شورای شهر

ساعت کار فردا به احترام ایثار آتش نشانان دیرتر کلید بخورد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  احمد مسجد جامعی در جریان برگزاری سیصدو بیست و چهارمین جلسه شورا با اشاره به تشییع شهدای آتش نشان حضور احاد مردم در این مراسم نمادی از همبستگی و همراهی فداکاری و ایثار را به نمایش خواهد گذاشت. 


وی در ادامه با اشاره به زمان برگزاری این مراسم همچنین پیشنهاد داد تا ساعت شروع ادارات و دستگاههای دولتی به گونه ای تنظیم شود که که کلیه احاد شهروندان تهرانی در این بتوانند حضور داشته باشند.

مسجد جامعی به اهمیت بررسی همه جانبه حادثه و جریانات پس از آن اشاره داشت و پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یابی مستقل را از سوی شورای شهر تهران ارائه داد و تاکید کرد: دانستن حقیقت، جزو حقوق جامعه و افراد است. یکی از راه‌های احقاق حقوق شهروندان، شفاف‌سازی و روشن کردن ابعاد حادثه‌هاییست که در شهر اتفاق افتاده و مال و جان شهروندان را به خطر انداخته و زندگی، عواطف و احساسات آن‌ها را متاثر کرده است. این کار باید به صورت متمرکز صورت بگیرد و نمی‌توان انتظار داشت که از طریق ارائۀ گزارش‌های گسسته و جزیره‌ای و فعالیت‌های ناپیوسته و مقطعی، چاره‌ای اساسی برای این‌دست حوادث اندیشیده شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا خاطر نشان ساخت: این حادثۀ دردناک به تعبیر مقام معظم رهبری از یک‌سو مایۀ اندوه و تاسف و نگرانی عمیق شد و از سوی دیگر فداکاری متعهدانۀ آتش‌نشانان را آشکار ساخت و به دنبال آن ایجاد همدلی گسترده‌ای در بین همۀ اقشار جامعه برای کاستن از آلام عمومی و به‌ویژه خانواده‌های آسیب‌دیده و شهدای حادثه فراهم کرد.

وی در ادامه یادآور شد بر همین اساس مجموعه های دولتی و سازمانهای مرتبط با امر ایمنی و امداد هر کدام به صورت جداگانه در حال جمع آوری اطلاعاتی از این حادثه هستند که به جای خود قابل تقدیر و مورد استناد است اما شورای شهر تهران یک وظیفه قانونی در خصوص تهیه گزارشی مکتوب و مستند از این حادثه را دارد و می توانیم مجموعه این اسناد را در شورا به عنوان یک سند واحد ببینیم. 

وی در ادامه به بند هایی از قانون اشاره داشت و افزود: با وجود اختلاف بین منابع اطلاعاتی و رواج شایعات مختلف، برای مشخص شدن زمینه‌سازهای فاجعه و قصورها و تقصیرها، به منظور آگاهی‌بخشی عمومی و ارائۀ تصویری جامع از آن و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده با توجه به اختیارات حاصله از بندهای ذیل مادۀ ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب ۰۱/۰۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی به‌ویژه بند ۱۹ قانون مذکور، پیشنهاد تشکیل کمیتۀ حقیقت‌یاب برای رسیدگی به این فاجعه با اعضا و وظایف ذیل ارائه می‌شود تا بتوانند ظرف مدت یک ماه با سرعت و دقت کافی گزارش‌های لازم را ارائه دهند.

مسجد جامعی همچنین اشاره به انتخاب اعضای این کمیته پیشنهادی داشت و افزود: در این کمیته دونفر عضو شورا ، یک نماینده مجلس به انتخاب مجمع نمایندگان تهران، یک‌نفر نمایندۀ شهرداری تهران به انتخاب شهردار تهران، یک‌نفر نماینده از استانداری به انتخاب استاندار تهران، یک‌نفر حقوق‌دان به انتخاب کانون وکلا و …. انتخاب شوند. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهروند این شهر است گفت: گلایه شهروندی دارد مربوط به افرادی غیر از آتش نشانان که در این حادثه جانشان را از دست داده اند. 

مسجد جامعی در این زمینه افزود: در نشستی که با کسبه و هیات مدیره پلاسکو داشتیم این عزیزان تاکید داشتند، تعدادی از کارکنان پلاسکو به دلیل آشنایی که با ساختمان و تاسیسات آن داشتند آتش نشانان را همراهی کردند و به همین دلیل زیر اوار ماندند بنابراین شایسته بود که این عزیزان که اتفاقا پیکرشان همراه با آتش نشانان بیرون آمده بود را همراه شهدای آتش نشان فردا تشییع می کردیم . ظاهرا این پیکرها تحویل خانواده هایشان شده و در تهران و شهرستانی که تعلق داشتند مراسم خاکسپاریشان انجام شده است. 

وی همچنین خواستار شد که مدیریت شهری هزینه های مراسم کفن و دفن این افراد را تقبل کند. 
در نهایت این پیشنهاد به عنوان یک طرح دو فوریتی به امضای ۱۵ نفر از ۲۷ نفر اعضای حاضر در سیصد و بیست و چهارمین جلسه شورا رسید تا در جلسه آتی شورا به رای گذاشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا