اجتماعی و فرهنگی

تعداد روزهای هوای ناسالم در تهران را کاهش داده ایم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار در گفت‌وگویی تلویزیونی که به مناسبت روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: در جاهایی توانستیم روی موضوع آلودگی هوا تأثیرگذار باشیم و تعداد روزهای هوای ناسالم را کاهش دهیم. برای مثال، در شهر تهران طبق‌ آمار تا ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۵، ۲۳۱ روز هوای سالم و پاک داشتیم؛ در حالی که در ابتدای کار دولت یازدهم، ۱۷۶ روز هوای سالم و پاک داشتیم. بنابراین بیش از حدود ۵۰ روز کیفیت هوا بهتر شده است.

وی ادامه داد: بین‌ شهرهای دیگر، اصفهان بهترین الگو بود که تعداد روزهای پاک آن نسبت به سال ۱۳۹۲ بیشتر شده است و در شیراز نیز کیفیت هوا رو به رشد است. در شهرهای دیگر نیز وضعیت هوا به طور نسبی بهتر شده است.  به طور کلی، کاهش روزهای هوای ناسالم امری زمان‌بر است و به سرعت اتفاق نخواهد افتاد ولی دولت طی سه سال گذشته اقداماتی در این راستا انجام داده و ساز و کار مدیریتی جدی و برنامه‌های علمی را در روزهای اول کاری خود تعریف کرد.

ابتکار اضافه کرد: به طور منظم از دستگاه‌ها گزارش‌گیری کردیم و علاوه بر سنجش و پایش وضعیت آلودگی هوا در شهرها، کیفیت بنزین را به طور منظم در جایگاه‌ها نمونه‌گیری می‌کنیم و همین‌طور خودروها را به طور منظم پایش می‌کنیم. علاوه بر این، تمام خطوط تولید خودرو کشور به طور مستمر بازرسی و کنترل می‌شوند و اگر خودرویی با استانداردهای مصوب دولت همخوانی نداشته باشد، شماره‌گذاری آن متوقف می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بعضی دستگاه‌ها کارهای بیشتری انجام داده‌اند اما در بعضی جاها، پیچیدگی کار و کمبود اعتبارات مانع انجام درست کار و رسیدن به دست‌آوردها شده است. دستگاه‌هایی که در این زمینه به درستی کار کرده‌اند، وزارت نفت و وزارت صنعت هستند که گام‌های خوبی را برای ارتقای کیفیت سوخت برداشته‌اند اما تا رسیدن به حد مطلوب نهایی راه‌های زیادی داریم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. بنزین یورو۴ استانداردهایی دارد که این استانداردها باید به طور دقیق رعایت شود و پالایشگاه‌ها باید در راستای کیفی‌سازی سوخت گام‌های موثری بردارند که در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: مراکز معاینه فنی به دوربین مجهزند و پلاک هر خودرویی با دوربین کنترل می‌شود و اطلاعات مربوط به انجام آزمون معاینه فنی روی پلاک وارد می‌شود که اگر خودرو بتواند حدود مجاز را کسب کند، تایید می گیرد و در غیر این صورت تایید نخواهد داشت. این اتفاق مهمی است و ما می‌توانیم از این طریق محدوده‌های ورود خودروها به خصوص خودروهایی که معاینه فنی ندارند را مشخص و در مرحله بعد معاینه فنی برتر را سطح‌بندی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: علاوه بر سامانه یک‌پارچه معاینه فنی، ارتقای حدود مجاز خودروها را در شش ماه گذشته داشته‌ایم که این هم اتفاق مهمی است؛ یعنی خودروهایی که میزان آلایندگی آن‌ها بیشتر باشد، نمی‌توانند از معاینه فنی عبور کنند و اتفاق مهم دیگر نیز قانون هوای پاک و لایحه هوای پاک است که این لایحه به مجلس رفته و با پیگیری‌های دکتر لاریجانی آماده است و امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود.

وی با بیان این که روند تخصیص بودجه برای تعویض کاتالیست خودروها باید با دقت و سرعت بیشتری انجام شود، اظهار کرد: جذب آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها توسط کاتالیست‌ها انجام می‌شود؛ خصوصا تاکسی‌ها که پیمایش زیادی دارند و ممکن است کاتالیست‌ آن‌ها به سرعت از رده خارج و آلایندگی آن‌ها بیشتر شود. بنابراین مسأله کاتالیست‌ها در تاکسی‌ها بسیار مهم است.

ابتکار گفت: قرار بود سال ۱۳۸۶، خودروسازی کشور به استاندارد یورو۴ ارتقا پیدا کند که متأسفانه این اتفاق تا سال ۱۳۹۳ نیفتاد و این جزو تکالیف و برنامه‌های مصوب دولت بود که در نیمه‌های ۱۳۹۳ آن‌ را اجرایی کردیم و کل خودروهای تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ را اجرا کردند و ما نیز به طور مستمر خطوط بازرسی را انجام می‌دهیم. همچنین در مورد این که فناوری جدید مانند خودروهای برقی و موتورهای هیبریدی و برقی را ترویج دهیم، دولت در ابتدای کار خود اقداماتی را انجام داد که یکی میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها و تست‌هایی بود که به طور مستمر انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از یکم مهرماه ۱۳۹۵ موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شود. همچنین ۱۴۴ مجوز جدید برای موتورسیکلت‌های انژکتوری و تعدادی هم برای موتورسیکلت‌های برقی دریافت شده است که تایید کردیم. همچنین با توجه به این که پایه خودروهای برقی و موتورسیکلت‌های برقی باتری لیتیومی است، وزارت دفاع از سال ۱۳۹۳ این فعالیت را شروع کرده است و در حال حاضر باتری لیتیومی را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به این که دولت با حذف تعرفه قصد داشت تا واردکنندگان را تشویق به وارد کردن خودروهای برقی و هیبریدی کند، گفت: علاوه بر آن، حمایت ویژه‌ای از سوی وزارت صنایع شده است که در دستور کار دولت قرار گرفته و ما می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور می‌شود از تولیدکنندگان خودروهای برقی و هیبریدی حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

ابتکار در خصوص خودروهای سنگین و دیزلی گفت: دنیا روز به روز متوجه شد که استفاده از سوخت گازوئیلی با وجود ارتقای استانداردهای این سوخت می‌تواند تولید ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون را افزایش دهد و در نهایت آلودگی هوا را به شدت تشدید کند. در حقیقت کشورهای اروپایی در دوره‌ای به سمت توسعه خودروهای دیزلی با استانداردهای بالا رفتند ولی بعد پشیمان شدند و امروزه به سمت خودروهای برقی و هیبریدی و حتی گازسوز حرکت می‌کنند. این مسأله در مورد خودروهای سنگین خصوصا اتوبوس‌ها برای ما اهمیت دارد زیرا در ناوگان اتوبوسرانی در کلان‌شهرها تعداد زیادی اتوبوس دیزلی داریم و فیلتر دیزل می‌تواند تا حدی میزان آلایندگی را کاهش دهد که شهرداری‌ها باید این فیلترها را برای اتوبوس‌های دیزلی به کار ببندند که از آلایندگی آن‌ها کم شود. البته تعدادی هم به عنوان نمونه انجام شده است ولی هنوز به طور گسترده اتفاق نیافته است.

وی با بیان این که تأمین اتوبوس‌های نو و مسئولیت‌های دولت و شهرداری‌ها به بحث تامین اعتبارات برمی‌گردد، اظهار کرد: برای مسأله آلودگی هوا در کلان‌شهرها خوشبختانه سازو کاری با کمک دکتر شریعتمداری و با همکاری سیستم‌های بانکی پیش ‌بینی شده است و امیدواریم تا پایان سال این مسأله محقق شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به استفاده از فیلتر دوده در این خودروها اشاره کرد و گفت: در شهر تهران شبانه ۱۰۰ هزار خودرو سنگین تردد می‌کنند که عمده کار آن‌ها جابه‌جایی نخاله و زباله است. بر اساس قانون اقداماتی را که می‌توان در این زمینه انجام داد، ارتقای استانداردها و کمک به نوسازی این ناوگان که همکاری بین شهرداری و وزارت راه را می‌طلبد و ساماندهی این خودروها که تکلیف قانونی شهرداری است و شهرداری باید خودروهای سنگین را ساماندهی کند.

وی اضافه کرد: دارندگان کامیون‌ها این توان را ندارند که به تنهایی خودرو خود را نو کنند ولی با تسهیلات بانکی و حمایت‌ها و ساز و کارهای پیش‌بینی شده و مصوبه اخیر، امیدواریم بتوانیم آن‌ را اجرایی کنیم. همچنین بانک‌ها در ارتباط با تاکسی‌های فرسوده همکاری‌های خوبی داشته‌اند و نزدیک به ۴۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده که بیش از ۱۵ هزار تاکسی مربوط به شهر تهران است و می‌خواهیم این روال را برای اتوبوس‌ها پیش بریم.

ابتکار  گفت: یکی از مصوباتی که دولت حدود شش ماه پیش داشت و اخیرا در حال اجرایی شدن است، ارتقای حدود مجاز معاینه فنی است. این مصوبه در حال اجرا شدن با اولویت کلان‌شهرها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: ما سازوکارهای مدیریتی به کار گرفته‌ایم تا دستگاه‌های دیگر در این موضوع با سرعت یکسان نسبت به هدف‌گذاری حرکت کنند و همه این امور را رصد می کنیم و در جاهایی که مشکلی وجود داشته، پیگیری‌های لازم انجام شده است و خوشبختانه با حمایت ویژه رئیس‌جمهور تحرکات خوبی با وجود موانع اتفاق افتاده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا