نمی‌شوند، تصریح کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که از ابتدا تا انتهای تابستان این چسب‌ها تعویض نمی‌شوند و این کار سبب می‌شود که خاصیت خود را از دست بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا