شورای شهرصفحه اصلی

شهرداری چرا اجازه ساخت دانشگاه در دل کوه را صادر کرد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: شهرداری چرا اجازه ساخت‌وساز در این ارتفاع را داده است.

به گزارش شوراآنلاین زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از  دستور خود که با محوریت حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات بود،گفت: وقتی کوه را برای احداث دانشگاه می‌تراشند، وقتی حریم منابع ملی از تیررس زمین‌خواران بی‌امان است! وقتی غیرقانونی مجوز ساخت و ساز صادر می‌شود و ایمن‌سازی راه‌ها برای متولیان آن با اما و اگرهای بی‌حاصل، انتخابی و شرطی می‌شود؛ چشمانمان این‌گونه در حسرتی غم‌بار شاهد از دست رفتن جگرگوشه‌هایمان می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز یک هفته از حادثه دلخراش آتش‌سوزی و فوت ۲ کودک در پیش دبستانی زاهدان نگذشته بود که خبر واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در سینه‌کش پر پیچ و خم سیمونبولیوار، داغ جانسوزی بر دل پایتخت‌نشینان گذاشت. اکنون ۴ روز در حالی از این فاجعه دلخراش می‌گذرد که هیچ پاسخی از نهادهای مسئول به گوش نمی رسد! تنها حکم برکناری، «زبانی» برای تأسف از تقصیرها شده است و از این غم‌باره تألم‌بار برای تاخت و تاز بر صحنه قدرت استفاده می‌کنند بی‌آنکه پی درد و چاره آن باشند.

نوری با طرح این پرسش که چگونه می‌شود که اراضی منابع ملی تصرف و در ارتفاع غیرمجاز مجوز ساخت دانشگاه صادر شود، اضافه کرد: چگونه آرام آرام وسعت دانشگاه در اراضی ملی مجاور گسترده‌تر می‌شود، بی‌آنکه تمهیدات لازم برای تأمین دسترسی ایمن برای آن لحاظ شود. چگونه دانشگاه اجازه دارد از جاده‌های باریک و پرپیچ و خم، بدون وجود گاردریل و حفاظ برای دسترسی به دانشکده‌های خود استفاده کند و اتوبوس‌های فرسوده‌ای را که بیش از ۸ سال است که از رده خارج شده‌اند به طور غیرقانونی به کار گیرد؟ چه گلچین نابی از قانون مداری! اما این بار ۱۰ نفر از جوانان این سرزمین جان باختند و ده‌ها نفر مصدوم شدند و خانواده ایران داغدار شد.

نوری اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات باید پاسخگو باشد. چرا که به موجب قانون مکلف به صدور مجوز ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا‌ مؤسسه تحقیقاتی (‌اعم از دولتی یا غیردولتی) است. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخگو باشد چرا که یکی از وظایف سه‌گانه آن تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی است. باید به این سؤالات پاسخ داده شود که آیا در صدور مجوزها و ضوابط تأسیس مراکز علمی، استانداردهای ایمنی نیز لحاظ شده است؟ رئیس دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشد. چگونه است که با وجود درآمدهای سرشاری که مستقیماً از دانشجویان اخذ می‌شود، سهم آنان سرویس‌های فرسوده از رده خارجی می‌شود که در سراشیبی ناایمنی که از چشم غیرناظر آنان آشکارا پنهان مانده است، دچار چنین مصیبتی می‌شوند؟

وی با بیان اینکه رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشد،گفت: چرا که راجع به جزئی‌ترین مسائل واحدهای شهرستانی اظهارنظر می‌کند اما در این حادثه دلخراش، غایب بزرگ است. شهردار وقت باید پاسخگو باشد. مگر شهر حریم ندارد؟ درختان را قلع و قمع کردند، باغاتمان را به یغما بردند، از زمین‌خواری به کوه و سنگ رسیدند و باز هم مجوز ساخت‌و‌ساز صادر کردند.

نوری گفت: ستاد معاینه فنی باید پاسخگو باشد. می‌گویند گواهی معاینه فنی این اتوبوس یک هفته پیش از حادثه منقضی شده است. خیر این چنین نیست بلکه صدور گواهی از سال ۱۳۹۱ برای این اتوبوس که به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج شده بود، از اساس اشتباه بوده است.این چه گواهی معاینه فنی است که ستاد بر روی خودروهای از رده خارج صادر می‌کند؟! این چه فرآیند معیوبی است در صدور گواهی معاینه فنی خودروهای فرسوده! مگر می‌شود برای خودروی از رده خارج گواهی سلامت فنی صادر کرد؟!

نوری در پایان تأکید کرد: اینک که دادستان کل کشور جهت رسیدگی به این حادثه جانسوز ورود پیدا کرده است، تنها درخواست من به عنوان نماینده‌ای از دل مردم پایتخت، نه تنها دادخواهی از دانشجویان و عزیزان از دست رفته‌مان بلکه دادخواهی از کلیه شهروندان شهرم که جان و مالشان را در شهر به مدیریت و چشمان ناظر ما به امانت می‌سپارند، است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا