مدیریت شهری

جسد نگهبان پلاسکو چطور پیدا شد؟/جستجوی نخاله ها در مکانی جدید

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین 30 دی ماه سال جاری بود که وقوع یک حادثه تلخ در پایتخت به تیتر اول رسانه‌های داخلی و حتی خارجی تبدیل شد.

 

حادثه‌ای که در ابتدا یک آتش سوزی ساده بود اما پس از چند ساعتی به آواری از آتش و دود تبدیل شد و حاصل آن شهادت ۱۶ تن از آتش‌نشانان قهرمان و کشته و مفقود شدن تعدادی از شهروندان بود.

 

در طول ۱۰ روز تلاش برای آوار برداری ساختمان قدیمی پلاسکو، روزانه کامیون‌های زیادی برای جمع‌آوری ضایعات حاصل از آتش و اوار به محل حادثه می‌آمدند و با توجه به حساسیت موضوع، کامیون‌های حاضر در محل پس از بارگیری به همراه یکی از مأموران نیروی انتظامی این ضایعات را برای تخلیه به سوله‌ای در منطقه هرندی منتقل می‌کردند.

 

جایی که برای اطمینان بیشتر و کشف احتمالی اجساد قربانیان، سگ‌های زنده‌یاب شروع به جستجو در میان این ضایعات می‌کردند.

 

طی همین جستجوها بود که ۱۲ روز پس از حادثه، یعنی در تاریخ ۱۲ بهمن ماه احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی از کشف دو قطعه از اجساد حادثه پلاسکو در هرندی خبر داد و گفت: این دو قطعه به پزشکی قانونی استان تهران منتقل شده است و نیروهای ما مشغول بررسی‌های لازم جهت تشخیص هویت این اجساد هستند.

 

وی افزود: آزمایش DNA بر روی این قطعات انجام می‌شود و تطبیق با DNA خانواده‌ها نیز صورت خواهد گرفت، البته این بار تشخیص هویت سریع‌تر انجام می‌شود چرا که از قبل DNA خانواده‌ها در پزشکی قانونی ثبت شده است.

 

درست یک روز پس از کشف قطعاتی از اجساد در هرندی، محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ از پیدا شدن جسد کامل قاسم شجاعی نگهبان ۳۸ ساله ساختمان پلاسکو خبر داد.

 

وی افزود: دو روز قبل یک بخش از پیکر این فرد کشف شد و دیروز هم بخش دیگری و سرانجام با نمونه برداری DNA و تطبیق آن با نمونه خانواده این فرد مشخص شد پیکر کشف شده متعلق به قاسم شجاعی است.

 

این جستجوها ادامه داشت اما ظاهراٌ با گذشت ۲۸ روز از این حادثه، دیگر خبری از جسد یا قطعات جسد از حادثه پلاسکو در میان آوارهایی که به حدود ۲۰ هزار تن می‌رسید نبود.

 

شهرداری تهران پس از حادثه پلاسکو مجبور شد زمین ۷ هکتاری در منطقه ۱۲ را برای تخلیه پسماندهای حادثه پلاسکو در نظر بگیرد.

 

با توجه به جستجوی ۲۰ و چند روزه در میان نخاله‌ها و عدم کشف موردی جدید از روز شنبه ۲۳ بهمن ماه ضایعات پلاسکو از هرندی به کهریزک منتقل شد و با این حساب کار جستجوها در میان ضایعات پلاسکو آن هم در محل دپوی اولیه در منطقه هرندی به پایان رسید.

 

با توجه به اینکه برای بارگیری ضایعات از پلاسکو تا هرندی بیش از ۱۵۰۰ کامیون فعالیتی شبانه روزی داشتند به نظر می رسد که مجدداً همین تعداد کامیون روز شنبه بارگیری ضایعات پلاسکو از هرندی به کهریزک را انجام داده اند.

 

البته هنوز روش امحاء این ضایعات از سوی کارشناسان مشخص نشده است.

 

یک منبع آگاه اعلام کرد انتقال ضایعات از هرندی به کهریزک پایان کار نبوده و در کهریزک نیز مجدداً میان نخاله‌ها بررسی صورت خواهد گرفت.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا