استان

ریزگردهای عربی مهمان همیشگی مردم کردستان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در استان های صنعتی به دلیل بالارفتن میزان گازهای هوای محیط بیشتر ازحد استاندارد در فصل های مختلف سال وضعیت هوا در شرایط ناسالم و حتی خطرناک قرار می گیرد ولی با توجه به اینکه  کردستان استانی صنعتی نیست لذا از این نظر تاکنون آلودگی در آن ثبت نشده است.

هوای کردستان از سال ۸۴ با گرد و خاک عربی یا همان ریزگردها درگیر شده است و برای اطلاع از وضعیت هوای استان ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در سال ۸۷ در سنندج راه اندازی شد هرچند تا سه، چهار سال اخیر این ایستگاه به صورت مستمر و منظم در طول سال فعال نبود به همین دلیل هم  داده هایی دراین راستا در طول سال های نخست ایجاد این ایستگاه وجود ندارد.

بعد از سنندج، ایستگاه دیگری هم در سقز راه اندازی شده است ولی متاسفانه در دیگر شهرهای استان به ویژه شهرهای مرزی مریوان و بانه که بیشتر درگیر ریزگردها هستند هنوز ایستگاه سنجش آلودگی هوا ایجاد نشده است.

در حال حاضر دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سنندج که یکی ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون( pm۱۰) و یکی هم که در محوطه داخل اداره کل محیط زیست استان نصب شده ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون(pm۲.۵) را اندازه گیری می کنند.

از آنجا که در اکثرنقاط استان ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد بنابراین داده های ایستگاه های سنجش آلاینده های هوای واقع سنندج همواره به کل استان تعمیم داده می شود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره ‌کل حفاظت از محیط زیست کردستان به وضعیت آلاینده های هوای محیطی از حیث ذرات معلق (pm۱۰) اشاره کرد و گفت: از فروردین ماه امسال تا پایان آذرماه ۶۲ روز هوای استان در وضعیت پاک که غلظت ذرات در آن ۵۰-۰ میکروگرم برمترمکعب است، قرار داشت.

ماهان رحیمی با اشاره به اینکه غلظت ذرات معلق در شرایط هوای سالم بین ۱۵ تا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، بیان کرد: از فروردین تا پایان آذرماه ۲۰۰ روز هوای استان سالم بوده است.

وی به تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس (۲۵۰-۱۵۱ میکروگرم برمترمکعب) اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاپایان آذرماه تنها ۱۰ روز هوای استان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرارگرفت.

 وی با اشاره به اینکه در خرداد ماه امسال یک روز هوای ناسالم و یک روزبسیار ناسالم در استان ثبت شده است، اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون شاهد بروز هوای خطرناک نبوده ایم.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره حفاظت از محیط زیست کردستان در پاسخ مبنی براینکه در ماه های ابتدای امسال چندین بار وضعیت هوای خطرناک در سنندج اعلام شد، چطور در آمار ۹۹ ماهه ذکر نشده است، گفت: ما براساس میانگین ۲۴ ساعت شاخص  کیفیت هوا را اندازه گیری می کنیم.

وی اضافه کرد: مردم استان امسال روزهایی بوده که دو تا پنج، شش ساعت هوای ناسالم و خطرناک را تجربه کردند ولی این وضعیت طی ۲۴ ساعت تغییر کرده و به حالت طبیعی و استاندارد بازگشته و همین مسئله در اندازه گیری میانگین شرایط هوا در طول روز تاثیرگذار بوده است.

وی به آمارهای ایستگاه سنجش آلودگی هوا براساس ذرات pm۲.۵ هم اشاره کرد و گفت: این ایستگاه از مردادماه سال ۹۴ تا پایان خردادماه امسال غیر فعال بود لذا آماری در این بازه زمانی وجود ندارد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه های اداره‌کل حفاظت از محیط زیست کردستان ادامه داد:  شاخص روزهای پاک در pm۲.۵، ۱۱-۰میکروگرم برمترمکعب است که از تیرتا آذرماه امسال، ۱۱ روز هوای استان پاک بوده است.

رحیمی افزود: در بازه زمانی مذکور  ۸۹ روز هوای استان در شرایط سالم و ۶۸ روز هم در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.  

وی با اشاره به وجود ۸ روز هوای ناسالم (۱۵۰-۵۶) از تیرماه تا آذرماه امسال در استان، بیان کرد: در پی ام ۲.۵ هم با میانگین مدت ۲۴ ساعت هوای استان در شرایط خطرناک قرار نگرفت.  

آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که هرچه اندازه ذرات معلق در هوا کوچک ‌تر باشد، احتمال نفوذ در نسوج بدن بیشتر و خطرناک ‌تر می‌ شود و آمار مذکور حاکی از این است که در پی ام ۲.۵ وضعیت هوای سنندج که به کل استان تعمیم داده می شود، در طول ماه های مذکور مناسب نبوده است و روزهای پاک کمتری را تجربه کرده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا