شورای شهر

الزام شهرداری به صدور سیستمی فرم های پرداخت عوارض

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاینوی ادامه داد: طی سال های اخیر برخی از آیتم ها بصورت مکانیزه محاسبه و فرم های اعلام عوارض به شهروندان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران ارائه می گردید و برخی از آیتم ها مطابق تشخیص و سلایق مدیران ستادی و مناطق شهرداری به صورت توافقی اخذ می شد که در شورای چهارم با ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری، مصوباتی در خصوص تعرفه کاربری های تجاری و اداری براساس مرغوبیت محلی و مکانی و مرغوبیت راسته های تجاری و اداری تصویب شد و شهرداری تهران ملزم شد تا تمامی عوارض ساختمانی صرفا بر مبنای تعرفه مصوب شورا و به صورت سیستمی و الکترونیکی محاسبه و اعلام کند تا از هر گونه اعمال سلیقه شخصی و فساد و رانت احتمالی جلوگیری شود.


سالاری با اشاره به اینکه در سال ۹۵ و بویژه در ماه های اخیر شاهد تغییر رویکرد انحرافی در فرآیند تصمیم گیری ها و اقدامات حوزه محاسبه و فرم های اعلام عوارض مناطق هستیم گفت: نه تنها در خیلی از موارد مبنای محاسبه عوارض ، سلایق مدیران مناطق می باشد بلکه حتی از ارائه فرم های اعلام عوارض هم اجتناب می شود و میزان عوارض بصورت شفاهی به شهروندان اعلام و از آنان درخواست می شود تا نسبت به پرداخت کل مبلغ عوارض و یا بخشی از آن به شهرداری اقدام کنند که این روال تخلف محسوب شده و مغایر مصوبات شورا می باشد.



این عضو شورای شهر تهران افزود: پس از این اتفاقات نسبت به تهیه طرح دو فوریتی اقدام نمودیم که با امضاء اکثریت اعضای شورای شهر به هیات رئیسه ارائه و با یک فوریت آن موافقت شد و در جلسه امروز،با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مفاد این طرح یک فوریتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا به تصویب اعضای شورای شهر رسید.



سالاری به شهروندان تهرانی توصیه کرد از دریافت هرگونه فرم اعلام عوارض دستی و یا پرداخت اعلام شفاهی عوارض خودداری کرده و صرفا بر اساس فرم های سیستمی که بر اساس تعرفه های مصوب شورای اسلامی شهر تهران که نحوه محاسبه آن در فیش ها درج شده اقدام به پرداخت کنند.



در جریان بررسی این طرح محمد مهدی تندگویان نیز با تاکید بر اینکه شهرداری در پاره ای از موارد در صدور فیش های عوارض سیستماتیک عمل میکند اظهار داشت: تنها دربرخی از موارد است که مناطق و معاونت های شهرسازی مناطق اقدام به اعمال سلیقه در نحوه محاسبه عوارض ناشی از ساخت و ساز دارند. که مصادیق چنین برخورد ها در مناطق شهرداری قابل رصد است. 



محسن پیرهادی عضو هیات رییسه شورا نیز با اشاره به اینکه نظارت بر چندین پرونده مرتبط با ساخت پروژه های بزرگ در شهر را تجربه کرده است و از نزدیک با نحوه محاسبه عوارض و صدور فیش های ساختمانی آشناست گفت: نکته ای که در مورد رانت ایجاد شده در شراط صدور دستی فیش های عوارض و مخالفت با این شیوه درست است و نگرانی که وجود دارد در نحوه محاسبه عوارض است . 



وی افزود: تا جایی که من میدانم فیش ها به صورت سیستماتیک محاسبه و صادر میشود. و اگر قرار است تخلفی صورت گیرد در نحوه محاسبه و قبل از نشستن اطلاعات بر روی سیستم است که این مورد باید مد نظر در این طرح قرار گیرد. 



حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران که به صورت هفتگی و منظم دیدارهای مردمی در مناطق دارد نیز در این خصوص گفت: دربررسی پرونده های شهروندان در مناطق بارها به این مسئله برخورد کرده ام که در محاسبه عوارض به خصوص عوارض پارکینگ ضرائب محاسبه ها رقم های بزرگی را ایجاد میکند که نشان میدهد در تشخیص و نحوه محاسبه عوارض اعمال سلیقه می شود. این موضوع است که رانت ایجاد میکند. 



پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شورا نیز در توضیحاتی اظهار داشت: در ضرورت شفافیت و سیستمی شدن کار مخالفتی وجود ندارد اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که شهرداری با حمایت های وشورا سیستم صدور عوارض را سالهاست که به صورت سیستماتیک اجرا کرده است وتنها در پاره ای از موارد که تصمیمات مدیریتی در مناطق را شامل می شود براساس تمایل شهروندان مبنی بر پرداخت زود هنگام مبالغی به صورت علی الحساب برای درخواست صدور پروانه پیش از اغاز سال جدید است چراکه تصور میکنند عوارض برای سال بعد افزایش خواهد یافت. بنابراین در غیر این صورت پیش پرداختی از شهروندان برای موارددیگر گرفته نمی شود. 



وی افزود: این امکان وجود دارد که برای این پیش پرداختها نیز فیش صادر شود. حاضریم بخش نامه ای در این زمینه تهیه و ابلاغ کنیم که برای پیش پرداخت ها نیز سیستمی صدور فیش صورت گیرد. 

وی همچنین یادآور شد: در سال جاری ۹ هزار پروانه ساخت صادر شده است که همه به صورت سیستمی صادر شده است. 





در نهلیت اعضا شورا این طرح را به تصویب رساندند. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا