شورای شهر

عضویت شورای شهر شغل حساب نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن سرخو رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران امروز در نشستی خبری که به بهانه افتتاح سالن اختصاصی حمل‌ونقل پاک در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران برپاشده بود به شرح برخی اقدامات انجام شده در خصوص حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک در شهر تهران پرداخت.

محسن سرخو در این نشست با اشاره به اینکه در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران که از سال ۹۳ آغاز شده و در انتهای سال ۹۷ به پایان می‌رسد، گفت: در بخشی از این برنامه شورای شهر تهران، مصوباتی در خصوص خودروهای پاک داشته است اعم از به‌کارگیری موتورسیکلت‌های برقی، تاکسی‌های برقی و هیبریدی، اتوبوس‌های برقی و همچنین به کارگیری خودروهای ون و مینی‌بوس‌های برقی.

وی تأکید کرد: در مجموع تلاش داشته‌ایم با به کارگیری خودروهای پاک و توسعه حمل‌ و نقل عمومی، هم معضل ترافیک حل شود و هم کمک شایانی برای رفع آلاینده‌های شهر تهران انجام شود.

وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به عموم مردم گفت: جایگزینی موتور و تاکسی‌های برقی موارد نیست که فقط با تکلیف و الزام کردن مردم محقق شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه پرداخت تسهیلات و وام مناسب برای جایگزینی خودروهای برقی را مورد تأکید قرار داد و گفت: البته موتورها و خودروهای برقی نباید خیلی از قیمت معمول وسایل نقلیه گران‌تر باشد.

سرخو ادامه داد: در نمایشگاه خودرو هم تلاش کردیم انواع موتورها را با قیمت‌های مختلف و ساختارهای گوناگون ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: شهرداری نباید مردم را تکلیف کند که از چه نوع موتوری استفاده کنند. اداره پست، پیک‌ها، رستوران‌ها، و افراد شخصی باید این اختیار را داشته‌باشند که بر اساس نیاز و نظر خودشان انتخاب خود را انجام دهند.

محسن سرخو با اشاره به اینکه براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هر موتور برابر ۸ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند گفت: این موضوع یعنی اینکه یک میلیون تردد موتورسیکلت در تهران برابر تردد ۸ میلیون خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و این عدد بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله دوم شهر تهران گفت: در این برنامه پیش‌بینی شده است که سالانه در تهران ۳۰کیلومتر خط مترو ایجاد شود که در احداث مترو در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با عقب‌ماندگی مواجه شدیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۶ این عقب‌ماندگی جبران شود.

سرخود همچنین تاکید کرد که تا پایان سال ۹۶ باید حدود ۵۰کیلومتر مترو در حومه تهران احداث شود که هزینه آن هم باید توسط دولت تامین شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران سال ۱۴۰۰ است اظهار امیدواری کرد که تا پایان این سال، ۷۴۰ کیلومتر خط مترو در تهران و حومه آن احداث و در دست بهره‌برداری باشد و همچنین ۱۲هزار اتوبوس آماده به کار غیر فرسوده در حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم.

سرخود با اشاره به اینکه براساس برخی آمار در سال ۹۳، از حدود ۲۲ میلیون جابه‌جایی در تهران ۳.۵ میلیون جابه‌جایی مربوط به ساکنان خارج شهر تهران بوده است، بر اهمیت ایجاد خطوط مترو شهرهای اقماری تهران تأکید کرد.

وی در خصوص متروی اسلام‌شهر گفت: هزینه مترو اسلامشهر باید توسط دولت تأمین شود و احداث آن توسط شرکت متروی تهران انجام می‌شود و امیدواریم به شرط تأمین اعتبارات لازم توسط دولت، این مسیر ۵۰ کیلومتری تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

وی عقب‌ماندگی احداث سالانه ۳۰ کیلومتر خطوط مترو تهران در سال‌های ۹۴ و ۹۵ را به دلیل کاهش منابع درآمد شهرداری دانست و گفت: در سال جاری و با پشتیبانی بانک شهر، احداث خطوط ۶ و ۷ مترو سرعت گرفت و امیدواریم بخشی از این ۲ خط امسال و باقیمانده خطوط هم در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص نیاز به واگن در متروی تهران هم گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر فاصله انتظار قطارها در ایستگاه‌های مترو به ۴.۵ دقیقه برسد نیازمند ۱۲۰۰ واگن جدید هستیم و اگر زمان انتظار قطار به ۲.۵ دقیقه کاهش یابد نیازمند ۲هزار واگن در متروی تهران خواهیم بود.

وی ادامه داد: پس از احداث خطوط مترو تهران تا پایان سال ۹۷، بار احداث تونل از دوش مترو برداشته می‌شود و به تامین واگن و قطار بیشتر پرداخته خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تامین ارز لازم برای خرید واگن و قطار را برعهده دولت عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که اقدامات لازم توسط دولت برای تامین واگن و قطار و پله برقی و آسانسور توسط دولت انجام شود.

محسن سرخو در خصوص شرکت‌های حمل و نقل اپلیکیشنی هم گفت: این موضوع را در دستور کار کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قرار دادیم و جلساتی را با حضور مدیران این شرکت‌ها برگزار کردیم. این شرکت‌ها رضایت مردم را جلب‌کرده‌اند. اگر مجموعه‌ای با کیفیت و قیمت مناسب بتواند رضایت شهروندان را جلب کند قطعا با آن مخالفتی نداریم و اگر تعداد این شرکت‌ها بیشتر هم شود بین آنها رقابت ایجاد می‌شود و خدمات بهتری ارائه می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در جلسات با مدیران شرکت‌های اپلیکیشنی موضوع نوع خودرو و صلاحیت راننده و آئین‌نامه انضباطی این شرکت‌ها را برای امنیت شهروندان بررسی کردیم و در این جلسات مطرح شد که در کنار استفاده از خودروهای شخصی، از تاکسی‌های گردشی هم استفاده شود.

وی خدمات تاکسی به معنی واقعی را همین خدماتی دانست که توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود و گفت: جلسات مشترکی با مدیران تاکسی‌رانی هم داشته‌ایم و این موضوع مطرح شده است که تاکسی‌ها با این شرکت‌ها همکاری کنند. بدین طریق با بالا رفتن درآمد تاکسی‌ها، تاکسی‌رانان قادر خواهند بود از تاکسی‌های با مدل بالاتر استفاده کنند. تاکسی‌های گردشی مسافت زیادی را در شهر طی می‌کنند و بنزین می‌سوزانند تا مسافر پیدا کنند و اگر با این شرکت‌ها کار کنند با زمان کمتر و هزینه مناسب‌تر می‌توانند فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعداد خودوریی که با شرکت‌های حمل‌ونقل اپلیکیشنی همکاری دارند نیز گفت: یکی از این شرکت‌ها در حال حاضر حدود ۲۰ هزار و دیگری ۱۲ هزار خودرو زیر مجموعه دارد.

در ادامه جلسه محسن سرخو در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت حقوق همزمان توسط وی از شورای شهر و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم گفت: به قانون شوراها رجوع کنید. براساس قانون عضویت در شورای شهر شغل تلقی نمی‌شود و با عضویت در شورای شهر تنها در مشاغلی از جمله وزارت و معاون وزیر و مدیرکلی نمی‌توان شاغل شد. بنده وقتی عضو شورای شهر شدم استعلام کردم و مشخص شد که با عضویت هیات مدیره تأمین اجتماعی مغایرتی نداشت. همه اعضای شورا، شغل اصلیشان چیز دیگری است.

سرخو همچنین در خصوص اتهام تغییر کاربری خانه و پارکینگ منزل مسکونیش با کذب خواندن این موضوع گفت: این خبر توسط یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود.

محسن سرخو در تشریح این اتهام گفت: طرف کار من نبودم و همسرم بود که به وی تهمت زده شد. پاسخی به خبرگزاری دادیم که با سانسور منتشر شد. افتراهای جدیدی مطرح شد. مجدداً پاسخ داده شد و پاسخ را با تأخیر و پس از سانسور منتشر کردند.

وی در ادامه از شکایت انجام شده از این خبرگزاری خبر داد و گفت: شکایت کردیم. مراحل شکایت هم از مرحله بازپرسی گذشته و کذب بودن برای بازپرس مشخص شده است.
سرخو در خصوص این ساختمان هم تأکید کرد که سال ۸۳ ساخت آن آغاز شد و در سال ۸۸۸ به پایان رسید. بنده هم در نیمه دوم سال ۹۲ عضو شورای شهر تهران شدم و بنده به هیچ عنوان نمی‌توانستم در این موضوع دخل و تصرف داشته باشم.

سرخو همچنین تأکید کرد که همسر من به میزان ۳۶ درصد در این ساختمان مشارکت داشته است و بنده هم مطلقا در این قضیه دخالتی نداشته‌ام.

وی در خصوص تغییر کاربری پارکینگ به مسکونی در این ساختمان هم گفت: بر اساس قوانین ۶۰ درصد سطح به اضافه ۲ متر تراکم مقدور بوده است و این در حالی بود که تنها ۵۶ درصد به ما اجازه داده بودند. چون بخشی از تراکم کسری داشت، در پارکینگ همکف مجوز دادند.

سرخو در خصوص علت تغییر کاربری این ساختمان از آموزشی به مسکونی هم گفت: آنجا مدرسه اسلامی دایر بود و چون به سختی دانش‌آموزان گزینش می‌شدند و هزینه حق‌التدریس‌ها زیاد بود مدرسه زیان‌ده بود و به تعطیلی کشیده شد.

وی در خصوص شکایت از خبرگزاری منتشر کننده اسناد اتهام همسرش نیز گفت: انتظار داشتیم بعد از آنکه این خبرگزاری در مراحل بازپرسی متوجه شد که اشتباه کرده است حداقل یک عذرخواهی کند و اگر عذرخواهی می‌کردند ما شکایتمان را پس می‌گرفتیم.

سرخو در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در خصوص تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک هم گفت: دریافت آرم طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها جزء مصوبات است و موتورسیکلت‌ها ملزم هستند که با پرداخت هزینه‌ای نازل، آرم طرح ترافیک دریافت کنند که این مسئله جزء اقدامات سلبی شهرداری تهران است.

 نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران از‌ سه‌شنبه ۲۶ بهمن لغایت شنبه ۳۰ بهمن از ساعت ۱۲ الی ۲۰ در مجموعه نمایشگاهی آفتاب برگزار می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا