اجتماعی و فرهنگی

پلاک «پلاسکو» خود یک موزه است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین یک هفته پیش و در وسط بحبوحه فاجعه پلاسکو رضا کیانیان، بازیگر پیشنهادی را در  صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد؛ او در صفحه اینستاگرام خود نوشت؛

«این فاجعه باید درس بزرگی برای ما باشد، درسی که هرگز نباید فراموش کنیم! درسی که باید در تاریخ و برای آیندگان جاودان بماند؛ درسی از ندانم‌کاری و غیرت و رشادت.

با دوستان هنرمندم به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد کنیم شهرداری این مکان را به بنای یادبود تبدیل کند که تندیس همه آتش‌نشانان غیور و شهیدمان را در خود نگه‌داری کند و ابعاد این فاجععه شهری را که جهان را بهت‌زده کرد، به نمایش بگذارد!

این ویرانه تبدیل به موزه و بنای یادبود شود! و برج دیگری به تهران اضافه نشود! تهران بیماری برج دارد. این موزه هشداری به این بیماری شهری هم هست.»

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حالت کلی  پیشنهاد ایجاد موزه‌ای به یاد آتش نشانان فداکار پلاسکو را اتفاق مهمی می‌داند، اما در این زمینه  می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی از این ایده حمایت می‌کند، اگر مجموعه مالکان، بنیاد مستضعفان و شهرداری نیز رضایت داشته باشند، ما می‌توانیم در طراحی و فرآیند موزه یک کار ویژه انجام دهیم.

او با بیان این‌که پیشنهاد ایجاد موزه در این فضا مناسب است، اما با توجه به مالکیت پلاسکو نخست باید رایزنی‌ها و صحبت‌ها در این زمینه انجام شود، توضیح می‌دهد: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آماده‌ایم با بنیاد مستضعفان رایزنی کنیم، می‌توانیم برای ایجاد موزه، طراحی و تجهیز آن فضا به آن‌ها کمک کنیم. اگر مسائل حل و فصل شود و بپذیرند ما آماده هر کمکی به آن‌ها هستیم.

طالبیان تاکید می‌کند: اگر بنیاد مستضعفان آماده و راضی باشد، ما حاضر به رایزنی برای ایجاد موزه در فضای پلاسکو هستیم.

پلاک سنگی ساختمان پلاسکو پس از کشف از زیر آوار

* پلاک «پلاسکو» خود یک موزه است

او درباره‌ی وضعیت پلاک «پلاسکو» که در آخرین روزهای آواربرداری کشف شد، نیز می‌گوید: احتمالا این پلاک در حال حاضر در اختیار شهرداری است، اما معتقدیم آن پلاک خود یک موزه است، این پلاک نهایتا باید در فضایی با عنوان موزه آتش‌نشانی قرار گیرد.

وی همچنین اظهار می‌کند: اگر موزه در محل ساختمان پلاسکو ایجاد شود، یک اتفاق فوق‌العاده است. بنابراین در صورت رضایت مالک تا زمان آماده‌سازی فضا می‌توانیم با مرکز آتش نشانی میدان حسن‌آباد تهران هماهنگی‌هایی را انجام دهیم، تا فضایی از آن مکان را به صورت موقت دراختیار موزه آتش‌نشانی قرار دهند.

طالبیان با بیان این‌که اگر شرایط مهیا باشد، می‌توان این کار را انجام داد، می‌گوید: کافی است مرکز آتش‌نشانی میدان حسن‌آباد توافق کند و کارشناسان اشیای مورد نیاز را بررسی کرده و انتخاب کنند، در این شرایط کار سریع‌تر انجام می‌شود تا موزه به صورت موقت در صورت رضایت مالک پلاسکو و حتی در صورت امکان به صورت دائم در فضای آن مرکز آتش‌نشانی ایجاد شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ سرانجام این اقدام را بسیار خوب پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: به نتیجه رسیدن این کار نیازمند مشورت همه‌ی ارگان‌های دخیل در این زمینه است، تا باتوانند به یک نتیجه مورد نظر و موفق برسند.

 پیش از این نیز رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پیشنهاد ایجاد موزه آتش‌نشانی را مطرح کرده بود.

او اعلام کرده بود: لباس‌ها و تجهیزات آتش‌نشانان ایثارگر، لوگوی فلزی ساختمان که تاریخ ساخت آن را نشان می‌داد و از قضا سالم از زیر آوار درآمد و حتی گاوصندوق‌های  سوخته و بخشی از شبکه فلزی پنجره‌های این ساختمان ۵۴ ساله می‌تواند در محلی با عنوان موزه آتش‌نشانی نگهداری شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا