شورای شهر

میزان افزایش نرخ طرج ترافیک در سال ۹۶

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین بررسی لایحه تعیین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال ۹۶ در دستور کار سیصد و بیستمین جلسه شورا قرار داشت که از سوی کمیسیون های شورا نظرات ارائه و در نهایت جمع بندی اعضا شورا بر این شد که عوارض ورودیه به طرح ترافیک برای اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین شود و برای نهادهای دولتی و متقاضی افزایش ۱۵ درصدی لحاظ شود. 

بر اساس این گزارش اسماعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده در دفاع از این لایحه اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال قبل افزایش قابل ملاحظه ای را در نرخ های عوارض طرح ترافیک لحاظ کرده بودیم کمیسیون به این نتیجه رسید که برای سال آینده با توجه به نرخ تورم افزایش ۱۰ درصدی را داشته باشیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای وسایل حمل و نقل عمومی مانند مینی بوس ها و آژانس ها نیز افزایش ۵ درصدی در نظر گرفته ایم. 

 

دوستی یاداور شد: نرخ ورود به طرح حاصلضرب  نرخ پایه مطابق  افزایش سنواتی  ضربدر ضریب ۱/۶ در تعداد روزهای مورد تقاضای شهروندان از یک تا ۲۸۰ روز خواهد بود. گفتنی است طیف های مختلفی که در این لایحه برای استفاده از طرح ترافیک درج شده است در جداول متفاوتی ذیل لایحه آمده است. 

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به اینکه این لایحه تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در جهت برنامه های کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در مرکز شهر، تهیه و تنظیم میشود گفت: تعیین این عوارض به عنوان یک عامل بازدانده در نظر گرفته میشود ضمن آنکه یکی از منابع درآمدی پایدار شهری است که درآمد حاصل از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز ات حمل ونقلی می شود. 
وی همچنین خاطر نشان کرد: ورود به طرح ترافیک عارضه ای بر شهر تحمیل میکند که باید هزینه آن پرداخت شود. 

دبیر افزود: سال گذشته از این ردیف حدود ۳۳۰ میلیارد تومان درآمد داشته ایم که طبق تبصره بودجه ۲۰ درصد آن در مترو و مابقی در حوزه حمل ونقل عمومی و تجهیزات آن هزینه شده است. 

رییس کمیسیون برنامه وبودجه شورا با اشاره به اینکه جمع بندی کمیسیون بر افزایش ۱۰ درصدی برای اشخاص حقیقی است اظهار داشت: به این نتیجه رسیده ایم که ادارات دولتی و سازمانی که متقاضی طرح هستند افزایش ۱۵ درصد را داشته باشند چراکه اکثر کسانی که از طرح استفاده میکنند مجموعه های دولتی و سازمانی اند. 

دبیر در ادامه با اشاره به تبصره جدیدی در خصوص موتورسیکلت سواران در لایحه اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری تهران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه ساز و کار مناسب جهت صدور معاینه فنی و مجوز طرح ترافیک برای موتور سیکلت هایسطح شهر تهران اقدام کند و جهت تصویب به شورای شهر ارائه دهد. 

پرویز سروری با اشاره به اینکه طرح ترافیک برای موتور سواران نیاز به ساز و کار اجرایی دارد اظهار داشت: به نظر می رسد که شهرداری هنوز ساز و کار اجرایی مناسبی برای این موضوع ندارد. 

وی افزود: طبق اظهار نظر کارشناسان در حال حاضر با توجه به اینکه پلاک موتورها در عقب وسیله نقلیه جانمایی شده است امکان کنترل توسط دوربین ها وجود ندارد باید این پلاک ها به جلو منتقل شود. 

سروری افزود: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اکثر این عزیزان موتور سوار برای ارتزاق از این وسیله استفاده میکنند و جز اقشار کم درآمد جامعه محسوب می شوند. در تصمیم گیری بر این موضوع باید بررسی بیشتری صورت گیرد. 

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز با اشاره به وضعیت وانت بارها اظهار داشت: بسیاری از کسبه اقدام به خرید وانت و یا موتور کرده اند تا برای استفاده از طرح از مزایای این وسایل حمل ونقلی استفاده کنند این در حالی است که وانت بار ها برای استفاده از طرح باید مجوز از اتحادیه داشته باشند و این موضوع باید در طرح ترافیک سال آینده لحاظ شود. 

وی با بیان اینکه پیشنهاد می شود تنها برای خودروهای تحت پوشش شرکت خودرو سرویس شهر شهرداری تهران که مسئولیت جابجایی کارکنان را دارند مجوز آرم ترافیک صادر شود، اعلام کرد: البته علاوه بر موارد فوق حداکثر تا سقف ۵ خودرو به ازای هر واحد اجرایی (مناطق ۲۲گانه و معاونت های ستادی) امکان صدور طرح وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه باید در تبصره ۵ این لایجه قید شود که جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر مشمول اخذ مجوز طرح ترافیک هستند، افزود: باید در جدول شماره یک اضافه شود که مجوز طرح ترافیک خودروهای عملیاتی از جمله آتش نشانی، اورژانس ۱۱۵ تهران و پلیس ۱۱۰ رایگان است.

وی درباره موتورسیکلت های کاربراتوری نیز پیشنهاد کرد: شهرداری تهران مکلف است نسبت به ایجاد زیرساخت مناسب برای کنترل ورود موتورسیکلت ها به محدوده طرح ترافیک ظرف سه ماه قدام کرده و نتایج آن را هر شش ماه یکبار به شورای شهر تهران گزارش دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اعمال محدودیت های در محدوده طرح ترافیک به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر است، اظهار کرد: با تجریه ایجاد محدوده طرح ترافیک و اخذ عوارض در این خصوص معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مکلف می شود، نسبت به بررسی اثربخشی این طرح در خصوص میزان کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک اقدام و نتایج را تا پایان شهریورماه سال ۹۶ به شورا به منظور تصمیم گیری ارایه کند. 

مازیار حسینی معون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در دفاع از تبصره مرتبط با موتورسیکلت سواران اظهار داشت: متاسفانه ۸۰ تا ۹۰ درصد تصادفات یک طرفشان موتورسواران هستند. این آمار نشان میدهد که اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران یک الزام و ضرورت است.

وی در ادامه اظهار داشت: ما تاکید بر اجرای این تبصره داریم چراکه باید بپذیریم نظم بخشی موتورسواران باید از یک جایی آغاز شود. در حال حاضر با کمک ناجا کار گروه هایی در خصوص تعیین راهکار های انضباط شهری موتورسواران تشکیل شده است. 

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هدف حفظ سلامت راکب و شهروندان است گفت: قبول داریم که بخش اعظمی از موتورسواران برای ارتزاق از این وسیله نقلیه استفاده میکنند ولی این دلیل نمی شود که سلامت خود و دیگران را با رفتار های ترافیک پر خطر شان تهدید کنند. 

در نهایت مهدی چمران به جمع بندی نظرات اعضا پرداخت که اعضا شورا به اجماع بندهای مرتبط به لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه همچنین مقرر شد تعرفه عوارض طرح ترافیک همچون سالهای قبل برای جانبازان بالای ۷۰ درصد و جانبازان اعصاب و روان ۲۵ درصد به بالابا تایید بنیاد ایثارگران و جانبازان رایگان باشد و وانت بارها نیز برای استفاده ازطرح ترافیک از صنف و اتحادیه مربوطه شان تاییدیه اخذ کنند. 

همچنین خوردوهای هیبریدی نیز ۵۰ درصد هزینه طرح ترافیک را پرداخت کنند. سهمیه خبرنگاران نیز همچون سنوات قبل با تاییدیه وزارت ارشاد و سازمان حمل ونقل و ترافیک و با همان افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل محاسبه شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا