اجتماعی و فرهنگی

دو پیشنهاد شورای عالی استان‌ها به دولت درباره آتش‌نشانان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مهدی چمران ظهر امروز در حاشیه جلسه علنی صبح امروز شورای عالی استانها با اشاره به دستور جلسه و مصوبات جلسه امروز گفت: در ابتدا در ارتباط با اضافه کردن بندی به آییننامه تشخیص مصادیق شهید و جانباز بودن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دولت آیین‌نامه مصادیق شهید و جانبازی را چندی پیش اصلاح کرد که بر این اساس کسانی که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کشته می‌شوند در حکم شهید خواهند بود، گفت: به دنبال آن هستیم که به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها شغل آتش‌نشانی نیز به این مصادیق اضافه شود و آتش‌نشانانی که در حین انجام وظیفه جان می‌دهند، در حکم شهید محسوب شوند.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین با بیان اینکه بر اساس دستور دوم شورای عالی استان‌ها پیشنهاد شد که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط قضایی معرفی شوند، گفت: واقعیت این است که وقتی کارشناسان آتش‌نشانی و شهرداری طی بازدیدهای خود به ناامن بودن یک ساختمانی پی می‌برند، بر اساس قوانین تنها می‌توانند نسبت به ارائه تذکر و اخطار اقدام کنند و برای پلمب نیاز به حکم قضایی دارند. قوانین نیز در این راستا ابهاماتی دارد که پیشنهاد شد کارشناسان آتش‌نشانی به عنوان ضابط قضایی معرفی شوند تا اگر تشخیص دادند مکانی به دلیل نداشتن موارد ایمنی، ناایمن است، تعطیل شود.

وی با بیان اینکه البته باید بررسی‌های لازم در این خصوص انجام گیرد و قوه قضاییه نیز به عنوان دستگاه همکار، نظرات خود را اعلام کند، گفت: در این پیشنهاد آمده است که مرجع انتخاب اولیه سازمان آتش‌نشانی خواهد بود اما بررسی صلاحیت‌ها بر عهده قوه قضاییه است.

چمران در مورد ساختمان پلاسکو نیز با بیان اینکه این ساختمان برای قبل از سال ۵۲ بوده و در آن زمان اخذ پایان کار لازم و ضروری نبوده است، گفت: برهمین اساس سیستم هوشمند آتش‌نشانی نیز نداشت هر چند که قابلیت نصب داشته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی استان‌ها طرحی را به دولت تقدیم نمی‌کند که بر اساس آن ساختمان‌های ناایمن پلمب شود، گفت: برای این مهم باید به سوالاتی از جمله ناایمنی را چه کسی تشخیص می‌دهد؟ درجه ناامنی؟ توسط چه کسی پلمب شود؟ و … پاسخ داده شود که باید بر روی این مسئله بررسی‌های لازم صورت گیرد و نهایتا تصمیمی جامع اتخاذ شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا