سیاسی

خاطره نگاری مجسن هاشمی از پدر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن هاشمی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره تلاش می کردند که جناح ها را به هم نزدیک کنند و تاکید داشتند که باید نقاط مشترک بین جناح ها را پیدا کنیم.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اینکه برخی اوقات مطبوعات و حتی رسانه ملی به مسائل کشور ورود جناحی پیدا می کردند ایشان را زجر می داد که این موارد باعث ضعف اتحاد می شود.

هاشمی گفت: ما نیز به عنوان فرزندان ایشان واقعا تلاش می کنیم که این مسیر را دنبال کنیم و من همیشه مواظب بودم که کاری نکنم که نظریات ایشان خدشه دار شود و به خواهرها و برادرها نیز این موارد را توصیه کرده ام و آنها نیز همین نظر را دارند گرچه شاید انحرافاتی نیز پیش می آمد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از ملاقاتهای خارجی و سفرها با ایشان همراه بوده ام، تصریح کرد: ایشان سریعا طرف خارجی را به خود جذب می کردند.
فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اولین سفری که همراه ایشان رفتم به ژاپن بود که در این سفر مراودات اقتصادی پیش بینی شده بود اما زمانی برای دیدار با امپراطور ژاپن در نظر گرفته نشده بود و ایشان خواستند که این دیدار انجام شود که مواردی را مطرح می کردند که موجب تعجب امپراطور این کشور شد.

هاشمی با تاکید براینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد بین المللی تبحر بسیار ویژه ای داشتند و در هر حوزه که مانعی ایجاد می شد با تبحر خاصی آن را حل می کردند، گفت: ایشان به تشنج زدایی برای همراه کردن کشورهای دنیا برای توسعه ایران بسیار حساس بودند و سعی می کردند فرصتی ایجاد شود که همه کشورها بیایند که توسعه و اشتغال درکشور محقق شود.

وی از ملت ایران به دلیل هم دردی هایشان تقدیر کرد و افزود: اگر بخواهم درباره مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی صحبت کنم باید از ابتدای سال ۴۰ سخن گفت که من در آن زمان نبودم و میتوانم مواردی که شنیده ام را بازگو کنم.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: بعد از فوت آیت لله بروجردی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر همرزمان ایشان به دنبال مرجعیت امام راحل وارد میدان سیاست شدند.

هاشمی تصریح کرد: ایشان تلاش بسیار زیادی برای اتفاقات ۱۵ خرداد انجام داده اند و در نهایت منجر به دستگیری ایشان شده است که ایشان در زندان برای آنکه از وقت خود استفاده کنند به دنبال نوشتن می رفتند و کتاب هایی را در این دوران نوشته اند.

وی به مواردی از جمله کاپیتولاسیون اشاره و بیان کرد: امام راحل چون روی کاپیتولاسیون حساسیت ویژه ای داشتند از ایشان می خواهند که رادیویی را بخرند و مبلغی را برای این منظور پرداخت می کنند که رادیو خریداری می شود و اخبار مربوطه از آن پیاده سازی و خدمت امام راحل مطرح می شد.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه این رادیو چون با پول امام تهیه شده متعلق به امام است که در خانه ما بود و آن را به موزه رفسنجان اهدا کردیم، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در بعد فرهنگی، مذهبی و اجتماعی کتاب های قابل تقدیری داشتند بگونه ای که بسیاری از کتاب های ایشان بارها تجدید چاپ شد.

هاشمی با اشاره به اینکه ایشان بیش از هفت بار توسط ضد انقلاب مورد دستگیری قرار گرفتند، افزود: آخرین دستگیری ایشان مربوط به سال ۱۳۵۴ بوده است و ایشان در زندان در دفترچه هایی خاطرات و حاصل تفکرات خود را می نوشتند و در زندان نیز همواره به نوشتن و تحقیق اهتمام داشتند.

وی با تاکید براینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن فعالیت های مبارزاتی خود، تحقیق و بررسی را در بعد سیاست داخلی و خارجی نیز مدنظر داشتند، یادآورشد: ایشان همواره در دانشگاه ها و حسینیه ها سخنرانی می کردند و می دیدم که چقدر مورد استقبال جوانان قرار می گرفتند.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ایشان در تثبیت انقلاب بعد از پیروزی آن نقش اساسی داشتند، گفت: ایشان تمام وقت خود را صرف انقلاب می کردند و فرصت جدی برای پرداختن به فرزندان خود را نداشتند و مادرم وقت مناسبی را برای فرزندان می گذاشتند.

هاشمی با  تقدیر از پدر خود، از مادر خود نیز تقدیر کرد و افزود: ایشان همواره مواظبت می کردند که در بعد تحصیلی و  سایر ابعاد زندگی در مسیر مناسبی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: ایشان در دوران جنگ به دلیل مسئولیت هایی که بر عهده داشتند و در بعد از جنگ و در دوران ریاست جمهوری نیز به دلیل فعالیت جدی برای بازسازی و حل مشکلات و معضلات ناشی از جنگ فرصت زیادی برای پرداختن به مسائل خانه و فرزندان خود را نداشتند و این بار بر دوش مادر خانوده بود.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره توصیه های زیادی به فرزندان خود داشتند که در فعالیت های عام المنفعه همکاری داشته باشید و در مواردی که موجب شایعه و موارد دیگر می شود، وارد نشوید.

هاشمی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی و عدم انحراف آن برای ایشان بسیار با اهمیت بود، گفت: ایشان در دورانی که مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشتند وقت آزاد بیشتری داشتند و ما وارد چاپ خاطرات و اسناد مرتبط با ایشان شدیم که یک ارتباط متقابل بین فرزندان و پدر ایجاد شده بود .

وی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی آخرین روز خاطرات خود را شنبه نوشته بودند و روز یکشنبه را ننوشته بودند، یادآورشد: در حین جمع آوری خاطرات که اسناد جنبی را نیز جمع آوری می کردیم، انگار دوباره زندگی ایشان را با کمک خودشان بازخوانی می کردم.

فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: وقتی خاطرات ایشان را مرور می کنم در می یابم که چرا بسیاری از افراد ایشان را مرد بحران ها می دانستند.

هاشمی یادآور شد: آیت الله هاشمی تمام اطلاعات و گزارشات را به دقت می خواندند و اطلاعات ایشان از کشور بسیار بالا بود و از این جهت با تجربه ایشان برای ما وضعیت مطلوبی برای یادگیری وضعیت کشور و کارهایی که باید انجام شود فراهم می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا