شورای شهر

عضو شورا رسیدگی به وضعیت کسبه پلاسکو را خواستار شد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  شاکری در سیصد و بیست و دومین جلسه شورا با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: ساختمان مورد نظر از نوع قاب خمشی فولادی به اتصالات خور جینی بوده که در سال ۳۷ تا ۴۱ ساخته شده است و فاقد هر گونه تمهیداتی برای آتش نشانی بوده است . 


وی ادامه داد: بر اساس ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مدت زمان ایستایی و حفظ مقاومت در برابر حریق نیز سه ساعت اعلام شده است که بر این اساس می بایست در ساختمان های بلند مرتبه ، ساختمان مجهز به شبکه بارنده خودکار و پمپ های آتش نشانی باشد تا قبل از زمان طلایی سه ساعت حریق مهار شود . 

شاکری تصریح کرد: با توجه به اینکه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان صرفا برای ساختمان های بعد از سال ۹۲ می باشد لذا به لحاظ حقوقی اجرایی نمودن آن برای ساختمان های موجود امکان پذیر نیست و این معضل باید رفع شود . 

اقبال شاکری خاطر نشان ساخت : سازمان آتش نشانی دستور العمل و آیین نامه ای برای مقاوم سازی ساختمان های فولادی موجود برابر حریق تدوین نموده است که قابل پیشنهاد برای تصویب و ابلاغ از طرف وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف وضعیت موجود می باشد . 

وی یاد آور شد : برای رفع خلاءهای موجود در زمینه پیشگیری از حوادث مشابه به خصوص در ساختمان های عمومی با مالکیت دولتی اجرای ماده چهارم و سوم مصوبه توسعه و بهبود خدمات آتش نشانی بهترین راه حل است . لکن اجرای این مصوبه از توان سازمان آتش نشانی به تنهایی خارج است . لازم است اداره کل حقوقی شهرداری تهران و معاونت معماری و شهر سازی و سازمان مدیریت بحران با عزم جدی وارد این موضوع شوند . 

شاکری گفت : به موجب ماده یکم این مصوبه سازمان آتش نشانی مکلف است در راستای ارتقاء سطح کیفی ایمنی شهر و پایداری آن در طول دوره بهره برداری تصرفات با استفاده از ظرفیت درون و برون سازمانی اقدام به نظارت و بازرسی دوره ای ضوابط ایمنی و آتش نشانی در کلیه ساختمانها، فضا های شهری ، معابر ، تاسیسات ، تجهیزات و تسهیلات شهری نموده و موارد نقص را ابلاغ نماید . 

شاکری همچنین خواستار شد : رسیدگی به وضعیت کسبه پاساژ و اطراف پاساژ ، پاسخگویی مالک ساختمان در مقابل تذکرات ، فعال شدن ستاد خبری ستاد مدیریت بحران ،رسیدگی به مکاتبات آتش نشانی ، رفع موانع حقوقی و اجرای احکام ، رفع موانع حقوقی ضوابط آتش نشانی از جمله مواردی است که بایست به آن ترتیب اثر داد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا