اجتماعی و فرهنگی

چرا آتش‌نشان‌ها شهید محسوب نمی‌شوند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در این زمینه رامبد جوان هم در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: «بعد از خواندن مطلبی ا یک‌سری سوال برای من و قطعا همه مردم پیش آمده که از مسئولان تقاضا داریم پاسخگو باشند».

او بخشی از گفته‌های مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی تهران را به این شکل انتشار داده، «متأسفانه بنیاد شهید آتش‌نشانان را شهید نمی‌داند. نیروهای نظامی اگر حتی در سفر غیرعملیاتی هم در بین دو شهر کشته شوند شهید محسوب می‌شوند، اما با اینکه در این سال‌ها ما لایحه‌ای در این‌باره به شورای شهر هم داده‌ایم، اما همچنان بنیاد شهید، آتش‌نشانان را جزو شهدا ندانسته و آن‌ها را از حقوق شهید برخوردار نمی‌داند. این موضوع برای همه آتش‌نشانان ایران است و نمی‌دانم چرا به آن توجهی نمی‌شود. در این راه، رسانه‌ها نیز باید کمک کنند تا به امید خدا عزیزان آتش‌نشان نیز که جان خود را در راه نجات مردم می‌دهند جزو شهدا محسوب شوند.»

کارگردان فیلم «نگار» که در جشنواره‌ی سی‌و پنجم فجر حضور دارد، در ادامه این پست خود آورده است:‌ «ما مردم لازم داریم بدانیم که شهدای آتش‌نشان این حادثه و حوادث مشابه از جانب بنیاد شهید «شهید محسوب می‌شوند یا نه و اگر نه چرا» و سوال بعدی اینکه «خانواده آن‌ها هم خانواده شهید محسوب می‌شوند یا خیر؟»

او همچنین از اصحاب رسانه و کسانی که دغدغه‌مند مشکلات جامعه هستند درخواست کرده که این پرسش‌گری را آغاز کنند.

البته این پرسش رامبد جوان با پاسخ و واکنش حدود هزار مخاطب خود همراه شده که بسیاری از آن‌ها بر شهید بودن این جان‌باختگان تاکید داشته‌اند.

همچنین برخی از آن‌ها نوشته‌اند، «اگر این‌ها شهید نیستند پس باید تعریف دیگری از شهید کرد. فرمانده زمان جنگ که سال‌ها پس از جنگ با سقوط هواپیما جان‌ باخته شهید اطلاق می‌شود بعد این‌ها که به دل حادثه رفتند، شهید نیستند؟! اینجا سرزمین تغییر معنای لغات است و به سر اعتقادات مردم هم همین بلا آورده شده است.»، «هر کسی که جانش را برای مردم به خطر می‌اندازد وکشته می‌شود شهید محسوب می‌شود»، «چرا نباید شهید حساب شوند؟ این عزیزان جانشان را برای نجات جان مردم می‌گذارند و کم از یک جهاد نیست، ایثار است فرقی نمی‌کند کجا باشد»، «این عزیزان مقام و ارزش‌شان از شهدا هم بالاتر است. برای کشورم متأسفم.» ، «پدر من هم نظامی است. روی کل بدنش زخم‌های زیادی است که آثار بمب‌های شیمیایی بوده اما او را به عنوان جانباز نمی‌شناسند. حتی به عنوان ایثارگر هم نمی‌شناسند چون می‌گویند نظامی بودی و وظیفه‌ات بوده که در جنگ باشی. باید حتما زبانم لال می‌مرد که از مزایای شهدا بهره‌مند می‌شد؟!»، «آیا حتما باید در سوریه، عراق و فلسطین کشته می‌شدند تا شهید محسوب شوند؟»، «خداست که تعیین می‌کند آتش‌نشانان شهید هستند یا نه»، «این حرف‌ها هم فقط برای آدم‌های زنده است. این عزیزان اگر در مقبره شهدا به خاک سپرده شوند یا در یک قبرستان معمولی، هیچ فرقی به حالشان ندارد روحشان پیش خداست. اما رئیس بنیاد شهید و بقیه مردم باید هوادار خانواده‌هایشان باشند» و ….

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا